سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو

پیش بینی کاهش قیمت خودرو در سال 99
روز گذشته دلار کاهش قیمت داشت و در کانال ۱۲ هزار تومان متوقف شد. فعالان بازار ارز سفر نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری احتمالی بین ایران و آمریکا را عامل اصلی ریزش نرخ دلار می‌دانند. حالا همه از کاهش قیمت خودرو حرف می‌زنند و ارزانی. اما کارشناسان معتقد هستند بازار فعلا حباب دارد و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ربط چندانی هم به قیمت دلار ندارد.

برترین‌ها: روز گذشته دلار کاهش قیمت داشت و در کانال ۱۲ هزار تومان متوقف شد. فعالان بازار ارز سفر نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری احتمالی بین ایران و آمریکا را عامل اصلی ریزش نرخ دلار می‌دانند. حالا همه از کاهش قیمت خودرو حرف می‌زنند و ارزانی. اما کارشناسان معتقد هستند بازار فعلا حباب دارد و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ربط چندانی هم به قیمت دلار ندارد.

یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید واقعا کسی از روند افزایش قیمت‌ها در بازار سر در نمی‌آورد. مگر دلار چقدر از ابتدای سال گران شده که با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو رو به رو شده بودیم و حالا هم ارزانی‌ها نباید خیلی متاثر از قیمت ارز باشد.

سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو
سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو

پژو ۲۰۰۸ که در سال ۹۷ در محدوده ۲۷۵ میلیون تومان معامله می‌شد در هفته پایانی اردیبهشت تا ۷۹۰ میلیون تومان هم خرید و فروش شده است و الان به دامنه قیمتی ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.

همین اتفاق برای مزدا ۳ هم در فاصله اسفند ۹۷ تا اوایل خرداد افتاد و با جهشی بزرگ قیمت آن ۳۴۵ میلیون تومان به ۶۰۰ میلیون تومان رسید. حالا که افت قیمت داشته و روی ۴۱۰ میلیون ثابت مانده.

فعالان بازار خودرو این نوسان قیمتی را اینگونه تحلیل می‌کند که تنها کمی حباب کوچک‍‌تر شده وگرنه همچنان قیمت خودرو بالاست. بخش عمده ای از این گرانی عجیب و غریب هم به دلیل بسته شدن ورودی بازار است. تولید قطع شده و واردات ممنوع شده است. پیش فروش هم در کسری از زمان توسط دلالان تمام می‌شود، طبیعتا در این فضا انتظار تعادل در بازار غلط است.

قیمت سانتافه حتی به یک میلیارد و صد میلیون تومان رسیده بود اما در این محدوده قیمتی هیچ خرید و فروشی انجام نشد از این رو بازار این قیمت را به رسمیت نشناخت و قیمت این خودرو به ۸۴۰ میلیون تومان رسید. اما همین امروز اگر کسی قصد فروش واقعی را داشته باشد مجبور است حتی رقم ۸۳۰ میلیون تومان برای سانتافه را نیز بپذیرد.

سوناتا نیز با کاهش صد میلیونی قیمت به ۷۵۰ میلیون رسیده و خودروی توسان نیز حتی با قیمت ۷۸۰ میلیون تومان خریدار ندارد.

پژو ۲۰۶ بالاتر از ۸۲ میلیون تومان خریداری نمی‌شود چرا که فعالان بازار می دانند به زودی قیمت این خودرو به حدود ۵۸ میلیون تومان، یعنی قیمت معاملاتی در بهمن ۱۳۹۷ باز خواهد گشت. قیمت این خودرو پیش از این به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان نیز رسیده بود.

 قیمت پژو ۲۰۰۸ تا هفته قبل ۳۳۲ میلیون تومان بود اما امروز آن را به قیمت ۳۰۰ میلیون نیز نمی‌خرند و پیش‌بینی می شود قیمت این خودرو نیز به حدود ۲۸۰ میلیون تومان برسد.

سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو
سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو

قیمت خودروی ۴۰۵ هر چند از سوی برخی سایت‌ها ۸۵ میلیون تومان اعلام شده اما این خودرو بالاتر از ۸۰ میلیون تومان مشتری ندارد. با توجه با ادامه حباب در بازار پیش بینی می شود قیمت آن به ۷۲ میلیون تومان  هم برسد.

قیمت پژو پارس نیز از ۱۱۵ میلیون تومان ابتدا به ۱۰۴ میلیون تومان و سپس به ۹۸ میلیون تومان رسید، این خودرو امروز بالاتر از ۹۴ میلیون تومان خریدار ندارد و احتمالا با طی همین روند به ۸۶ میلیون تومان خواهد رسید.

پراید ۱۳۱ هر چند ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده است اما بالاتر از ۴۳ میلیون تومان خریدار ندارد و به زودی بر همین قیمت تثبیت می شود.

پژو ۲۰۶ نیز به شدت با کاهش قیمت روبروست. این خودرو پیش تر به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان رسید اما امروز کسی ان را بالاتر از ۹۰ میلیون تومان معامله نمی کند و در روزهای آینده قیمت این خودرو ۸۲ میلیون تومان خواهد رسید. کف قیمتی ۲۰۶ همان ۵۸ میلیون تومانی است که در بهمن ماه سال گذشته در بازار بود.

در همین رابطه سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید: 

* اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و خودروهای ثبت‌نامی را تحویل دهند، روند ریزش خودرو سرعت خواهد گرفت.

* قیمت خودرو کاهشی قابل توجه را در روزهای اخیر تجربه کرده است اما هنوز حباب خودرو تخلیه نشده است چرا که عرضه خودرو از سوی خودروسازان هنوز مناسب نیست.

* (با اشاره به افزایش قیمت خودرو از سوی برخی خودروسازان): کرمان خودرو امسال در چند نوبت قیمت‌هایش را افزایش داده است در حالی که دلیلی برای این اقدام نبود. همین افزایش قیمت از سوی کارخانه سبب می شود بازار با سکته روبرو شود.

* ما قبلا هم هشدار داده بودیم که آگهی‌های فیک در فضای مجازی سبب شده است قیمت‌ها رو به افزایش بگذارد چرا که از فرودین ماه تاکنون نیز نه قیمت ارز افزایش یافته و نه تغییر جدیدی در این بازار رخ داده است و قطعا قیمت‌ها در بازار ریزش خواهد داشت.

* بازار خودرو متأثر از کاهش قیمت ارز همچنان روند کاهشی را تجربه می‌کند. در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.