خودرو ارزان می‌شود؟

همه چشم به بازار دوخته‌اند. چشم به وعده‌هایی که از شهریور امسال مشتریان را در انتظار گذاشته است، چشم به کاهش قیمت خودرو. اما در میان وعده مسوولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش قیمت، آنچه به واقع دیده می‌شود فقط افزایش است و آشفتگی که در پس این وعده‌ها شکل می‌گیرد. هر چند بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که کاهش قیمت نیز الزاماتی دارد، اما مسوولانی که قلبا خواهان کاهش قیمت‌ها هستند بدون در نظر گرفتن این الزامات وعده‌هایی می‌دهند که عملی شدن آن در آینده نزدیک خیلی بعید به نظر می‌رسد.
اما الزامات کاهش قیمت تنها در دست خودروسازان است و در این بین خودروسازان هستند که می‌توانند زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم کنند، نه وعده مسوولان. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خودرو، اگر عرضه خودرو به میزانی باشد که بتواند پاسخگوی تقاضای بازار باشد؛ به‌طور حتم قیمت‌ها سیستماتیک سیر نزولی پیدا خواهد کرد، این در حالی است که به رغم آزاد‌سازی قیمت خودرو و همچنین جبران زیان خودروسازها با اوج‌گیری قیمت محصولات تولیدی، هنوز از عرضه خودرو متناسب با تقاضای مشتری خبری نیست و خودروسازان طی چند روز گذشته تنها به پیش‌فروش برخی از محصولات خود پرداخته‌اند. این در شرایطی است که تحویل پیش‌فروش‌ها نیز بیشتر به سال آینده موکول شده است. با این حساب اگر خودرویی به بازار عرضه نشود و یا عرضه آن به میزان تقاضای بازار نباشد؛ بنابراین محلی برای کاهش قیمت باقی نمی‌گذارد. با این حال مسوولان باز هم وعده می‌دهند وعده اینکه با تصمیم هیات دولت مبنی بر آزاد‌سازی قیمت، به‌زودی بازار خودرو گلستان می‌شود.

اما دادن این وعده‌ها، خود با واکنش‌هایی از سوی مشتریان همراه است. در این مورد برخی از دست‌اندرکاران بازار خودرو معتقدند که وعده بدون پشتوانه مسوولان وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت این توهم را برای مشتریان به‌وجود خواهد آورد که بازار قرار است افت قیمتی چندین میلیونی را تجربه کند. پس مشتری در حالی از خرید خودرو منصرف می‌شود که بازار هیچگاه افت قيمت چند ميليوني را به خود ندیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *