نامه سرگشاده علی مطهری به احمدی‌نژاد

در واکنش به «سیاسی خواندن استیضاح وزیر کار» نگاشته شد
نامه سرگشاده علی مطهری به احمدی‌نژاد

درباره مرحوم کردان هم گفته بودید پشت پرده این استیضاح هاشمی و توکلی قرار دارند و می‌خواهند دولت را زمین بزنند
دنیای اقتصاد – علی مطهری نماینده تهران و یکی از طراحان اصلی استیضاح وزیر کار روز گذشته در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور، با رد نظر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه پشت پرده استیضاح وزیر کار سیاسی بوده است، اعلام کرد که استیضاح شیخ‌الاسلامی هیچ پشت پرده‌ای نداشت.

یکشنبه هفته گذشته، جلسه استیضاح وزیر کار به صحنه جدال سران دو قوه مقننه و مجریه بدل شد؛ به‌طوری که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور با مطرح کردن اتهاماتی علیه فاضل لاریجانی، برادر رییس مجلس، ریشه استیضاح را نهفته در وقایع پشت پرده‌ای دانست که نمایندگان از آن خبر ندارند. احمدی‌نژاد در آن جلسه با پخش ویدئویی از دیدار فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی و شرح این دیدار، گفت: دولت با حرف‌هایی که در این ملاقات دونفره زده می‌شود، تحت فشار است. ما چطور باید از حق دولت دفاع کنیم؟
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم یک مسائلی پشت صحنه می‌گذرد که نه نمایندگان خبر دارند و نه ما خبر داریم و وقتی به میان کشور می‌آید، یک عناوین دیگری پیدا می‌کند و تبدیل می‌شود به دعوای من و شما.
رییس‌جمهور در ادامه به دلیل مفهوم نبودن سخنان طرفین در ویدئوی ضبط شده، خودش به بیان بخشي از گفت‌وگو پرداخت و اظهار کرد: شخصی به نام فاضل لاریجانی با آقای مرتضوی جلسه دارد، فاضل می‌خواهد در فعالیت‌های اقتصادی تامین اجتماعی وارد شود و از مرتضوی می‌خواهد که او را با یک شرکت بزرگ آشنا کند. در ازای آن می‌گوید که می‌تواند مشکلات قضایی و قانونی را با گرفتن امضا از برادرانش در دو قوه حل و فصل کند.
حالا اما علی مطهری پس از گذشت بیش از یک هفته از این ماجرا، در نامه‌ای سر گشاده به سخنان رییس‌جمهور پاسخ داده است.
مطهری: استیضاح وزیر کار پشت پرده نداشت
خسرو یعقوبی – به گزارش خبرگزاری مهر، علی مطهری در نامه خود خطاب به احمدی‌نژاد آورده است: جنابعالی استیضاح را یک اقدام سیاسی و ناشی از مسائل پشت پرده از قبیل ملاقات آقای فاضل لاریجانی با آقای مرتضوی معرفی کردید و براساس آن مطالبی خارج از موضوع استیضاح بیان نمودید که ناچار ريیس مجلس نیز پاسخ درخور و مناسب را دادند.
مطهری ادامه داد: نظر به اینکه ممکن است بسیاری از مردم و حتی برخی از نمایندگان حرف‌های شما را باور کرده باشند، ضروری است سیر تکوین این استیضاح را به اختصار بیان کنم. پس از تمرد وزیر کار از اجرای قانون درباره آقای مرتضوی به مدت نزدیک به یک سال، اینجانب متن استیضاح را نوشتم و امضا جمع کردم. حتی آقایان توکلی و نادران که دارای سابقه با آقای مرتضوی شناخته می‌شدند و برخی این استیضاح را ناشی از کینه‌ورزی آنها می‌پندارند، چندان مصمم نبودند. همین طور آقای مصباحی مقدم.
نماینده تهران می‌افزاید: من استدلال کردم که مجلس نمی‌تواند در مقابل چنین اتفاقی؛ یعنی یک قانون‌ستیزی مستمر بی‌تفاوت باشد و سکوت مجلس فلسفه وجود آن را زیر سوال می‌برد. در نهایت، استدلال اینجانب را پذیرفتند و امضا کردند و امضاها از حد نصاب گذشت. آقای لاریجانی هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند تا نامه استیضاح را همراه آقای دهدشتی نماینده آبادان خدمت ایشان بردیم. ایشان پیشنهاد کردند که جلسه‌ای با وزیر بگذارید و ضمن آگاه کردن او از طرح استیضاح فرصتی به او بدهید.
به نوشته مطهری «امضا‌کنندگان هم برای اتمام حجت با وزیر این جلسه را برگزار کردند؛ اما نتیجه همان شد که می‌دانید. پس هیچ امر پشت پرده‌ای در ماجرای استیضاح وجود نداشت و هیچ رابطه‌ای میان فیلم نمایش داده شده در مجلس شورای اسلامی و طرح استیضاح برقرار نبوده است.»
در ادامه این نامه آمده است: از دو حال خارج نیست یا جناب عالی واقعیت را می‌دانستید؛ ولی برای اجرای یک پروژه سیاسی آن مطالب را بر زبان جاری کردید یا به خطا معتقد بودید استیضاح سیاسی و ناشی از امور پشت پرده است. هر دو حالت از جناب عالی به عنوان ريیس‌جمهور که باید مظهر اخلاق و کیاست و تدبیر و حکمت باشد، پذیرفته نیست.
وی ادامه می‌دهد: اگر یادتان باشد در ماجرای استیضاح مرحوم کردان نیز همین رفتار را داشتید. از من درخواست ملاقات کردید و من خدمت رسیدم. نزدیک به سه ساعت خصوصی صحبت کردیم. هر چه کردم که کردان را به صورت مسالمت‌آمیز در پستی قرار دهید که نیاز به رای اعتماد مجلس نباشد و آبرویش محفوظ بماند، نپذیرفتید و تکرار می‌کردید که پشت پرده این استیضاح هاشمی و توکلی قرار دارند و می‌خواهند دولت را زمین بزنند؛ در حالی که هیچ کدامشان در جریان این استیضاح قرار نداشتند.
مطهری می‌افزاید: گویی از نظر جنابعالی اساسا احساس وظیفه نمایندگان برای دفاع از یک ارزش اخلاقی (استیضاح کردان) یا دفاع از قانون مداری(استیضاح شیخ‌الاسلامی) نمی‌تواند انگیزه یک استیضاح باشد و حتما انگیزه سیاسی و پشت پرده‌ای وجود دارد. این در حالی است که ما در دستورات اسلامی به حسن ظن توصیه شده‌ایم و از بدبینی نهی شده‌ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *