خريد‌وفروش ملك در سردترين ماه سال ركورد زد

رونق زمستاني معاملات مسكن

امسال خريد و فروش مسكن در تهران بعد از سكون تابستاني، در ابتداي نيمه‌دوم – فصل پاييز – ناگهان رونق گرفت و در حالي كه همه ساله معاملات مسكن متناسب با سردشدن روزهاي سال، از تحرك مي‌افتد؛ اما در سال 91 اين سنت تكرار نشد؛ طوري كه در دو ماه گذشته از زمستان جاري، حجم معاملات ماهانه مسكن در مقايسه با ماه‌هاي سه‌فصل اول سال، به‌صورت تصاعدي بيشتر شده است. تحليلگران بازار مسكن درباره آنچه سردترين ماه سال را به پرفروش‌ترين ماه بازار مسكن تبديل كرده، معتقدند: رفتار دور از انتظار خريداران در مقابل رشد‌ قيمت باعث اين رونق شده است. رفتاري كه اين روزها تقريبا در هر بازاري كه قيمت در آن ناگهان صعودي مي‌‌شود، به‌راحتي قابل رويت است.در حال حاضر با افت پي‌درپي قيمت دلار و سكه در هفته‌هاي متوالي، خريد آپارتمان به اولويت اول تقاضاي‌مصرفي و همچنين صاحبان سرمايه‌ تبديل شده است.
رونق زمستاني نشانه چيست؟
شتاب فعلي در بازار معاملات مسكن نشانه پاسخ معكوس متقاضيان خريد به قيمت‌هاي متورم است. تجربه نشان داده هر زمان در يك بازار قيمت كالا افزايش پيدا مي‌كند، خريد از آن بازار هم توسط متقاضياني كه تا پيش از افزايش قيمت، قصد خريد داشتند و هم توسط متقاضياني كه رشد قيمت آنها را بابت خريدن وسوسه كرده، ناگهان رونق مي‌گيرد.
ميانگين قيمت مسكن در تهران طي نيمه‌ اول امسال 30درصد رشد كرد، آن زمان اين نرخ رشد چندان در بازار صدا نكرد و جو رواني غالب در بازار مسكن انتظار ثبات‌نسبي قيمت را داشت. به همين خاطر خريد‌وفروش نيز رونق آنچناني نداشت.
اما در پاييز با واردشدن يكي دو شوك نزولي به قيمت‌ ارز و طلا از يك‌سو و همزمان اوج‌گيري قيمت مسكن از سوي ديگر، توجه‌ها به سمت بازار ملك جلب شد.
اثر آني نزول دلار
در حال حاضر با افت پي‌درپي قيمت دلار و سكه در هفته‌هاي متوالي – دفعات كاهش قيمت در اين دو بازار در چند وقت اخير از تعداد روزهاي افزايش قيمت بيشتر شده است – خريد آپارتمان به اولويت اول تقاضاي‌مصرفي و همچنين صاحبان سرمايه‌ تبديل شده است.
در حال حاضر اين كشش در بازار مسكن وجود دارد كه اگر سازنده‌ها حاضر به پيش‌فروش واحدهاي در حال ساخت باشند، همه معاملات در پيش‌خريد خلاصه شود و ميزان خريد واحد آماده به كمترين حد كاهش پيدا كند.

هشدار به خريداران مسكن
ریيس اتحاديه مشاوران‌املاك گفت: خريداران مسكن بايد به محض توافق با فروشنده، توافق‌شان را رسمي كنند و با تنظيم مبايعه‌نامه و امضای دو طرف پاي آن، مانع از دبه‌ فروشنده شوند.
خسروي همچنين تاكيد كرد: بعد از تنظيم مبايعه‌نامه در بنگاه‌هاي املاك، انصراف يك‌طرفه از معامله هيچ‌گونه وجاهت قانوني ندارد و اصلا قابل رسيدگي هم نيست مگر اينكه دو طرف به برهم خوردن معامله رضايت دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *