تحویل مسکن مهر به مشاوران املاک

حلقه مفقوده برای اتصال متقاضیان مسکن مهر به آنچه انبوه‌سازان روی زمین‌های ۹۹ ساله احداث کرده‌اند را قرار است مشاوران املاک تکمیل کنند. با اعلام آمادگی بنگاه‌های مسکن و موافقت اولیه مسوولان، مشاوران املاک در نقش کارگزار مسکن مهر، مسوولیت تحویل این واحدها به متقاضیان را به همراه انجام عملیات اخذ پایان کار و صدور دفترچه اقساط بانکی بر عهده می‌گیرند. فارغ از پیامدهای این واسطه‌گری، بازاریابی مسکن مهر توسط مشاوران املاک می‌تواند «حق انتخاب» را برای متقاضیان احیا کند.

وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»: مشاوران‌ املاک کارگزار مسکن‌مهر می‌شوند
دو ایده بنگاهی‌ها برای فروش سریع مسکن‌مهر
رییس اتحادیه املاک: بنگاه‌ها بلدند چگونه برای آپارتمان‌های بدون متقاضی، مشتری پیدا کنند
بازگشایی گره واگذاری واحدهای مسکونی‌مهر به متقاضیان، در توافقی که بین اتحادیه مشاوران ‌املاک و وزارت راه‌وشهرسازی انجام شده، قرار است برعهده بنگاه‌های مسکن گذاشته شود.
طرح مسکن‌مهر دو سال پیش برای ساخت به انبوه‌سازان واگذار شد، اما تاکنون مجری مشخصی از طرف دولت برای فروش آنها تعیین نشده بود ضمن اینکه دولت طبق قانون حق ورود به حوزه بازاریابی این خانه‌ها را ندارد.
هم‌اکنون مشاوران ‌املاک بعد از سه سال از پیشنهاد «کمک‌رسانی به مسکن‌مهر» که برای اولین بار رییس‌جمهور آن را مطرح کرد، بالاخره موفق شدند دعوتنامه مخصوص را از وزارتخانه مرتبط با این طرح دریافت کنند. در حال حاضر برای تعداد قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی‌مهر در آستانه تحویل، به دلیل نبود مسوول فروش، متقاضی بالفعل وجود ندارد و انبوه‌سازان طرف تفاهم با دولت از آنجا که تضمین خرید واحدها را از وزارت‌ راه‌وشهرسازی دریافت کرده‌اند، عملا اجازه عرضه مستقیم واحدها بدون هماهنگی با دولت را ندارند.
براین اساس قرار است طرح «کارگزاری فروش مسکن‌مهر» به اجرا دربیاید که در قالب آن، مشاوران‌املاک در نقش کارگزار، خریدار واجدشرایط این واحدها را شناسایی و برای عقد قرارداد به سازنده‌ها معرفی می‌کنند.
واگذاری مسوولیت فروش مسکن‌مهر به بنگاه‌های مسکن در صورتی که نظارت وزارتی بر روی مشاوران‌املاک برای پیشگیری از گران‌فروشی این واحدها وجود داشته باشد، دو ویژگی مثبت به همراه دارد؛ اول اینکه، تجربه تلخ واگذاری سری اول واحدهای مسکونی‌مهر در برخی استان‌ها از جمله تهران که بدون درنظر گرفتن سلیقه و خواسته متقاضیان، واحدها قرعه‌کشی می‌شد، متوقف خواهد شد و حق‌انتخاب برای خریداران احیا می‌شود و دوم اینکه، امکان پرداخت قسطی آورده نقدی متقاضی از طریق رایزنی دلال با سازنده، به وجود می‌آید. در حال حاضر برای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس در شهر جدید پرند اعلام شده متقاضی باید حداقل ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشد که با توجه به مشخص نبودن زمان تحویل واحدها، کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.طرح فروش مسکن‌مهر از طریق بنگاه‌های مسکن اگر چه ممکن است به مذاق برخی خریداران خوش نیاید و این تصور ایجاد شود که ورود دلال به این طرح، هزینه نهایی برای مصرف‌کننده را بالا می‌برد، اما آنچه غیرقابل انکار است اینکه واگذاری این واحدها که هنوز قیمت تمام‌شده آن برای هیچ‌کس – چه دولت، چه انبوه‌ساز و چه متقاضی- مشخص نیست، چنانچه از طریق مشاوران‌املاک انجام شود، به واسطه پاسخگو شدن سازنده‌ و پرسش‌گری خریدار، عوامل مسکن‌مهر مجبور خواهند شد ریز هزینه‌ها را ابتدا به بنگاه و سپس به خریدار اعلام کنند.
مسوولیت مسکن‌مهر از زبان وزیر
علی نیکزاد، وزیر راه‌وشهرسازی درباره جزئیات این طرح به «دنیای‌اقتصاد» گفت: براساس توافق‌های به عمل آمده قرار است مشاوران‌املاک به عنوان کارگزار، دریافت‌کننده پایان‌کار و صورت مجلس تفکیکی، مسوولیت تحویل واحدها به متقاضیان مسکن‌مهر را تقبل کنند. نیکزاد ضمن اعلام موافقت با مشارکت مشاوران‌املاک در واگذاری مسکن‌مهر به متقاضیان تصریح کرد: در تفاهم مقدماتی با اتحادیه مشاوران‌املاک مقرر شده پس از تکمیل هر پروژه، مشاور‌املاک وارد عمل شده و ضمن اخذ پایان‌کار و دفترچه فروش اقساط بانکی و تکمیل چک‌لیست مربوط به نواقص احتمالی ساختمان، صحت ملک را برای اطمینان متقاضیان تایید کنند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به اینکه نسبت به واگذاری مسکن‌مهر به بنگاه‌ها محدودیتی وجود ندارد، گفت: به هر اندازه که مشاوران‌املاک اعلام آمادگی کنند، واحد در اختیارشان قرار داده می‌شود.
قلی‌خسروی: ۴۰ هزار واحد پرند را می‌فروشیم
رییس اتحادیه مشاوران‌املاک نیز با بیان اینکه ابراز تمایل وزیر راه‌وشهرسازی برای اجرای این طرح باید هرچه سریع‌تر به ما ابلاغ رسمی شود، گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در شهر جدید پرند و پردیس آماده واگذاری به مشاوران‌املاک است که پس از انعقاد قراردادمان با وزارتخانه، بازاریابی این واحدها را آغاز خواهیم کرد. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: مشاوران‌املاک در فروش آپارتمان‌هایی که به هر دلیل کشش خرید ندارد، ماهر هستند و به دولت پیشنهاد کرده‌ایم با به حداقل رساندن مبلغ پیش‌قسط به میزان ۳ تا ۵ میلیون تومان و دریافت مابقی ارزش ملک به صورت اقساط، استقبال مردم از طرح مسکن‌مهر را افزایش دهد.
پورسانت طبق عرف
رییس اتحادیه املاک همچنین درباره هزینه بازاریابی بنگاه‌ها در مسکن‌مهر نیز گفت: به ازای فروش واحدهای مسکونی‌مهر، مطابق مبلغی که مشاوران‌املاک در سایر معاملات از خریدار و فروشنده دریافت می‌کنند، پورسانت اخذ می‌شود. به این ترتیب، فروش هر واحد مسکونی‌مهر حدود ۳۰۰ هزار تومان برای متقاضی و سازنده، هزینه خواهد داشت.
قائم‌مقام وزیر: هرجا متقاضی نبود وارد شوند
علی لطفی‌زاده، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور بین‌الملل که از طرف وزیر مسوول عقد قرارداد با اتحادیه مشاوران‌املاک برای واگذاری مسوولیت فروش این واحدها شده است، گفت: چنانچه بنگاه‌های مسکن، مسکن‌مهر را واگذار کنند حق انتخاب برای متقاضیان محفوظ خواهد بود.وی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: محدودیتی برای واگذاری مسکن‌مهر به مشاوران‌املاک وجود ندارد و در هر مکانی که مسکن‌مهر فاقد متقاضی باشد، آنها می‌توانند برای جلب متقاضی وارد شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.