پست الکترونیک فارسی «چاپار» می‌آید

 به منظور ارائه سرویس هیچ گونه مدارکي برای دریافت سرویس لازم نیست و سرویس به صورت رایگان ارائه می‌شود.
 
پست الكترونيك فارسي «چاپار» مي‌آيد

دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني در راستاي پاسخ‌گویی به نیازمندی کشور در حوزه ارتباطات سایبری و همچنین صيانت از اطلاعات الكترونيكي مبادله شده در كشور، خبر از سرویس‌دهی پست الكترونيك چاپار با آدرس chmail.ir از ۲۰ آذر ماه به عموم مردم داد.

قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني، هدف از ارائه پست الكترونيك چاپار در سطح عمومی در کشور را ايجاد دانش فني در حوزه سرويس‌دهي گسترده در كشور و ايجاد فضايي براي صيانت از اطلاعات الكترونيكي مبادله شده دانست و خاطرنشان ساخت: در حوزه ارائه سرویس‌های گسترده مانند پست الکترونیک و موتور جست‌وجو و اصولا هر نوع سرویس عمومی ما به یک محصول روبرو نیستیم و در حقیقت ارائه سرویس به صورت دفعی اتفاق نمی‌افتد. بدان معنا که بسیاری از تکنولوژی‌ها در این بخش باید براساس نیازمندی کشور تولیدشود و در دنیا قابل خریداری نیست، بلکه نتیجه یک سرمایه‌گذاری و کار میان‌مدت و یا بلندمدت و البته با نگاه خاص به نیروی انسانی متخصص است.

وی در ادامه گفت: اساسا در این حوزه و در لایه سرویس‌دهندگان بزرگ، محصولات، سخت‌افزارها و اکثر نیازمندی‌ها در دنیا ارائه نمی‌شود. بدان معنا که شما نمی‌توانید یک محصول سخت‌افزاری خریداری کنید که در حوزه جلوگیری از میل ناخواسته در حوزه‌های بسیار بزرگ عمل کند.

قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني با اشاره به اینکه اصولا در حوزه راهبردی ما با سه نگاه وارد این حوزه شده‌ایم، بیان داشت: در حوزه ارائه سرویس گسترده در کشور با توجه به آنکه جامعه مخاطبان بسیار گسترده است بنابراین در کشور باید سرویس‌دهندگان مختلف شکل گيرند و حمایت شوند، لذا یک وزارتخانه، نهاد و یا بخش به تنهایی نمی تواند جوابگوی این حوزه باشد.

وی افزود: نگاه دیگر در این حوزه، تولید و بومی‌سازی دانش‌های خاص نرم‌افزاری و در صورت امکان سخت‌افزاری در لایه‌های گسترده است. تلاش ما این است که بتوانیم این دانش‌ها را در سطح کشور پس از مدتی منتشر و اصولا به این سمت پیش برویم که گروه‌های تولید دانش و جامعه‌های دانشی شکل گیرد. البته این حوزه نیاز به حمایت از نیروهای انسانی متخصص دارد.

قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، با اشاره به اینکه در کشور از سرویس دهندگان پست الکترونیک قفل شکسته و ناامن در سطح انواع سازمان‌ها و نهادها استفاده می‌شود، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا یک نسخه از محصولی را ارائه نماییم که در سازمان‌ها به صورت رایگان و براساس نگاه متن باز قابل سرویس‌دهی باشد. همچنین براساس مستندات کاملی که ارائه می‌شود، سازمان‌ها خود قادر به سفارشی‌سازی محصول باشند. این مشکل امنیتی در کشور بسیار مهم است و متاسفانه کسی بدان توجه نمی نماید.

به گزارش ايتنا در ادامه این مراسم سلمان افشار، مدیر پروژه پست الكترونيك چاپار با ارائه مشخصات عمومی پروژه اعلام کرد : این پروژه بیش از یک سال و نیم است که با حمایت دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در بخش خصوصی در حال انجام است و بیش از ۲۰ نفر در ۱۰ تخصص مختلف در حال کار بر روی این پروژه هستند.

وی اعلام داشت: جامعه مخاطب هدف این پروژه در فاز اول یک میلیون کاربر در فاز دوم ۵ میلیون کاربر است و همچنین به منظور ارائه سرویس هیچ گونه مدارکي برای دریافت سرویس لازم نیست و سرویس به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مدیر پروژه پست الکترونیک چاپار افزود: همزمان با ارائه سرویس پست الکترونیک، با توجه به نیازمندی عموم مردم به دسترسی خیر برخط (off Line )به اطلاعات موجود در صندوق پست الکترونیک خود، برای اولین بار نرم‌افزار Mail Client با قابلیت نصب بر روی انواع سیستم‌عامل در روز ۲۰ آذر مصادف با شروع سرویس‌دهی عمومی به مردم، به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی افزود: نرم‌افزار میل کلاینت در زمان‌هایی که فرد امکان دسترسی به اینترنت و یا اینترانت را ندارد و قصد دارد از منابع صندوق پست الکترونیک خود استفاده کند، کاربرد دارد.

افشار با اشاره به این که بر روی آدرس chmail.ir امکان دیدن تصاویر بخش‌های مختلف سرویس پست الکترونیک مهیا شده است، گفت: طی روزهای آتی با راه‌اندازی سامانه چاپار (chaapaa.ir) امکان رصد بخش‌های مختلف سرویس برای کاربرانی که آدرس پست الکترونیک خود را در این سامانه وارد کرده‌اند، مهیا می‌شود.

افشار در پایان خاطر نشان ساخت: سامانه chaapaar.ir در حقیقت پورتال دسترسی به انواع خدمات ارتباطی محسوب می‌شود که تنها یکی از این خدمات سرویس پست‌الکترونیک است که با آدرس اختصاری chmail.ir قابل دسترسی خواهد بود. نرم افزار Mail Client و اخبار دیگر سرویس‌ها نیز همزمان با ارائه سرویس عمومی در ۲۰ آذر بر روی سامانه چاپار قابل دسترسی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *