آینده مسکن مهر در سال 92 ؟ اهداف، دستاورد، نقاط ضعف و قوت

آینده مسکن مهر در سال 92 ؟

سوالی که این روزها از ذهن اکثر متقاضیان مسکن مهر می گذرد این است که آینده مسکن مهر در سال 92 چه می شود؟ همگان می دانند که سرنوشت بازار مسکن در 5 سال اخیر با طرحی به نام «مسکن مهر» گره خورده است. بازتاب تاثیرات این طرح حتی گستره ای به اندازه تمامی اقتصاد کشور پیدا کرده و البته از گزند گمانه زنی های سیاسی نیز در امان نمانده است.

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : با رشد اخیر قیمت مسکن، وعده کنترل بازار مسکن از طریق طرح مسکن مهر رنگ باخت و انتقادات گسترده تری روانه مسکن مهر شد، اما جا دارد برای طرحی که قرار بود بازار مسکن را متعادل کند و هنوز نیز امید بسیاری از مردم به سرنوشت این طرح است، مطالبی را اختصاص دهیم.

در این مطلب می کوشیم به 3 سوال پاسخ دهیم:

  1. اهداف کلی طرح مسکن مهر چیست؟
  2. مهمترین دستاوردهای طرح مسکن مهر چه بوده و خواهد بود؟
  3. نقاط ضعف و قوت طرح مسکن مهر چیست؟

در ابتدا به مهمترین اهدافی اشاره می کنیم که عموما از سوی نهادهای مجری طرح، به عنوان اهداف کلی بیان شده است:

اهداف کلی مسکن مهر

1- کمک به تامین مسکن اقشار کم درآمد

2- کاهش نابرابری در برخورداری از مسکن مناسب

3- پالایش محیط کلان شهرها

4- بهبود و ارتقاء معیارهای زیستی

5- جذب سرمایه های کوچک

6- کنترل قیمت زمین و مسکن

7- جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی در شهرها

8- ارتقای عدالت اجتماعی

9- کاهش بورس بازی

10- استفاده از فن آوری های مناسب در تولید مسکن

11- بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده

12- صرفه جویی در مصرف انرژی با اعمال مقررات ملی ساختمان

دستاوردهای طرح مسکن مهر

برای آن که بتوانیم در مورد دستیابی به اهداف مذکور قضاوت کنیم، اطلاعات چندان وسیعی در دسترس مان نیست اما قضاوت در این مورد را می توان به دستاوردها و کاستی های طرح سپرد که از سوی موافقان و مخالفان طرح بیان شده است، آن چه مسلم است این که طرح با سرعت مطلوبی پیش نرفته و آخرین آمار از افتتاح تنها 700 هزار واحد از جمع 2.2 میلیون واحد مسکونی که پروانه ساخت آن صادر شده، حکایت دارد. به این ترتیب پیشرفت کند طرح مسکن مهر خود به مهمترین عاملی بدل شده که انتقادهای زیادی را متوجه این طرح می کند،

آیا طرح مسکن مهر موفق بوده است؟

 واقعیت این جاست که «مسکن مهر» طرح محبوبی نیست! این موضوع هم در نظرات مردم بازتاب دارد، هم در نظرات کارشناسان نهفته است و هم حتی مخاطبان این طرح چندان از آن راضی نیستند!

نقاط ضعف و قوت مسکن مهر

برای بیان کاستی های طرح مسکن مهر همین کافی است که طرح مسکن مهر با اهداف از پیش تعیین شده ای به بازار مسکن وارد شد در صورتی که اهداف برجسته و ویژگی های اولیه که برای طرح مفروض بوده احراز نگردیده باشد می توان آن را بعنوان نقطه ضعف یا عدم موفقیت طرح در آن مورد بخصوص عنوان نمود. از این دست عناوین بسیار است که عنوان این معایب را به شما مخاطب گرامی و خریداران مسکن مهر واگذار می کنیم.

اما نکات مثبت مسکن مهر : طرح در مجموع نهادهای مجری و کارشناسان مسکن، این نقاط مثبت را برای این طرح بیان کرده اند:

1- بهبود شاخص دسترسی به مسکن

2- ارتقای عدالت اجتماعی

3- اشتغال

4- کاهش تراکم خانوار در واحد مسکونی

5- افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی

6- کنترل قیمت مسکن

7- گسترش انبوه سازی و صنعتی سازی

جان مایه طرح مسکن مهر این بود که با واگذاری زمین های رایگان و 99 ساله، مسکن را به شکل انبوه و با بهای تمام شده پایین تولید کند و با تسهیلات و قیمت مناسب به متقاضیان واگذار کندف می توان انتظار داشت که تولید انبوه و ارزان مسکن مهر بتواند هدف «بهبود شاخص دسترسی به مسکن» را محقق کند و تولید میلیونی مسکن برای قشری که مالک سرپناه خود نیست و یا به مسکن مناسبی دسترسی ندارد، مطلوب خواهد بود. باید دقت داشت که میلیون ها نفر از جمعیت کشور در بافت های فرسوده و در خانه هایی ناایمن ساکن اند و همچنین بخشی از جمعیت کشور ساکن سکونت گاه های غیررسمی هستند. این دو طیف از اقشار کم درآمد جامعه هستند و می توانند مخاطبان مناسبی برای طرح مسکن مهر باشند.

اما در مورد «اشتغال»: بخش مسکن مطابق آمارهای رسمی در ایجاد اشتغال مستقیم رتبه چهارم را در میان 87 گروه عمده فعالیت دارد و در ایجاد اشتغال غیرمستقیم رتبه دوم را از این نظر در اختیار گرفته است … به این ترتیب چنین بخش مهمی وقتی با یک طرح ملی و گسترده روبرو می شود، تاثیر قابل توجهی در بازار اشتغال می گذارد، اما در مورد هدف «افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی» نیز همانند مورد اشتغال زایی، می توان انتظار تاثیر قابل توجه طرح مسکن مهر را داشت.

با توجه به گرانی هزینه مسکن در سال های اخیر شاهد حرکت ساخت و سازها به سوی مساحت های کوچک تر مسکن بوده ایم که فضایی کمتری را برای سکونت افراد خانواده فراهم می آورد … در صورتی که طرح مسکن مهر توانسته مسکن ارزان تر را به جامعه عرضه کند و به این ترتیب خانوارها می توانند در واحدهای مسکونی بزرگ تری ساکن شوند. این مسئله می تواند به تحقق هدف «کاهش تراکم خانوار در واحد مسکونی» کمک کند.

حجم اجرای مسکن مهر در شهرستان های کوچک تر چشمگیرتر است و با توجه به فاصله کم آن با شهر و کیفیت ساخت و ساز تقریبا برابر با واحدهای مسکونی موجود، تمایل ساکنان برای استفاده از مزایای این طرح بیشتر است. بنابراین طبیعی است که در نزدیکی چنین مناطقی، شاهد تاثیر قابل توجه واحدهای مسکونی مهر بر قیمت مسکن منطقه خواهیم بود. در شهرهای بزرگ اما شاید تنها در مناطق نزدیک به پروژه مسکن مهر، شاهد تاثیر قیمتی بر بازار باشیم. به این ترتیب می توان در مواردی نیز انتظار تحقق هدف «کنترل قیمت مسکن» را داشت.

با توجه به این که تا پایان سال 1391 شاهد بهره برداری قطعی کمتر از یک میلیون واحد مسکن مهر بوده ایم، هنوز باید در انتظار آینده نشست تا آمارهایی دقیق تر از میزان تحقق اهداف طرح مسکن مهر منتشر شود و دستاوردهای طرح مسکن مهرهم اکنون بیشتر در حد گمانه زنی است.

و اما شما مخاطبان گرامی:

  • آیا شما با دستاوردهای مثبت این طرح روبرو شده اید؟
  • به نظرتان مهمترین «کاستی» این طرح چه بوده است؟
  • آیا در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده اید؟
  • در صورت پاسخ مثبت، چه تجربه ای از این طرح دارید؟
  • آیا مشکل مسکن شما یا اطرافیانتان از طریق مسکن مهر حل شده است؟
  • نقاط قوت و ضعف طرح مسکن مهر را چه مواردی می دانید؟

امیدواریم باز هم بحثی داغ و پرمحتوا را از مخاطبان مان شاهد باشیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *