مسکن ارزان می شود ؟ رونق معاملات مسكن در راه است؟

هنوز از یادها نرفته است که ناظران بازار مسكن، همزماني بين «شروع تدريجي معاملات» و «آغاز ماه پيشواز در نقل‌وانتقالات ملكي» را نشانه‌ قوي از پايان حاشيه‌نشيني طرف‌هاي عرضه و تقاضا توصيف مي‌كردند و معتقد بودند: دوره جديد رونق معاملات مسكن بعد از ايام انتخابات به شكلي متفاوت از دوره‌هاي قبلي رونق، بازار را فرا خواهد گرفت.

دوره جديد رونق معاملات مسكن در راه است

دنیای اقتصاد - مسکن ارزان می شود ؟ رونق معاملات مسكن در راه است؟ مسکن, بنگاه مسکن, مسکن مهر, مسکن ویژه, وام مسکن, تسهیلات مسکن, قیمت مسکن, پیش خرید مسکن, مالیات خرید و فروش مسکن, احتکار مسکن, کاهش قیمت مسکن, پیش فروش مسکن, ثبت نام مسکن ویژه, دور جدید ثبت نام مسکن ویژه تهران, ثبت نام مسکن ویژه تهران, مسکن ویژه تهران, تحلیل بازار مسکن در سال 92, تحلیل بازار مسکن در سال 91, تحلیل بازار مسکن سال 92, تحلیل بازار مسکن سال 91, تحلیل بازار مسکن در سال, تحلیل بازار مسکن سال, رشد قیمت مسکن, تحلیل بازار مسکناین در حالی بود که در فروردين و نيمه‌اول ارديبهشت‌ امسال هم خريدار و هم فروشنده ملك به دليل تصور كاملا متضادي كه درباره قيمت مسكن در تابستان 92 داشتند، دست از معامله كشيدند و به حاشيه بازار براي رصد اوضاع نقل‌مكان كردند؛ طوري كه ركود در معاملات برقرار بود .

بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اما برخی بر این باور هستند که وضعیت مسکن حداقل در کوتاه مدت و میان مدت در حالتی از رکود باقی خواهد ماند و تغییرات خاصی در این حوزه مشاهده نخواهد شد.

این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که با توجه به عدم تغییرات اساسی در مؤلفه های مربوط به حوزه مسکن این حوزه همچنان بحرانی باقی خواهد ماند و برخی دیگر نیز تغییر و تحولات سیاسی در کشور را نوید آینده ای مثبت در بخش مسکن کشور می دانند.

رونق معاملات مسكن, مسکن ارزان می شود ؟

حال اما با بررسی بنگاه های معاملات ملکی می توان ایننکته را دریافت که نشانه‌هايي از كاهش قيمت و كوتاه آمدن فروشندگان از قيمت‌هاي پيشين خود را مشاهده می شود.کاهش قیمتی که می تواند امید برای خانهدار شدنرادوباره در مردم زنده کند.

حسام عقبايي عضو هیات مدیره و معاون بازرسی اتحادیه املاک در تحليل وضعيت فعلي بازار مسكن می گوید: «افزايش قيمت ارز و ديگر كالاها در زمستان سال 91 جو رواني خاصي به وجود آورده بود كه بر قيمت مسكن هم تاثير گذاشت. در سال 92 و در آستانه تابستان هم انتظار مي‌رفت كه با افزايش قميت‌هاي متداول هرساله روبه‌رو باشيم. به هر روي ما با كاهش قيمت مسكن در سال 92 مواجه شديم. نكته اينجاست كه ما بايد ثبات بازار مسكن را توام با كاهش قيمت كنيم و همچنين سياست‌هايي براي تداوم كاهش قيمت مسكن تدوين كنيم.»

عقبايي دولت آينده را مسئول تدوين سياست‌هايي دقيق‌تر در بازار مسكن می داند و می گوید: «نظارت و كنترل بر بازار مسكن، توليد مسكن و مديريت سياست‌گذاري‌هاي بانكي جزو مسائلي است كه در نظر داشتن آنها موجب درمان اساسي بازار مسكن مي‌شود. ما بايد ضعف‌هاي حوزه مسكن در سال‌هاي گذشته را كالبد شكافي كنيم و توازن را در صنعت ساختمان حاكم كنيم.»

رکود یا رونق بازار مسکن وابسته نرخ ارز؟

معاون بازرسي اتحاديه املاك، توليد انبوه مسكن و قدرت گرفتن بخش خصوصي در بازار مسكن را امري بسيار مهم عنوان می کند. او اينطور توضيح می دهد: «دولت توام با كاهش قيمت‌ها بايد سياست‌هايي را مد نظر قرار دهد كه بخش خصوصي بتواند با قدرت خود بازار مسكن را مديريت كند. سياست‌هاي بانكي پخته‌تر و دقيق‌تر مي‌تواند به بخش خصوصي كمك كند و اين بخش هم با تعادل در عرضه و تقاضا موجب آرام شدن بازار مسكن مي‌شود.»

به این ترتیب ، به نظر می رسد با وجود این که اکنون ماه رمضان است وطبیعتادر این ماه بازار مسکن روزهای رکود خودرا طی می کند اما باز هم قیمت ها کاهش یافته که البته کاهش نیز دراین خصوص تاثیر گذار است.

در حال حاضر بسیاری از بنگاهداران املاک معتقدند که این روزها خریداران مسکن براین باورند که وزش هر بادی در بازارها می‌تواند جهت قیمت مسکن را تحت تاثیر خود قرار دهد .

با این تفاسیر نوسانات بازار ارز و سکه از یک سو و اقدامات رییس‌جمهور جدید برای سروسامان بخشیدن به وضعیت مسکن، 2 مساله‌ای است که بیش از هر مساله دیگر بازار مسکن را این روزها تحت فرمان خود می‌چرخاند.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] هم تدریس می‌کند چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای درباره رونق معاملات مسکن ندارد، او عوامل زیادی را به رکود معاملات مسکن ربط […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *