حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

قبل از ورود به بحث حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال با برخی تعاریف و مفاهیم آشنا شویم.

تعریف موج یا رالی

نکاتی پیرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )حرکت قیمت از نقطه اولیه A به نقطه ثانویه B را یک موج گویند به شرطی که در این میان حرکت خلاف جهت AB بیش از ۳۸درصد حرکت اولیه نباشد. به عبارتی دیگر در یک مسیر حرکتی از A به B شاهد تصحیح کمتر از ۳۸ درصد باشیم. چنانچه حرکت خلاف جهت AB به میزان ۳۸ درصد یا بیشتر باشد خود یک موج جدید خواهد بود.

 تعریف نقاط پیوت ( پیوت پوینت )

پیوت به نقاطی اطلاق میگردد که در آن نقطه امواج تغییر مسیر میدهند یعنی یک موج صعودی تبدیل به یک موج نزولی و یا یک موج نزولی به یک موج صعودی تبدیل میشود .نکاتی پیرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )

پیوت مینور

به نقاطی که در آن چرخشها جزیی و به میزان کمتر از ٣٨ در صد حرکت قبل باشد پیوت مینور می گویند .

پیوت ماژور

نقاطی را که در آن چرخشهای اصلی قیمت اتفاق می افتد را پیوت ماژور میگویند . اصلاحات در نقاط ماژور یا اصلی حداقل ٣٨ درصد حرکت قبل میباشد. در واقع یک چارتیست با مطالعه و به چالش کشیدن نقاط ماژور در مورد معاملات خود تصمیم گیری میکند .


کف قیمت و سقف قیمتنکاتی پیرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )

به پایین ترین قیمتی که یک موج تجربه می کند و تغییر مسیر میدهد کف قیمت گفته می شود و به بالاترین قیمتی که یک موج تجربه می کند و تغییر مسیر میدهد سقف قیمت گفته می شود.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

بدون شک یکی از ساده ترین و معتبر ترین و بهترین ابزار یک چارتیست حرفه ای استفاده از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال است. که منشا سودهای کلان برای این معامله گران است .اما متاسفانه تحلیلگران آماتور و کم تجربه آن طور که باید به این سطوح توجه نکرده و همواره به دنبال روشهای پیچده و اندیکاتوری هستند.

نکاتی پیرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )حمایت در تحلیل تکنیکال

سطوحی که برای خریدران از جذابیت خاصی برخودار است و با رسیدن قیمت به این سطح با افزایش تقاضا رویروهستیم که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمتها میشود. در واقع در این سطوح میزان تقاضا بر میزان عرضه فزونی یافته و بر آن غلبه میکند. که نتیجه این پیروزی بصورت افزایش قیمتها قابل مشاهده است .

مقاومت در تحلیل تکنیکال

سطوحی که برای فروشندگان از جذابیت خاصی برخوردار بوده و با رسیدن قیمت به این سطح معامله گران اقدام به عرضه شدید می کنند . در واقعه در این سطوح میزان عرضه بر تقاضا افزایش یافته و همین امر موجب کاهش قیمت و چرخش موج صعودی میشود .

نکاتی پیرامون سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

١- هرچه تعداد دفعات برخورد با یک سطح بیشتر باشد اعتبار آن سطح بیشتر است .

٢- هرچه این سطح در بازه زمانی ( تایم فریم ) بالاتر ایجاد شود اعتبار این سطح بالاتر خواهد بود .

٣- سطوح بعد از شکست به یکدیگر تبدیل میشوند. این بدان معنی است که چنانچه یک سطح حمایتی شکسته شود اگر قیمت به سمت این سطح باز گردد این سطح قابلیت اینکه نقش مقاومتی بازی کند را دارا است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.