نرخ سود از مرز 30 درصد می‌گذرد؟

برنامه پنجم توسعه بانك مرکزی را مكلف كرده است كه هر ساله متناسب با نرخ تورم نرخ سود سپرده های بانكی را تعیین كند. اخیراً شبكه بانكی كشور با مدیران عامل بانكها به ویژه بانكهای خصوصی و موسسات اعتباری خواستار افزایش نرخ سود بانكی هستند. موضوعی كه رئیس كل بانك مركزی نیز اخیراً چند بار بر آن تاكید داشته است.

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : حال این سوال مطرح می شود كه آیا نرخ تورم به میزانی بالا رفته است كه عملاً راهی جز مصلحت اندیشی و دور زدن قانون برای شورا و بانك مركزی و در نتیجه عدم تغییر نرخ سود بانكی در سال جاری و یا حداقل افزایش آن نسبت به سالهای گذشته به منظور كم كردن فاصله بین نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها برای جلوگیری از فرار نقدینگی سرگردان به بازارهای سوداگری را نگذاشته است.

واقعیت این است كه نرخ تورم 31.5 درصدی باید ملاك تصمیمی گیری های شورای پول و اعتبار و تعیین نرخ سود بانكی قرار گیرد. بانك مركزی كه هر ساله بسته ای در قالب سیاست های پولی و بانكی طراحی می كرد، گویا در سال جاری چندان تمایلی به انجام و اجرای چنین بسته ای ندارد، شاید یكی از دلایل آن هم افزایش بی سابقه رخ تورم و رشد یك باره آن باشد.

یك مقام مسئول بانكی در گفتگو با مهر گفت: نظام بانكی كشور به ویژه بانكهای خصوصی خواستار افزایش نرخ سود سپرده های بانكی هستند و این تكلیفی است كه بانك مركزی باید آن را اجرا كند. بانكها معتقدند گه اگر بانك مركزی نسبت به این موضوع چاره اندیشی نكند، ممكن است دوباره نقدینگی سر از بازارهای سوداگرای مثل مسكن، طلا، سكه و راز در بیاورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *