کنایه یک نماینده مجلس به باهنر

نماینده دنا و بویراحمد در مجلس در کنایه‌ای به نائب رئیس اول پارلمان درباره ارائه تقاضای نطق رئیس جمهور در صحن علنی و نحوه ارائه این تقاضا، گفت: اگر شما با سوت متوجه این تقاضا می‌شوید، اشکالی ندارد.

به گزارش دانش روز به نقل از فارس، ستار هدایتخواه نماینده مردم دنا و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) در اخطاری با استناد به اصل 70 قانون اساسی، و در جریان بررسی ماده 7 طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی پارلمان اظهار داشت: منوط شدن بیان نطق رئیس جمهور در صحن علنی پارلمان به ارائه تقاضای “کتبی”، با اصل 70 قانون اساسی مغایرت دارد.

وی افزود: در اصل 70 قانون اساسی گفته شده که هر‌گاه رئیس جمهور “تقاضا” کرد، می‌تواند در صحن علنی نطق داشته باشد‌ بنابراین در قانون اساسی غیرکتبی یا شفاهی بیان نشده است.

در ادامه محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس خطاب به وی گفت: یعنی اگر با سوت زدن و حرف‌های دیگر تقاضای بیان نطق داشته باشند، هم می‌شود؟

هدایتخواه به وی پاسخ داد: هر چیزی که تقاضا کنند و دو طرف که عاقلند، بفهمند، درست است. اگر شما با سوت متوجه می‌شوید، اشکالی ندارد‌.

در ادامه این جلسه محمد دهقانی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز به بیان اخطاری پیرامون همین موضوع پرداخت و گفت: بنده می‌خواهم مصوبه‌ای داشته باشم که شورای نگهبان به آن ایراد نگیرد.

وی افزود: ‌اگر بنده به جای کمیسیون آئین‌نامه داخلی بودم، بین نطق رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه تفکیک قائل می‌شدم چرا‌که باید کمیسیون آئین‌نامه بین این دو فرد وضعیت خاصی را درنظر می‌گرفت.

وی افزود: باید بین وزرا و رئیس جمهور تفکیک قائل می‌شدیم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: منوط کردن نطق رئیس جمهور در صحن علنی به ارائه تقاضای “کتبی” یا “موافقت هیئت رئیسه مجلس” مغایر اصل 70 قانون اساسی است.

دهقان یادآور شد: اگر رئیس جمهور در صحن علنی حضور یابد و موضوع مهمی در صحن علنی مطرح باشد و رئیس جمهور درخواست بیان نطق به مدت 10 دقیقه را داشته باشد، آیا ما باید این امر را منوط به ارائه تقاضای کتبی و سپس موافقت هیئت رئیسه مجلس کنیم؟

در ادامه باهنر به وی پاسخ داد: این قیدها به نظر بنده مغایر قانون اساسی نیست و حق حضور برای رئیس جمهور در صحن علنی وجود دارد و این امر باید رعایت شود اما اینکه نطق رئیس جمهور در صحن علنی مجلس نظم و انضباط پیدا کند، این مغایر قانون نیست.

به گزارش فارس، در ماده 7 طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی پارلمان، بیان نطق رؤسای قوه مجریه و مقننه منوط به وصول درخواست کتبی آنان، اعلام موضوع نطق به رئیس مجلس و موافقت هیئت رئیسه پارلمان شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *