چالش اصلی بازار خودرو قیمت خودروها است؟

خودرو, پیش بینی قیمت خودرو, پیش بینی قیمت خودرو در سال 98, پیش بینی قیمت خودرو در دولت روحانی, پيش بيني قيمت خودرو, پیش بینی قیمت خودروهای وارداتی, پیش بینی قیمت خودرو پراید, پیش بینی قیمت خودرو فاز دوم هدفمندی یارانه ها, پیش بینی قیمت خودرو افزایش قیمت برق
عالم اقتصاد – چالش اصلی بازار خودرو قیمت خودروها است؟ – دومین ماه زمستان دیروز در حالی آغاز شد که بازار خودرو نیز مانند هوای این روزها، سرد است و بی‌برکت. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند معمولا هر ساله در یکی دو ماه پایانی سال، بازار رونقی نسبی به خود می‌گرفت و معاملات افزایش می‌یافت حال آنکه امسال فعلا این اتفاق رخ نداده و کمتر کسی به بازار خودرو سر می‌زند.

چالش اصلی بازار خودرو قیمت خودروها است؟

گویا هنوز هم اصلی‌ترین دلیل رکود بازار خودرو، افزایش قیمت خودروها و عدم تناسب آن با درآمد بخشی از مشتریان است، چه آنکه دخل آنها (مشتریان) با خرج بازار نمی‌خواند و دیگر حتی خرید پراید هم به‌عنوان ارزانترین خودرو کشور، برای خیلی‌ها به رویا می‌ماند.این حال و روز البته فقط مختص بازار خودرو نیست، چه آنکه این روزها بیشتر بازارهای کشور مشمول رکود شده اند و چشم به راه مشتریان هستند.

با این حساب، به نظر می‌رسد رکود ایجاد شده در بازارهای کشور به خصوص خودرو، از سر کاهش قدرت خرید مردم و گرانی است؛ به‌نحوی‌که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند خرید خودرو را جزو اولویت‌های آخر خود قرار دهند.

هرچند معمولا در بازار شب عید (واپسین روزهای سال) به دلیل اوج‌گیری مسافرت‌ها در نوروز بازار خودرو رونقی به خود می‌بیند، اما اهالی بازار چندان چشم شان از این موضوع آب نمی‌خورد و بعید می‌دانند خرید و فروش خودرو با توجه به آن دو دلیل اصلی (کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت )، رشدی به خود ببیند. این در حالی است که هیچ نشانه‌ای از کاهش قیمت موردنظر مشتریان بازار خودرو (کاهش قیمت‌های میلیونی) به چشم نمی‌آید و حتی بیم گرانی در سال آینده نیز می‌رود. هرچه هست باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پایانی سال، بازار خودرو تکان خواهد خورد یا سال ۹۴ را با رکود، تحویل خواهد کرد.

نوسان قیمت پارس، ۴۰۵ و سمند

سری اما به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این هفته بیشتر خودروهای داخلی تثبیت قیمت را به خود دیدند و تنها سه خودرو پژو ۴۰۵ و پژو پارس و سمند LX با افت و خیز قیمتی روبه‌رو شدند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ به قیمت ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این قیمت از ثبات ۲۰۶ طی هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نیز که در هفته جاری نوسان خاصی را نداشته، هم‌اکنون ۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو ۴۰۵ مدل SLX قیمتی برابر با ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افت ۳۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت می‌کند. همچنین پژو پارس دو ایربگه و داشبورد جدید نیز مانند هم خانواده اش، با افت قیمت مواجه شده و در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما سمند LX با افزایش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

از بازار تیبا، اما خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون ۲۴ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند.همچنین رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

اما فعالان بازار در مورد قیمت پراید نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با تغییر خاصی طی هفته جاری روبه‌رو نبوده و روزهای با ثباتی را هم‌اکنون پشت سر می‌گذارد. در این بین، مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و مدل ۱۳۲ هم ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پراید ۱۱۱ یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

اما آن طور که فعالان بازار می‌گویند، تندر-۹۰ این هفته آرام گرفته و افزایش قیمت خاصی را به خود ندیده است. این در حالی است که هفته گذشته بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به قیمت تندرهای بازار اضافه شده بود. هرچه هست هم‌اکنون تندر ۹۰ مدل E۲ پارس خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و پارس تندر نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. همچنین تندر-۹۰ اتومات نیز که در ایران خودرو به تولید می‌رسد و ظاهرا فیس لیفت آن نیز در ماه‌های آینده روانه بازار خودرو کشور خواهد شد، در حال حاضر ۵۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فعالان بازار همچنین در مورد سراتوی سایپا نیز عنوان می‌کنند که مدل اتومات این خودرو بدون تغییر قیمتی خاص طی هفته جاری، در حال حاضر ۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سراتو یک مدل اتومات هم دارد که آن نیز افت و خیز خاصی را در قیمت تجربه نکرده و هم‌اکنون ۹۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

سایپا چند ماهی می‌شود که سراتو (محصول کیاموتورز کره) را در جاده مخصوص مونتاژ می‌کند و باید دید با ورود این خودرو به بازار، مشتریان آن را بیشتر خواهند پسندید یا مدل‌های وارداتی سراتو را.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.