جزئیات افزایش تسهیلات ساخت مسکن

دریافت وام مسکن از بازار غیررسمی
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام جزییات افزایش تسهیلات ساخت مسکن ، گفت: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن مانعی ندارند.

خبرگزاری تسنیم: معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام جزییات افزایش تسهیلات ساخت مسکن، گفت: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن مانعی ندارند.

پیمان قربانی درباره افزایش میزان تسهیلات مسکن، افزود: شورای پول و اعتبار در اسفندماه سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی، سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت فروش اقساطی بلند مدت برای بانک‌های تجاری و بانک مسکن را حدود ۶۰ درصد افزایش داده است.

وی افزود: به عنوان مثال در تهران سقف قبلی تسهیلات انفرادی ساخت مسکن ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۰۰ میلیون تومان بود که هریک به ۱۰۰ و ۱۶۰ میلیون تومان به ترتیب افزایش یافت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز این سقف ۵۰ و ۸۰ میلیون تومان بود به ترتیب برای تسهیلات انفرادی و زوجین بود که به ۸۰ و ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته قربانی، در سایر مناطق شهری نیز این ارقام ۴۰ و ۶۰ میلیون تومان بود که به ۶۰ و ۱۰۰ میلیون تومان برای تسهیلات انفرادی و زوجین افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام به دنبال تحلیل‌های صورت گرفته در بانک مرکزی و بانک مسکن بود، گفت: به دنبال مطالعات و بررسی‌های انجام شده، بیشترین مشکلاتی که اکنون در حوزه مسکن کشور وجود دارد، در بخش عرضه است. زیرا با نگاهی به آمار معاملات در تهران از خرداد سال گذشته حجم معاملات نسبت به گذشته کاهش و قیمت‌ها افزایشی بود که نشان از مشکلاتی در طرف عرضه این بخش دارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: به همین دلیل اولویت با ساخت مسکن قرار داده شد تا هم به بخش عرضه و هم تقاضا اثر داشته باشد و وام‌ها نیز قابل استطاعت باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۷۷۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک‌ها، حدود ۱۰۳ هزار میلیارد ریال به بخش مسکن اختصاص یافت.

بانک‌ها مانعی برای پرداخت تسهیلات ندارند

به گفته قربانی، در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن، تسهیلات بانکی به طور میانگین ۳۵ درصد قیمت خرید مسکن را در کل کشور پوشش می‌دهد و سرمایه‌ای بودن مسکن از جمله علل گرانی مسکن است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک‌ها هیچ مانعی برای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن ندارند اما در سال ۹۶ تقاضا برای دریافت این تسهیلات کاهش یافت و به ۸ درصد کل تسهیلات بانکی رسید که این رقم در سال گذشته ۱۳٫۴ درصد افزایش یافت.

وی گفت : البته ۲۵٫۲ درصد مانده تسهیلات بانک‌ها در سال ۹۷ مربوط به بخش مسکن است. در سال ۹۴ تسهیلات مسکن اولی ها ۸۰ درصد قیمت مسکن بود اما اکنون این تسهیلات ۵۳٫۶ درصد آن را پوشش می‌دهد.

قربانی افزود: پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مشروط به تعادل منابع و مصارف محدودیت ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.