کشف سرنخ‌های سیاسی سوءاستفاده بانکی

 به گزارش دانش نیوز به نقل از دنیای اقتصاد کمیته ویژه مجلس برای بررسی پرونده فساد بزرگ بانکی می‌گوید سرنخ‌های جدیدی در این پرونده کشف کرده است: «شناسایی «مرتبطان بیرونی» و اثبات «فشار افراد خاص» در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی.» اینها را یک عضو کمیته ویژه بررسی اختلاس بزرگ در مجلس اعلام کرده و گفته است: «براساس بررسی‌های اولیه، اختلاس‌گران قطعا با پشتیبانی عده‌ای خاص اقدام به فساد مالی با این حجم کرده‌اند.»
 

در حالی تلاش‌های مجلس برای یافتن ریشه‌های سیاسی اختلاس بزرگ بانکی کشور، پس از گذشت حدود یک ماه از انتشار خبر رسمی اختلاس، منجر به یافتن سرنخ‌هایی جدید در این پرونده شده است که پیش از این برخی نمایندگان در اظهارنظرهایی از «فشار جریان انحرافی به بانک‌ها» در این پرونده خبر داده بودند.
از سوی دیگر، بعضی از بهارستان نشینان نیز خواستار روشن شدن ابعاد مختلف این اختلاس، معرفی عوامل خارجی و داخلی مرتبط و مشخص شدن ارتباط آن با شورای عالی ایرانیان شده بودند.
اکنون با گذشت بیش از دو هفته از این درخواست‌ها و اظهار نظر‌هاي نمایندگان، به نظر می‌رسد بهارستان‌نشینان گام‌های بلندی براي گره‌گشایی از آنچه دست‌های پشت پرده اختلاس سه هزار میلیاردی خوانده می‌شود، برداشته‌اند؛ برکناری جهرمی مدیرعامل بانک صادرات و استعفای برخی دیگر از مدیران مرتبط در این پرونده را نیز شاید بتوان در همین چارچوب تحلیل کرد؛ چرا که پیش از این برخی نمایندگان با آماده کردن طرح استیضاح وزیر اقتصاد، به او هشدار داده بودند که در صورت عدم برکناری یا استعفاي مدیران بانکی متخلف، استیضاحش را عملی می‌کنند.
اثبات «فشار افراد خاص»
عضو کمیته ویژه بررسی پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد: این کمیته با شناسایی «مرتبطان بیرونی» پرونده و اثبات «فشار عده‌ای خاص» در پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی به کار خود در دور اولیه بررسی این پرونده پایان داد.
غلامرضا اسداللهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت این پرونده، گفت: پس از اینکه مجلس موضوع رسیدگی به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی را به این کمیسیون محول کرد، کمیته ویژه‌ای به ریاست حسین فدایی و با حضور تعدادی از نمایندگان و مشاوران کمیسیون تشکیل شد.
وی افزود: کمیته ویژه جلسات متعددی را تاکنون با دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، سازمان حسابرسی، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار کرده و به بررسی موضوع پرداخته است.عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: البته کمیته در جریان بررسی‌ها نشست‌هایی هم با مدیران عامل بانک‌های دخیل با پرونده اختلاس و برخی اعضای هيات مدیره آن بانک‌ها نیز برگزار کرده که مجموعا تعداد جلسات برگزار شده کمیته ویژه مجلس را می‌توان بیش از 15 جلسه عنوان کرد.
اسداللهی ادامه داد: در بررسی‌های کمیته ویژه کمیسیون اصل 90، عدم ثبت گشایش اسناد اعتباری، گشایش اسناد اعتباری خارج از سقف و پرداخت تسهیلات غیرقانونی از جمله مواردی بودند که می‌توان از آنها به عنوان علل اصلی بروز اختلاس 3 هزار میلیاردی نام برد.
وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون هم‌اکنون در حال بررسی فشارهای بیرونی بر روند وقوع اختلاس بزرگ است، خاطرنشان کرد: بررسی‌های اولیه کمیته ویژه نشان می‌دهد که کسی که تا این حجم اختلاس کرده باشد، قطعا بدون حمایت دیگران نمی‌توانسته کارهای خود را پیش ببرد.
عضو کمیته ویژه بررسی پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی با تاکید بر اینکه قطعا اختلاس‌گران با پشتیبانی عده‌ای خاص اقدام به فساد مالی با این حجم کرده‌اند، گفت: بنده نامی از کسی نمی‌برم، اما موضوع را بررسی خواهیم کرد، ولی بررسی‌های اولیه کمیته ویژه نشان دهنده دخالت فشارهای بیرونی بر وقوع اختلاس 3 هزار میلیاردی است.
اسداللهی در پایان اظهار کرد: دست‌ها و فشارهای بیرونی دخیل در وقوع اختلاس 3 هزار میلیاردی بعضا برای کمیسیون شناسایی شده‌اند و باقیمانده افرادی که در این امر دخیل بوده‌اند نیز ‌تحت بررسی کمیسیون قرار دارند.
کار به استیضاح وزیر می‌کشد؟
از سوی دیگر در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس پس از انتشار اخبار اختلاس بزرگ، در پی آماده کردن طرحی برای استیضاح شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد بودند، برخی دیگر از بهارستان‌نشینان نیز استیضاح حسینی را «نشدنی» خواندند و این اقدام نمایندگان را تبلیغاتی دانستند.
اما روز گذشته ناصر موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و یکی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر اقتصاد گفت: برای استیضاح وزیر اقتصاد منتظر اظهارنظر مرکز پژوهش‌ها هستیم و استیضاح حسینی ‌احتمالا هفته آینده تقدیم هيات‌‌ريیسه می‌شود.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: طرح استیضاح وزیر اقتصاد، حدود 25 امضا دارد و به‌زودی تقدیم هيات‌ريیسه می‌شود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به احتمال زیاد هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس نشستی با حضور وزیر اقتصاد و با موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی برگزار خواهد شد.

خاوری باجناق وزیر اقتصاد نیست
همچنین در پی انتشار خبری در برخی سایت‌ها با عنوان «خاوری، باجناق وزیر اقتصاد است»، وزارت اقتصاد روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای این نسبت خویشاوندی را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: محمودرضا خاوری، مدیرعامل مستعفی بانک ملی ایران، هیچ گونه نسبت خویشاوندی با وزیر امور اقتصادی و دارایی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *