رمزگشایی صادق زیبا کلام از شعار زنده‌ باد بهار/ مشایی می‌خواهد بگوید متفاوت از همه است

زیبا کلام می‌گوید شانس تایید صلاحیت مشایی از طرف شورای نگهبان صفر به نظر می‌رسد و ممکن است آقای احمدی‌نژاد در این فکر باشد که برای مشایی از طرف رهبری تاییدیه بگیرد.
تکرار شعاری که گفته می‌شود شعار انتخاباتی نزدیکان محمود احمدی‌نژاد است (آن هم در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی و در سخنرانی رسمی رئیس دولت)، بار دیگر تحرکات انتخاباتی اسفندیار رحیم‌مشایی را مورد توجه قرار داد .«زنده‌باد بهار» شعاری بود که احمدی‌نژاد بارها در سخنرانی سالگرد پیروزی انقلاب تکرار کرد و پیش از آن نیز، در سفر به مصر، بیان شده بود. در همین رابطه صادق زیباکلام، علت پررنگ شدن دوباره مشایی را مرتبط با انتخابات سال آینده می‌داند.
این تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با «متن» گفت: آقای احمدی‌نژاد تمام توان دولت و طرفدارانش را در خدمت رحیم‌مشایی قرار می‌دهد تا ایشان نامزد ریاست‌جمهوری شود.
وی با ذکر این نکته که شانس تایید صلاحیت مشایی از طرف شورای نگهبان صفر به نظر می‌رسد، گفت: ممکن است آقای احمدی‌نژاد در این فکر باشد که برای مشایی از طرف رهبری تاییدیه بگیرد.
وی در مورد شعار «زنده‌باد بهار» که از سوی حامیان دولت مطرح شده، گفت: این شعار نوینی است که می‌خواهد بگوید اگر مشایی رئیس‌جمهور شود، دولتش متفاوت از اطلاح‌طلبان و هاشمی و جناح راست خواهد بود. پس اسمش را بهار گذاشته‌اند، یعنی یک حیات تازه.
زیباکلام در پاسخ به اینکه احتمال تایید مشایی از سوی رهبری به دلیل سابقه مخالفت ایشان با انتساب مشایی به سمت معاون اولی احمدی‌نژاد، ضعیف است، گفت: اینکه رهبری در سال 88 با معاون اولی مشایی مخالفت کردند، معنایش این نیست که ایشان همیشه و تا ابد با او مخالف خواهند بود، شاید در نتیجه رایزنی‌هایی که احمدی‌نژاد با رهبری انجام می‌دهد و تغییر و تحولاتی که از سال 88 تاکنون به وجود آمده، رهبری بنا بر ملاحظاتی، دیگر اصراری برای مخالفت با مشایی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد و تیم دولت و جبهه پایداری برای رئیس جمهور شدن آقای مشایی با دو مشکل اساسی روبه‌رو هستند، گفت: مشکل اول گرفتن تاییدیه برای حضور آقای مشایی در انتخابات است و مشکل دوم این است که آیا آقای هاشمی و اطلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر. اگر هاشمی نامزد انتخابات شود؛ یا نیاید و خاتمی نامزد شود؛ یا بزرگان اصلاح‌طلبان از تمام کسانی که رای‌دهندگان بالقوه اصلاح‌طلبان هستند بخواهند به نامزد مورد تایید آنها رای دهند، در آن صورت آقای مشایی هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت، اما اگر بخت و اقبال با مشایی یاری کند و اطلاح‌طلبان و هاشمی در انتخابات شرکت نکنند، شانس مشایی برای انتخاب‌شدن بسیار زیاد است و او مثل آب‌خوردن تمامی نامزدهای اصولگرا را با اختلاف بالایی پشت سر خواهد گذاشت.
وی در پاسخ به اینکه چرا برای مشایی تا این حد محبوبیت قائل هستید، گفت: معتقدم اصولگرایان مدت‌ها است پایگاه اجتماعی و محبوبیت خود را از دست داده‌اند و بیش از پنج میلیون رای نخواهند آورد، حدادعادل و سعید جلیلی و ولایتی و هر کس دیگری که از سوی اصولگرایان نامزد شود، رای نخواهد آورد، در حالی که مشایی بیش از اینها رای خواهد داشت.
این استاد دانشگاه یادآور شد: سال 76 هم اصولگرایان فقط شش میلیون رای آوردند و من معتقدم به نسبت سال 76 محوبیت آنها کمتر هم شده و یکی از دلایلی که بخت و اقبال اصولگرایان نزول کرده، دقیقا عملکرد آقای احمدی‌نژاد است، اما مشایی را نمی‌توان به اصولگرایان مرتبط دانست، مشایی به عنوان نامزد بیرون از حاکمیت مطرح می‌شود و دقیقا به همان دلیل رای می‌آورد که آقای خاتمی در سال 76 رای آورد. مشایی به دلیل اینکه مقابل نامزد حاکمیت قرار می‌گیرد، رای اصلاح‌طلبان و رای خاکستری و رای بسیاری از مخالفان را به دست خواهد آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *