پس لرزه‌های جلسه استیضاح جنجالی

اختلافات جلسه استیضاح از جایی آغاز شد که محمود احمدی‌نژاد فیلمی از جلسه فاضل لاریجانی، برادر رییس مجلس با سعید مرتضوی را در مجلس پخش کرد که موجب واکنش علی لاریجانی شد، اما علاوه بر این، فاضل لاریجانی هم بعد از جلسه مجلس گفت که «این اقدام مرتضوی توطئه و حرکتی منافقانه بود تا مرتضوی از آن به عنوان اهرم فشاری برای تبرئه خود از اتهامات وارده و ایجاد حریم امن استفاده کند.»‌در مقابل سعید مرتضوی، دعوت خود از فاضل لاریجانی برای برگزاری یک جلسه را کذب و عاری از حقیقت دانست.

از سوی دیگر، یک قاضی دیوان عالی کشور درباره ضبط مخفیانه فیلم تاکید کرد که «قانون این اجازه را نداده و حتی قاضی دادگاه هم نمی‌تواند دستور ضبط مکالمات یا صدا را صادر کند.» ‌حجت‌الاسلام سالک، نماینده اصفهان در مجلس نیز گفته است که پخش آن نوار هیچ ربطی به موضوع استیضاح نداشت و در واقع تسویه حساب محسوب می‌شد و بوی توطئه می‌داد. علی مطهری، نماینده تهران؛ اما تحلیلی متفاوت داشته و گفته است که با وقایع روز یکشنبه «به نقطه پایان بحران نزدیک می‌شویم.»‌
شکایت فاضل لاریجانی از احمدی‌نژاد


در همین راستا، فاضل لاریجانی برادر ريیس مجلس گفت که از محمود احمدی‌نژاد به دلیل نشر اکاذیب شکایت می‌کند.
لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس انتشار فایل صوتی منتسب به وی از سوی ريیس‌جمهور در جلسه استیضاح وزیر کار را اقدامی غیرشرعی دانست. وی تصریح کرد: این اقدام توطئه و حرکتی منافقانه بود تا مرتضوی از آن به عنوان اهرم فشاری برای تبرئه خود از اتهامات وارده و ایجاد حریم امن استفاده کند. لاریجانی بر همین اساس خاطر نشان کرد که از ريیس‌جمهور و سعید مرتضوی به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت و موضوع را با کمک دو وکیل برجسته، تا حصول نتیجه از مراجع قانونی پیگیری می‌کند.
دلیل ضبط جلسات توسط مرتضوی
در نقطه مقابل، سرپرست سازمان تامین اجتماعی پیرامون مسائل مطرح شده در جلسه روز یکشنبه مجلس گفت: در رابطه با ادعای آقای فاضل لاریجانی مبنی بر اینکه اینجانب او را به سازمان و جلسه دعوت کرده‌ام و خواسته‌ای از ایشان داشته‌ام کذب و عاری از حقیقت است. اینجانب در جمعی که قابل تکذیب و انکار نیست اولین بار بود که با آقای فاضل لاریجانی تلفنی صحبت می‌کردم و در حضور جمع حاضر گفتم که تا به حال افتخار تماس تلفنی و ملاقات حضوری شما را نداشتم. به گزارش ایسنا، سعید مرتضوی ادامه داد: فاضل لاریجانی در جمع مذکور از طریق تلفن درخواست وقت ملاقات نمود که برای حدود دو روز بعد به ایشان وقت ملاقات دادم. ضبط جلسات نیز با توجه به جعل عنوان صورت گرفته و مستنداتی که لازم بود در جریان این معامله و ملاقات‌های مربوطه به منظور رفع هر گونه اتهام در سازمان ثبت و ضبط شد. بدیهی است در صورت بررسی پرینت تلفن سازمان و تحقیق از شهود حاضر در جلسه مورد اشاره، موضوع روشن خواهد شد.
غیرقانونی بودن ضبط صدا بدون اطلاع
اما یک قاضی دیوانعالی کشور با غیرقانونی دانستن ضبط مکالمات خصوصی گفت: مسوولان برای افشای فساد باید مسیر قانونی را طی کنند. بهرام بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به فیلم پخش شده و صدای عنوان شده در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: اصلا باید ببینیم که اقدام ضبط صدا و فیلم در محفل خصوصي قانونی است یا خیر؟ قانون این اجازه را نداده و حتی قاضی دادگاه هم نمی‌تواند دستور ضبط مکالمات یا صدا را صادر کند مگر در شرایط خاص که آن را هم قانون تعیین کرده است.
انقلاب اخلاقی در مدیریت سیاسی
پس لرزه‌های جلسه یکشنبه به میان سیاسیون و احزاب هم کشیده شد. جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای هم از رییس‌جمهور و هم از رییس مجلس انتقاد کرد. در بیانیه این جمعیت (که ریاست آن را علیرضا زاکانی برعهده دارد) آمده است: آقای ريیس‌جمهور! مگر رهبر معظم انقلاب نفرموده بودند کشاندن اختلاف به میان مردم و استفاده از احساسات مردم در این جهت، خیانت است؟ اگر رفتار جنابعالی در شروع کردن طرح اختلاف، مصداق این سخن رهبری نیست، پس چیست؟ این بیانیه می‌افزاید: آقای ريیس مجلس! شما شروع کننده ماجرا نبودید و مقصر اصلی نیستید، اما در اتفاق ناخوشایند روز گذشته مجلس بدون سهم هم نیستید و از این آزمایش موفق خارج نشدید! آیا نمی‌شد به ذکر چند جمله کوتاه مبنی‌بر نادرست بودن ادعاها، محفوظ بودن حق پیگیری حقوقی و قضایی بسنده کرده و بنزین بر آتش افروخته نمی‌ریختید؟ در پایان این بیانیه تاکید شده است: این حادثه تاسف بار نشان داد که عمل به دستور صریح اسلام و نصیحت امام راحل عظیم‌الشان مان در ضرورت خودسازی پیش از قبول مسوولیت تا چه حد ضروری است. امروز مدیریت سیاسی کشور نیازمند یک انقلاب اخلاقی است.
به پایان بحران نزدیک می‌شویم
در همین حال، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: روز یکشنبه چهره احمدی‌نژاد آشکار شد و ما به نقطه پایان بحران نزدیک می‌شویم و تکلیف ريیس‌جمهور زودتر مشخص می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، علی مطهری با تاکید بر اینکه صحبت‌های روز یکشنبه احمدی‌نژاد در شأن ريیس‌جمهور نبود، گفت: به طور کلی صحبت‌های احمدی‌نژاد برای نظام با برکت بود؛ چراکه وی مدت‌ها است می‌گوید که می‌خواهم مسائلی را مطرح کنم و بالاخره معلوم شد که مهم‌ترین‌اش از این قبیل مسائلی بود که روز یکشنبه مطرح کرد.
پخش نوار بوی توطئه می‌داد
نماینده اصفهان در مجلس، اما با بیان اینکه متاسفانه مسوولان دو قوه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و حرف‌هایی زدند که بخشی از آن حق و بخشی تسویه حساب بود، گفت: مسوولان به جای تسویه حساب باید «آرامش» کشور را حفظ کنند.
احمد سالک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: پخش آن نوار هیچ ربطی به موضوع استیضاح نداشت و در واقع تسویه حساب محسوب می‌شد. نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه سخنان احمدی‌نژاد «کلمه الحق یراد به الباطل» ‌بود، تصریح کرد: وی به بیان مشکلات اساسی پرداخت، اما پخش آن نوار بوی توطئه می‌داد، چرا که مجلس را متشنج کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *