شکل گیری موج دوم بیکاری در ایران

هشدار درباره موج دوم بیکاری در ایران با ورود متولدین دهه 70 به بازار کار

حل معضل بیکاری که این روزها به یکی از چند خواسته اصلی مردم در کنار مسائلی چون مسکن و تورم تبدیل شده ممکن است در یکی دو سال آینده به مشکلی بزرگتر از این تبدیل شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان بازار کار و همچنین مقامات دولتی می‌گویند رشد یکباره جمعیت کشور در دهه 60 باعث انباشته شدن صدها هزار تقاضا برای کار در دهه های 80 و 90 شده به نحوی که باعث از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور شده و در حال حاضر برای هر فرصت شغلی ده‌ها و بلکه صدها جوان تحصیلکرده داوطلب می‌شوند.

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : اینک با اینکه دو سال است کشور به دهه 90 وارد شده، اما هنوز تعداد زیادی از جوانان متولد دهه 60 به بازار کار وارد نشده‌اند و این مساله باعث کشیده شدن تقاضای کار دهه شصتی‌ها به دهه 90 شده است و مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گویند موج تقاضا و ترافیک برای ورود به بازار کار دست کم تا سال 94 نیز ادامه خواهد داشت. در صورت ادامه روند فعلی اشتغالزایی در کشور، به زودی متولدین سال‌های اول دهه 70 نیز خود را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند؛ در حالی که هنوز دهه شصتی‌های بی‌شماری هستند که در جست‌وجوی شغل خواهند بود.

کشور شرایط استخدام گسترده را ندارد

حمید حاج اسماعیلی، از فعالان کارگری با بیان اینکه هم اکنون نرخ رسمی بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله در کشور 25 تا 30 درصد است، گفت: بخش قابل توجهی از این جمعیت متولدین دهه 60 هستند که امروز برای ورود به بازار کار کشور داوطلب شده‌اند.
نماینده کارگران در هیات حل اختلاف ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی وعده‌هایی که درباره اشتغال داده می‌شود خیلی قابل بررسی نیست. در سال جاری کشور شرایط استخدام نیروی جدید را ندارد و هر کسی هم که بگوید این کار قابل انجام است، صرفا تبلیغاتی سخن گفته است؛ چرا که نشانه چندانی هم از منابع و اعتبارات کافی در لایحه بودجه برای گسترش فرصت‌های شغلی وجود ندارد.
این کارشناس بازار کار کشور تاکید کرد: تنها کاری که در شرایط فعلی می‌توان انجام داد، این است که برای حفظ فرصت‌های شغلی موجود برنامه‌ریزی شود، همچنین منابعی از سوی دولت برای حمایت از پایداری بنگاه‌های بزرگ و واحدها در نظر گرفته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *