هزینه ازدواج در ایران کمتر از هزینه مرگ !

مردن برای همه انسانها اعم از فقیر و غنی اتفاق می افتد، اما آن چیزی که آزاردهنده است هزینه های سرسام آوری است که به زنده‌ها تحمیل می شود که می توان گفت در بسیاری موارد بیشتر از هزینه ازدواج در طبقه متوسط جامعه است!
هزینه ازدواج در ایران کمتر از هزینه مردن ! ( دنیای اقتصاد )امروزه زندگی در ایران هزینه های سرسام آوری دارد، حدود 15میلیون جوان در سن ازدواج هستند که بدلیل مشکلات قادر به ازدواج نیستند، آمارطلاق همه ساله پیشي مي گيرد، بیش از 20 %جمعیت دچارمشکلات روانی هستند(مثل افسردگی، اسکیزوفرنی، زوال عقل، اقدام به خودکشی، وسواس، دگماتیسم).

هزینه مرگ بیشتر است با هزینه ازدواج ؟

این سوال مطرح است که چه دلیلی دارد برای مردگان این همه هزینه شود در حالیکه زنده ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و کیفیت زندگی بسیاری از بازماندگان پایین است؟

پس ازمردن چه چیزی عوض می شود؟چراباید بازماندگان بدهکارشوند؟برای بررسی بیشتر این مشکل اجتماعی به متوسط هزینه های مردن درشهرهای بزرگ در سال  1390رجوع می کنیم:

مبلغ  150 هزار تومان بابت هزینه آمبولانس در تهران و اگر متوفی به شهرستانها منتقل شود به ازای هر کیلومتر مسیر 1200تومان هزینه آمبولانس دریافت می شود، مبلغ 400/000 تومان به حساب بهشت زهرا بابت اجازه دفن و باطل کردن شناسنامه، 30/000 تومان بابت قبرکن، نماز وحشت  15000تومان، کفاره و 15روز نماز 90/000تومان، معاینه پزشکی قانونی 20/000تومان، خطاطی مشخصات مرده روی سنگ شامل سنگ گرانیت سبز 250/000 تومان، کلاف آهنی 25/000تومان، سنگهای بغل با کرایه 40/000 تومان،سیمان7000تومان و…

بعد از خاکسپاری مرده، همه از قبرستان راهی منزل صاحب مرده می شوند تا در مراسم ختم، شب هفت و چهلم شرکت نمایند. هزینه هایی که در اختیار صاحب مرده در مجالس ترحیم قرار می گیرد عبارتند از:
قاری قرآن 30/00 تومان، مداح 40/000 تومان، واعظ40/000 تومان،نمازمیت 25/000 تومان، چاپ اعلامیه هر عدد 300تومان، نصب اعلامیه هر عدد 150تومان، پلاکارد هر عدد 20/000 تومان، تاج گل هرعدد200/000 – 50/000 تومان، اتوبوس 50/000تومان، اکو 5000 و…

هزینه های مسجد برای برگزاری مراسم عبارتند از:

ورودی مسجد حدود 20/000 تومان، حق الزحمه خادمان 50/000تومان، آبدارچی 30/000تومان، توزیع کنندگان قرآن و گلاب 50/000تومان و…

دراین میان هزینه های دیگری مثل خرید خرما، فیلم برداری، گلاب، حلوا، میوه، ظروف یکبار مصرف، چای، قند، نهار یا شام از 8/000/000 – 4/000/000 تومان برای پذیرایی مهمانان لازم است.

چنانچه ملاحظه می شود برای دفن و برگزاری مراسم در سه روز اول مرگ حدود 8میلیون تومان بطور مستقیم لازمست و اگر هزینه های شب هفتم و چهلم و سالگرد را نیز اضافه کنیم این رقم به  11میلیون تومان درسال اول می رسد. علاوه بر این بطور غیرمستقیم نیز به خانواده ها هزینه های ناشی از چند هفته مشغولیت برگزاری مراسم و دست کشیدن از کار تحمیل می گردد. این هزینه ها برای 70% خانواده ها غیرقابل تحمل است و مجبور می شوند از هزینه های ضروری زندگی مثل بهداشت؛ آموزش و رفاه بکاهند. دفن مردگان در گورستانها بدلیل محدودیت مکانی نیز هزینه ساز است.

در بسیاری از کشورها اجساد مردگان را می سوزانند یا جهت مصارف آموزشی پزشکی می فروشند.

این هزینه های صرف شده برای مردگان اکثراً به جیب کسانی می رود که هیچگونه کار تولیدی انجام نمی دهند بلکه از فرصت عواطف ناشی از دست دادن عزیزان سوء استفاده می کنند و صاحب مرده را در عمل انجام شده قرار می دهند، مثلاً هنگام تشییع جنازه دهها نفر درخواست پول بابت قرآن خوانی می کنند و…

راهکارهای پیشنهادی برای کاهش هزینه های مردن و مدیریت مجالس ختم

1- در ایران فرهنگ خاطره نویسی و انتشار افکار و تجربیات بصورت کتاب، صفحه فیس بوک یا وبلاگ وجود ندارد و بسیاری از مردم برای بخاطر آوردن خود پس از مرگ، وصیت می کنند بعد از مرگ برای او هزینه کنند و مرتب سر قبرش بروند.

برای حل این مسئله میتوان فرهنگ خاطره نویسی را ترویج داد، سرکشی مستمر به گورستانها به شلوغی شهر و افزایش ترافیک کمک می کند و برای جامعه نیز هزینه ساز است.

2- همانطوری که در مراسم عروسی کادو دادن مرسوم است، به صاحبان مرده نیز توسط وابستگان کادو یا پول نقد اهداء شود تا بخشی از هزینه ها جبران گردد. علاوه بر آن اگر در مراسم ختم کادو از مراجعان نزدیک دریافت شود، برخی از افراد از رفتن مکرر به یک ختم بدلیل پرداخت هزینه آن خودداری می کنند.

3- متخصصان جامعه شناسی و روانشناسان با آموزش دادن به مردم، آنان را از عوارض سوگ و اندوه درازمدت آگاه نمایند و برنامه هایی را برای افزایش تولید ناخالص شادی بمردم ارائه دهند.

4- صداوسیما، رسانه ها و مبلغان مذهبی نیز مردم را از عوارض سوءروانی و اقتصادی ناشی از این مشکل اجتماعی آگاه نمایند، این مجالس اگر بدرستی مدیریت شوند در تحکیم همبستگی اجتماعی مفید هستند.

5- عقلانيت توسط رهبران فکری جامعه جايگزين رسم پرستي، عادت زدگی و رفتارهاي ظاهرگرا شود.

6- مراسم ختم در سه روز اول پس از مرگ متمرکز شود و از برگزاری مراسم پرهزینه در شب هفت و چهلم خودداری گردد تا این مراسمات به کابوسی برای بازماندگان تبدیل نشود.

7- آمبولانس های خصوصی و بهشت زهراها بصورت غیرمعقول از خانواده های متوفی پول می گیرند و از احساسات مردم سوءاستفاده می کنند.

8- برای جلوگیری از ریخت و پاش و کارآمد کردن مدیریت مجلس ختم، مدیریت هزینه و هدایت مراسم صرفا” توسط 5- 4نفر از معتمدین آشنا به اصول مدیریت تشریفات صورت گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *