برجام نفتی در راه است؟ فریز نفتی اجرا میشود؟

صادرات نفت ایران بعد از تحریم چقدر خواهد بود؟

۱۰ روز مانده تا برگزاری نشست سرنوشت‌ساز اوپک، محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت به ایران سفر کرد تا در دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، آخرین رایزنی‌ها را برای شکل‌گیری توافق بزرگ نفتی انجام داده باشد.

بعد از تفاهم تاریخی اوپکی‌ها در نشست الجزایر حول چارچوب طرح فریز نفتی، امیدواری‌ها برای نهایی شدن توافق تولیدکنندگان طلای سیاه بر سر کنترل تولید افزایش یافته است؛ به‌خصوص اینکه بیژن زنگنه پس از دیدار با بارکیندو اعلام کرد که احتمال توافق اوپکی‌ها در نشست پیش‌روی اوپک زیاد است.

وزرای نفت کشورهای عضو اوپک ۳۰نوامبر نشست سرنوشت‌سازی را برگزار خواهند کرد. چشم فعالان بازار نفت به نتایج این نشست است تا جهت‌گیری قیمت طلای سیاه براساس آن تعیین شود. کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت از ماه‌ها قبل، مذاکره بر سر طرح فریز نفتی را آغاز کرده‌اند و پس از یک دور شکست در مذاکرات، امیدوارند این بار آن را نهایی کنند.

در نشست قبل که بیست و نهم فروردین ۱۳۹۵به میزبانی قطر برگزار شد، عربستان مانع شکل‌گیری توافق شد. درحالی‌که روسیه به‌عنوان تولیدکننده بزرگ نفت و کشوری خارج از اوپک حاضر به تفاهم بر سر فریز نفتی شده بود و مستثنی شدن ایران از این طرح مورد پذیرش همه کشورها قرار گرفته بود، عربستان زیر بار این توافق نرفت تا این تفاهم به نشست دهم آذرماه موکول شود.

ایران که طی ۱۰‌ماه گذشته از اجرای برجام به‌دنبال بازپس‌گری سهم خود از تولید و صادرات نفت بود، بارها اعلام کرد تا زمانی که تولید نفت خود را به میزان پیش از تحریم‌ها نرساند، دست از افزایش تولید برنخواهد داشت. بیژن زنگنه پیش از اجرای برجام نیز به صراحت اعلام کرد که سیاست افزایش تولید و صادرات نفت را دنبال خواهد کرد؛ حتی اگر قیمت نفت به ۲۰دلار برسد.

در شرایطی که گزارش‌های رسمی نشان‌دهنده عبور تولید نفت ایران از مرز ۴میلیون بشکه در روز است و صادرات ایران به ۲میلیون بشکه افزایش یافته است، احتمال فریز تولید نفت در این سطح بالا‌رفته است. براساس توافق اولیه در الجزایر کشورهای ایران، لیبی و نیجریه از مشارکت در اجرای فریز نفتی معاف شده‌اند. با افزایش احتمال توافق نفتی‌ها در دهم آذرماه، بازار نفت جهت‌گیری جدیدی در نرخ‌ها تجربه خواهد کرد. حدود ۴۰درصد نفت خام جهان را اوپک تأمین می‌کند. رویترز در گزارشی نوشت، اوپک به نهایی کردن نخستین توافق محدودسازی تولید خود از سال ۲۰۰۸نزدیک است.

  • بازار نفت روی موج توافق احتمالی

با افزایش احتمال شکل‌گیری توافق فریز نفتی، بازار نفت روز جمعه با افزایش قیمت‌ها مواجه شد که ممکن است این روند امروز با بازگشایی مجدد بازارها نیز ادامه یابد. قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات جمعه ۰٫۸درصد نسبت به روز پیش از آن بالا رفت و به ۴۶دلار و ۸۶سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰٫۶درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن، به ارزش ۴۵دلار و ۶۹سنت معامله شد. قیمت سبد نفتی اوپک اما در پایان روز پنجشنبه با ۷‌سنت کاهش، به ۴٢‌دلار و ٨٣‌سنت برای هر بشکه رسید.

  • توافق نزدیک است

وزیر نفت ایران پس از دیدار با دبیرکل اوپک که روز شنبه در محل وزارت نفت برگزار شد، اعلام کرد: احتمال اینکه در نشست نوامبر، وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است. بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: دبیرکل در این دیدار، گزارش مفصلی از فعالیت‎های انجام شده پس از نشست فوق‌العاده اوپک در الجزایر و مذاکراتی که با مقام‎های کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان ازجمله ونزوئلا، عراق، کویت، امارات، عربستان، روسیه و… داشته است، ارائه کرد.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تلاشند که در نشست عادی آذرماه این سازمان در وین به تصمیمی جامع برسند و اطلاعاتی که دبیرکل امروز به من دادند، دلگرم‌کننده است. وزیر نفت یادآور شد: کشورهایی که در سال‎های اخیر تولید بیشتری داشته‌اند، برای بهبود وضع بازار مسئولیت بیشتری‌دارند.

  • بارکیندو: توافق الجزایر بدون رهبری ایران غیرممکن بود

دبیر کل اوپک در حاشیه دیدار با وزیر نفت ایران اعلام کرد: توافق اعضای این سازمان در نشست الجزایر بدون رهبری ایران غیرممکن بود. محمد سانوسی بارکیندو، با اشاره به سفر پیشین خود به ایران در شهریور ماه گفت: پیش از نشست الجزایر با آقای زنگنه دیدار کردم و ایشان به من اطمینان داد که ایران، نه‌تنها در پیوستن به اجماع، بلکه برای رسیدن به آن، از هیچ کاری دریغ نمی‎کند.

One thought on “برجام نفتی در راه است؟ فریز نفتی اجرا میشود؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.