توپ گرانی خودرو در زمین شورای رقابت

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با حضور در برنامه تیتر امشب درباره قیمت گذاری خودرو گفت: فردا در جلسه شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

او افزود: دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هر سال در خرداد انجام می شود، اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته است که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را داشته اند و فردا در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

شورای رقابت قیمت گذاری خودرو

شورای رقابت قیمت گذاری خودرو

 

 

او درباره حاشیه بازار خودرو گفت:2 خودروساز براساس دستورالعمل قیمت گذاری انجام می دهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اصل نود و حضور 2خودروساز در این کمیسیون گفت: مشکل اصلی نیاز به قطعه است که خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگ ها در بازار عرضه شود.

او گفت: تولید خودروسازان نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه افزایش داشته است و تقاضا نیز افزایش داشته است.

شیوا ادامه داد: توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده است، تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است.

او افزود: بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصار گر باشد باید دستوری با او برخورد کرد، ما 2 خودروساز داریم که 88 درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است؛ در تمام دنیا فرمول hhi استفاده می کنند که hhi ما بالای 4 هزار است که انحصار کامل است.

 

شیوا گفت: بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی شود، روش ما این است که به خاطر مشکلات و هزینه های اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمت گذاری براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام می شود، در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت گذاری را انجام دهد.

رئیس شورای رقابت گفت: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده اعمال شود بنابراین باید قیمت ها سقف داشته باشد و بهره وری باید به نفع مصرف کننده باشد.

او گفت: بارها اعلام شده اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود، ولی تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده است و شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود می کند حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است.

شیوا افزود: حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب است و استفاده از حاشیه بازار برای قیمت گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است.

او گفت: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که فردا در جلسه مطرح خواهد شد این است که اول،به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود دوم اینکه، سن خریدار بالای 18 سال باشد و شرط سوم این است که، خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.

در ادامه برنامه، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره قیمت گذاری خودرو گفت: روش شورای رقابت برای فروش خودرو نتیجه نمی دهد.

 

شورای رقابت قیمت گذاری خودرو

شورای رقابت قیمت گذاری خودرو

 

 

او افزود: راهی که شورای رقابت در سال های گذشته انتخاب کرده کارساز نبوده و حاشیه های بازار خودرو را افزایش داده است، راه درست این است خودرو در حاشیه بازار فروخته شود بنابراین اگر تجربه دهه هفتاد که فروش خودرو در حاشیه بازار بود، انجام شود قیمت ها کاهش خواهد یافت و مردم به صورت عادی می توانند ثبت نام کنند.

او با انتقاد از شورای رقابت، دلیل بی کیفیتی خودرو را عملکرد شورای رقابت دانست و افزود: روش شورای رقابت موجب افت کیفیت و تعطیلی کارخانه ها شده است زیرا شورای رقابت کاری غیر از قیمت گذاری برای انحصار خودرو کاری انجام نداده است.

او گفت: اگر فروش خودرو در حاشیه بازار انجام نشود بازهم قیمت خودرو افزایش خواهد یافت،اما فروش خودرو در حاشیه بازار، تمام تقاضای کاذب بازار از بین می رود.

نعمت‌بخش درباره تعداد پیش فروش خودرو ها گفت: پیش فروش 20 هزار خودروی شرکت سایپا این هفته انجام خواهد شد و ایران خودرو نیز 10 هزار خودرو تکمیل شده را این هفته تحویل خواهد داد.

رضا رضایی رئیس انجمن قطعه‌سازان دیگر مهمان برنامه درباره مشکل قطعه در بازار خودرو گفت: بارها به شورای رقابت توضیح داده شده که براساس کیفیت خودرو و برای خودروهای مختلف قیمت قطعه فرق می کند، قطعه ساز با شناسنامه و استاندارد قطعه را تولید می کند و کیفیت قطعه کنترل می شود.

 

شورای رقابت قیمت گذاری خودرو

شورای رقابت قیمت گذاری خودرو

 

 

او افزود: تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند مربوط به صنعت خاص نیست.

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه حداقل هزینه ها 15 هزار تومان است و خودروسازان به ما 10 هزار تومان می دهند، گفت: شیوه قیمت گذاری ها براساس قیمت تمام شده اصولی نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *