آیا پیش فروش سکه قیمت طلا را کاهش خواهد داد

پیش بینی وضعیت بازار طلا

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید طلا در بازار با افزایش روبرو خواهد شد. این موضوع می تواند باعث افزایش نسبی قیمت طلا در روزهای باقیمانده تا پایان سال شود. افزایش نقدینگی در نتیجه واریز عیدی کارمندان و کارگران یکی از علل افزایش نقدینگی در ماه های پایانی سال است که امسال پرداخت عیدانه را نیز می بایست به آن افزود.
علاوه بر این، پیش بینی آینده اقتصادی کشور، یکی از عواملی است که بازار طلا را برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول جذاب می کند. بانک مرکزی در صدد است تا با از سرگیری پیش فروش سکه، نقدینگی سرگردان در بازار را کاهش دهد تا از این طریق بتواند از میزان تورم در روزهای باقی مانده سال بکاهد. اما تعیین سقف پیش خرید برای سکه عاملی است که کارشناسان بر آن اساس نسبت به تاثیر گذاری این سیاست اظهار تردید کرده اند. پیش بینی می شود میزان نقدینگی تا پایان سال به 450 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و این در حالی است که بررسی های به عمل آمده از سوی بانک مرکزی پیش بینی می کند که تورم در سال جاری به 32 درصد برسد.
محمد علی‌پور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به طرح پیش فروش سکه تا قبل از پایان سال معتقد است که وقتی نقدینگی وجود دارد خود به خود باعث گرم شدن بازار سکه نیز خواهد شد، لذا به نظر نمی‌رسد این طرح کاهش محسوسی در قیمت سکه ایجاد کند.
با این حال کارشناسان بر این عقیده اند که تا زماني که رشد نقدينگي کشور متناسب با رشد اقتصادي نيست اين کشش وجود دارد که قيمت کالاهايي مثل طلا، سکه و ارز افزايش پيدا کند.
از سوی دیگر به واسطه تداوم بحران و رکود در اروپا و همچنین برنامه ژاپن برای تزریق 10.3 تریلیون ین (116 میلیارد دلار) به اقتصاد این کشور، برخی سرمایه گذاران همچنان نگاه ویژه‌ای به روند چشمگیر افزایش قیمت‌ها دارند. از 23 تحلیلگر و سرمایه گذاری که در نظرسنجی “انجمن بازار شمش لندن” شرکت داشته‌اند، 19 نفر ثبت رکورد جدید میانگین قیمت‌ها برای سال 2013 و رسیدن قیمت طلا به 1914 دلار در هر اونس را پیش بینی کرده‌اند.
بر اساس گزارشی از فاینشنال تایمز، در یک نظرسنجی از پیش‌بینی‌های صنعت که هفته دوم ژانویه توسط انجمن بازار شمش لندن صورت گرفت، امسال قیمت طلا، با برگشت از عملکرد ضعیف اخیر خود، به بالای ۱۹۱۳ دلار به ازای هر تروی اونس می‌رسد.
در همین حال بنا بر اعلام دانسکه بانک و بانک کردیت سوئیس که دقیق‌ترین پیش بینی‌ها درباره طلا را دارند، قیمت این فلز گران بها احتمالا طی سال جاری میلادی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
این در شرایطی است که به واسطه فروکش کردن نسبی بحران بدهی اروپا و رشد اقتصادی سریعتر آمریکا و چین که دیدگاه توقف برنامه‌های محرک رشد از سوی بانک‌های مرکزی آنها را تقویت کرده، قیمت طلا طی سه ماه گذشته روند کاهشی را دنبال کرده است.
بر همین اساس قیمت طلا روز گذشته (جمعه) در پی تشدید نگرانی از وخیم شدن اوضاع اقتصادی منطقه یورو کاهش یافت. در همین حال سرمایه‌گذاران منتظر انتشار جدیدترین آمار عملکرد اقتصادی چین هستند تا بتوانند چشم‌انداز بهتری را برای بازار طلا متصور باشند.
به عقیده کارشناسان قیمت طلا همواره رو بە افزایش است، بنابراین کسانی کە برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بە این بازار وارد شوند ضرر می‌کنند اما اشخاصی کە بە صورت بلندمدت در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند بە طورحتم با سود قابل توجهی رو بە رو می‌شوند چون قیمت جهانی طلا افت و خیز دارد اما همواره با یک شیب ملایم رو بە افزایش است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *