توکلی: مبارزه نکردن با فساد سطح بالا در ماجرای اختلاس موثر بود

ريیس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص کلاهبرداری بزرگ بانكي نکاتی را متذکر شد و تاکید کرد: مبارزه نکردن با فساد موجود در سطوح بالا در بی‌باکی و تجری خائنان مالی موثر بوده است.
به گزارش مهر، احمد توکلی در یادداشتی با اشاره به اینکه این اختلاس محصول پیوند قدرت و ثروت شمرده شده است، آن را ناقض موازین شایسته‌سالاری دانست.وی رفیق بازی در سپردن مناصب یا واگذاری امتیازات به شکل غیر‌رقابتی شبیه نصب برخی مدیران عامل بانک‌ها بدون آنکه صلاحیت علمی و تجربی لازم را داشته باشند، از جمله شواهد فساد خواند.

توکلی، توزیع امکانات خارج از مقررات به فرد یا گروه خاص مانند کمک مالی به برخی از نامزدهای مجلس به دست یک مقام ارشد دولتی را از دیگر موارد فساد عنوان کرد و یادآور شد: این فساد علاوه بر ضرباتی که به اقتصاد ملی می‌زند، مشروعیت حکومت را مستقیما و نیز از طریق گسترش فساد هدف می‌گیرد.
وی نوشت: هزینه‌های ریالی بالفعل این فاجعه حدودا 1730 میلیارد تومان است که به غلط 3000 میلیارد تومان تبلیغ شده است . رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: هزینه‌های مالی و اقتصادی این فاجعه بسیار است؛ از جمله کاهش اعتماد منجر به کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود و در اثر نزول سرمایه اجتماعی نرخ رشد و نرخ سرمایه‌گذاری پایین می‌آید و نرخ بیکاری افزایش خواهد داشت.
توکلی تصریح کرد: گفته می‌شود مجرم اصلی این پدیده مشئوم 4700 میلیارد تومان دارایی دارد. چرا باید این دارایی، ملک وی تلقی شود؟ فردی در اوايل دهه 80 شمسی با فروش گاوداری خود به مبلغ 20 میلیون تومان وارد کاسبی شده است و طی حدود ده سال 4700 میلیارد ثروت به هم می‌زند، این از راه حلال شدنی است؟ علی‌القاعده این اموال حاصل عملیات متقلبانه است و به ملکیت او در نمی‌آید. اینها اموال عمومی است و مجرم باید پاسخگوی آن 1730 میلیارد تومان باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *