قیمت مسکن کاهش می یابد ؟ انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن

اگرچه طبق اظهارات برخی از صاحبنظران در بازار مسکن، قیمت واحدهای مسکونی حدود 10 درصد کاهش یافته است؛ اما اکثر بنگاهداران املاک براین باورند که این 10 درصد افت قیمت مربوط به کلیه واحدهای مسکونی نیست؛ بلکه تنها فروشنده‌های پول لازم اقدام به چنین تخفیفی برای مشتریان خود کرده‌اند.

قیمت مسکن کاهش می یابد ؟

بنابراین  روند فعلی بازار مسکن که نشانه های قوی رکود را به خود می بیند، ذهنیت اکثر کارشناسان را به این سوال جلب کرده که آیا قیمت مسکن کاهش می یابد ؟

عالم اقتصاد – کاهش 10 درصدی قیمت مسکن از نظر بنگاهداران املاک  برای فروشنده های پول لازم بوده است که به معنای این است که عرضه اکثر املاک هنوز کاهش قیمت را شاهد نیست. البته شاید این روند طبیعی است چون در همین ماه های گذشته بود که رونقی خیره کننده در بازار مسکن دیده می شد و ذهن جامعه هنوز با آن شرایط خو گرفته است و نسبت به افزایش نیافتن قیمت مسکن نیز واکنش مثبت نشان می دهد اما آن چه مسلم است این که رکود در بازار مسکن قطعی است و حال برای آن که دریابیم تعداد فروشندگان پول لازم بیشتر می شوند یا کمتر خواهند شد؟ و یا کاهش قیمت ها ادامه خواهد یافت یا به زودی قیمت ها بار دیگر سیر صعودی به خود می گیرد؟ نیاز است به این پرسش پاسخ دهیم که آیا رکود ادامه خواهد یافت یا خیر؟

انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن در جامعه ؟

عالم اقتصاد , اخبار , اتفاق , اخبار اقتصاد و بازار , اخبار ارز , اخبار بانک خبر , بورس , اخبار خودرو اخبار , دیجیتال , اخبار سکه و طلا , اخبار مسکن , اخبار نفت , اخبار بین الملل, اخبار جالب, اخبار جذاب و خواندنی , اخبار سیاسی , اخبار دولت , اخبار سیاسی , اخبار سیاست خارجی , سیاست داخلی , اخبار مجلس , اخبار نظامی , اخبار فرهنگی , اخبار اجتماع اخبار , رسانه و مطبوعات اخبار , سینما و تلویزیون , اخبار ورزشی , اخبار ویژه , تازه ترين اخبار ورزشي , آخرین حوادث تهران , خبر های سایت حوادث خبری , اخبار سياسي و اقتصادي ايران , آخرین اخبار ایران , آسياي مرکزي و خبر جهان , اخبار کشور , سايت تحلیل خبر دنیای اقتصاد , کليپ فارسي , اخبار ايران , آخرين نتايج , اخبار فوري , فوتبال ايران و جهان , گزارش تصويری Economy World, Economy World Agency , Persian Clip , economyworld.ir , Persian news , economy world.irادامه رکود منوط به تلفیقی از روند گذشته نزدیک بازار با شرایط اقتصادی کشور است. روند گذشته نزدیک شاهد رشد بیش از 2 برابری قیمت ها ظرف دو سال بوده بنابراین همسویی با روند تورم چند ساله و رخدادهای اقتصادی دو سال اخیر اتفاق افتاده و این احتمال وجود دارد که در پس رونق این دو سال، حال رکود در پیش باشد. رکود فعلی نیز احتمال چنین فرضیه ای را تقویت می کند. اما شرایط فعلی اقتصاد کشور شاهد نرخ تورم بالا در عین روند نسبتا راکد بازارهای ارز و طلا است. از گفته های مسئولان اقتصادی و کارشناسان نیز این گونه برمی آید که شتاب رشد نقدینگی کاهش یافته و انتظار می رود با روند کاهشی تورم در ماه های آینده روبرو باشیم.

رکود بازار مسکن ادامه خواهد داشت ؟

بنابراین احتمال ادامه رکود، با توجه به شرایط فعلی بالاست اما آیا ادامه رکود بازار مسکن قیمت ها را باز هم کاهش میدهد؟ بهتر است فروشندگان بالقوه بازار را مورد ارزیابی قرار دهیم.

پول لازم یا عدم سود دهی سرمایه ؟ فروشنده ها در بازار مسکن ؟

گروهی از سازندگان که به پول نیاز دارند، هم اکنون قیمت فروش پیشنهادی خود را کاهش داده اند اما اکثر سازندگان دست به چنین اقدامی نزده اند. بر این باوریم که با گذشت زمان و تداوم رکود هر چند تعداد فروشندگان به اصطلاح پول لازم افزایش می یابد اما اتفاق مهمتر احتمالی این است که بسیاری از سرمایه گذاران در بخش ساخت و ساز متوجه خواب سرمایه خود می شوند و سعی می کنند سرمایه را با خروج از بازار مسکن، به سوی بازاری دست کم با بازدهی بهتر روانه کنند. البته اینکه در شرایط فعلی بازار و سیاست داخلی و بین المللی کدام بازار از بازار مسکن مطمئن تر است خود سوال بسیار پیچیده ای می باشد. با این حال  ورود چنین عرضه کنندگانی هم بر عمق رکود می افزاید و هم قیمت ها را کاهش می دهد. البته انتظار می رود بخشی از سازندگان که توجه چندانی به این موضوع ندارند و در پس کسب و کار دیگری نیز نیستند، واحدهای مسکونی خود را به امید رونق دوباره به بازار عرضه نکنند و بر تعداد خانه های خالی بیافزایند. شکی نیست که تعداد چنین افرادی نیز کم نیست.

دسته ای از افراد که یا ملکی برای سکونت خود دارند و یا سرمایه مازاد خود را صرف خرید املاکی دیگر کرده اند. در مجموع انتظار چندانی از این دسته نمی رود مگر آن که به موقعیت پول لازم برسند. این افراد چندان به عامل خواب سرمایه توجهی ندارند و حتی بر اساس ذهنیتی تاریخی، نگران از دست دارایی خود در صورت فروش ملک و عدم جایگزینی آن هستند. این دسته از کمترین انعطاف در قیمت های پیشنهادی فروش برخوردارند. شاید تنها در صورت ایجاد رکودی طولانی مدت و یا تغییر شرایط محل سکونت و یا محل املاک آن ها است که احتمال عرضه گسترده از سوی این طیف به بازار، وجود دارد.

پیش بینی قیمت مسکن در پاییز 92, کاهش قیمت جزئی آپارتمان

بنابراین پیش بینی ما، عرضه بیشتر املاک از سوی سازندگان در ماه های آینده است. اما در مورد کاهش قیمت نمی توان خیلی خوش بین بود و شاید تا همین جا نیز کاهش قیمت احتمالی، رخ داده باشد.

توصیه کارشناسان همواره بر این نکته بوده که افراد برای تهیه سرپناه خود، منتظر آینده نمانند و هر گاه به موقعیت خرید رسیدند، با جستجو اقدام به آن کنند. برای سرمایه گذاران اما به نظر می رسد هنوز آینده ای بهتر برای خرید مناسب تر، در پیش باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *