آیا سقوط قیمت دلار نزدیک است ؟ آینده کالاهای اساسی

به گفته رئیس بانک مرکزی سقوط قیمت دلار نزدیک است و قیمت ارز تا 15 روز آینده با کاهش روبرو خواهد شد. بهمنی اظهار امیدواری کرده است که با تعیین قیمت ارز در بودجه قیمت ارز کاهش پیدا کند. بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق نرخ ارز در بودجه 2450 تومان تعیین شده است. این نرخ باید در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان برسد. کارشناسان اقتصادی اما نظر دیگری دارند.

آینده کالاهای اساسی

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: « تصویب قیمت 2450 تومان برای ارز موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش نرخ تورم خواهد شد. اگر این قیمت تصویب شود کالاهایی که قبلا با ارز 1226 تومان وارد می شد حالا می بایست با ارز 2450 تومان وارد شود که که قطعا بر قیمت کالا های اساسی تاثیرگزار خواهد شد

آیا سقوط قیمت دلار نزدیک است ؟

دکتر تقوی در خصوص پیشنهادی که پیش از این در خصوص تخصیص یارانه ارزی به واردکنندگان کالاهای اساسی مطرح شده بود گفت: «تخصیص یارانه ریالی به واردکنندگان کالاهای اساسی هیج فرقی با پرداخت ارز مرجع ندارد و این کار به هیچ وجه به معنای تک نرخی کردن ارز نیست
وی با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت ارز در بودجه گفت: «افزایش قیمت ارز در بودجه به هیچ وجه بازار را به تعادل نمی رساند و دولت نمی تواند قیمت ارز در بازار را کاهش دهد.»
همچنین برخی از کارشناسان با این استدلال که این موضوع موج جدیدی از آینده‌ هراسی در میان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند و روند تولید و صادرات را با اختلال همراه خواهد کرد از افزایش قطعی نرخ ارز در بازار سخن می گویند. در مقابل برخی معتقدند در صورتی که ارز مرجع حذف شود، از آنجایی که درآمد دولت افزایش می‌یابد و نقدینگی بیشتری از سطح جامعه جمع‌ می‌شود، قیمت دلار در بازار آزاد ریزش می‌کند و به نرخ مبادله‌ای که هم‌اکنون 2500 تومان است، نزدیک‌ خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *