جنجال تازه فردوسی‌پور

نویسنده کتاب فوتبال علیه دشمن از مجري برنامه 90 عصباني است

سایمون کوپر، نویسنده سرشناس فايننشيال تایمز و خالق اثر فوتبال علیه دشمن با جدیدترین نوشته خود، جنجالی بزرگ برای عادل فردوسی‌پور به پا کرد. او سال قبل این کتاب را در ایران ترجمه و منتشر کرد. کتابی که ترجمان فارسی آن بی اجازه مالک اثر اتفاق افتاده است.

اتفاقی که سبب شد تا کوپر در يادداشتي بنويسد: «می‌خواستم بروم تهران و شخصا با این سارقین ادبی برخورد کنم…»
به گزارش خبرآنلاین، عادل که در ايران به زبان حقیقت گوی فوتبال شهرت دارد، اما حالا درگیر پرونده‌ای جنجالی است. او که با نشریات بین‌المللی چون ورلد ساکر همكاري داشته، حالا سارق ادبی لقب گرفته است. عادل در این باره مي‌گويد: «استاد، من چیزی ندارم بگویم او درباره ناشر کار حرف زده از ناشر در این باره بپرسید.»
فردوسی‌پور تمایلی به حرف زدن ندارد و مثل همیشه در این طور مواقع می‌گوید: «خدا نگهدار!» و این خدانگهدار را حسابی می‌کشد.
در همين رابطه ناشر کتاب «فوتبال علیه دشمن» گفت: 98 درصد کتب در ایران بدون کپی‌رایت منتشر می‌شود، ‌بنابراین پرداختن به این موضوع وجهی ندارد. پس نه ناشر کار غیرقانونی انجام داده و نه عادل فردوسی‌پور.
در پی انتشار اخباری مبنی بر سرقت ادبی عادل فردوسی‌پور در برخی سایت‌ها، بهرنگ کیائیان به فارس گفت: ما در ایران قانونی به نام کپی رایت نداریم و 98 درصد کتب در ایران بدون کپی رایت منتشر می‌شود، ‌بنابراین پرداختن به این موضوع وجهی ندارد. نه نشر چشمه کار غیرقانونی انجام داده و نه آقای عادل فردوسی‌پور.
وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم با سایمون کوپر نویسنده اصلی کتاب تماس بگیریم و اگر با او توافق کنیم حتما حق کپی رایت کتابش را پرداخت می‌کنیم، ولی مقیاس برخورد کتاب در خارج از کشور با ایران متفاوت است. برخی کتبی که در انتشارات برای ترجمه انتخاب می‌شود را سعی‌ می‌کنیم حتی‌المقدور حق و حقوق نویسنده و ناشر را پرداخت کنیم.
کیائیان افزود: در آن زمان که کتاب «فوتبال علیه دشمن» منتشر شد به تصمیمی برای پرداخت کپی رایت نرسیدیم حتی جدیدترین کتابی که تازه از وی منتشر شده را قصد داشتیم با او وارد مذاکره شویم که هنوز امکان آن فراهم نشده است.
وی ادامه داد: ما هر کتابی را که امکانش باشد کپی رایت آن را پرداخت می‌کنیم، ولی دو سال پیش با سایمون کوپر مکاتبه نکرده بودیم و کتاب را به زبان اصلی از بازار کتاب خریدیم.
وی در پایان گفت: این که عادل فردوسی‌پور متهم به سرقت ادبی شده است درست نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *