رقابت در بازار رسمی، احتیاط در بازار غیر رسمی

نبود توازن عرضه و تقاضا، رقابت‌های بورس را خنثی کرد
 یکی از معاملات ديروز بورس کالا فروش 70 هزار تنی سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن بود که در جریان عرضه آن بیش از 114 هزار تن تقاضا روی تابلوی بورس آمد.

افزایش قیمت این کالا و رقابت بر روی آن در حالی رخ داد که کاهش قیمت ارز در بازار آزاد نرخ‌های مقاطع را نگه داشت و اجازه نداد تا اثرات ناشی از معاملات بورس به بازار آزاد برسد.
به گفته فعالان بازار آهن از آنجا که در مقایسه با سال‌های قبل خریدهای بخش دولتی در حال حاضر محدودتر شده در نتیجه کوچک‌ترین محركي بر معاملات تاثیر خواهد گذاشت، در حالی که در شرایط معمولی این عوامل همچون نرخ ارز، سکه و نفت در بازار آهن تاثیر زیادی نمی‌گذاشت، اما تقاضای پایین بازار اثرات این عوامل را بالا برده است. این در حالی است که شاهد این موضوع هستیم که برخلاف قبل، عواملی همچون نوسان قیمت‌های بورس و تغییر سود بازرگانی میلگرد تاثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارد که فعالان بازار علت بروز این شرایط را آگاه بودن معامله‌گران به تمامی شرایط حاكم بر بازار می‌دانند و اعتمادی به افزایش قیمت‌های بورس که دیروز بین 13 تا 14 تومان بود نمی‌کنند. به گفته معامله‌گران بازار آهن در شرایطی که میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد 950 تومان در بالاترین حد است، فروش سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن در رقابت و با نرخ 944 تومان نیازمند تعمق بیشتری از سوی معامله‌گران است و باید در آن تردید کرد؛ چرا که اصولا با توجه به اینکه اصل تقاضای بازار در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است و خریدهای عمده دولتی وجود ندارد نباید انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها را داشت.
رشد قیمت در بورس همچنین در حالی رخ داده که از سوی دیگر طی یک هفته اخیر، نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد در حدود 5 تا 10 تومان در مورد میلگرد و یک تا 4 هزار تومان در مورد تیرآهن بوده که اغلب یک روز افزایشی و یک روز کاهشي بوده است. برخی از تجار این موضوع را متعادل بودن قیمت‌ها و تعادلی شدن بازار تعریف می‌کنند، اما برخی نیز آن را تلاش بازار برای استفاده از کوچک‌ترین محرك‌ها می‌دانند که به دلیل نبود تقاضای کافی در مقابل عرضه زیاد، اثرات این آلترناتیوها خود به خود خنثی شده و نرخ‌ها دوباره و کمتر از 24 ساعت برمی گردد. یکی از تجار بازار آهن نیز با اشاره به نوسان میلگرد در یک هفته اخیر که روزانه 5 تومان افزایش يا 5 تومان کاهش داشته، می‌گوید این موضوع نشان می‌دهد عواملی نظیر ارز یا نوسان بورس یا در نهایت تعرفه واردات باید در بازار تاثیر بگذارد و تلاش بازار نیز بر این است که قیمت بالا برود، اما چون تقاضا پایین تر از میزان عرضه است در نتیجه این تلاش خنثی شده و قیمت‌ها دوباره کاهشی می‌شود. در همین حال، همزمان با کم بودن میزان خریدهای عمده، از آنجا که کارخانه‌ها به نقدینگی احتیاج دارند با هر شرایطی حاضر هستند اقدام به فروش کالا کنند که این موضوع میزان عرضه را از تقاضا بالاتر برده است به خصوص اینکه از آنجا که قیمت شمش روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی نیز بیشتر شده و بدین ترتیب کالا به اندازه زیاد و با شرایط خوب در بازار وجود دارد. گفته می‌شود دیروز نرخ شمش پیشنهادی در بندر انزلی در حدود 855 تومان، در جنوب 845 و محصولات داخلی نیز با نرخ 850 تومان پیشنهاد می‌شود.
اما در عین حال این به معنی این نیست که بازار انتظار کاهش قیمت را دارد، چرا که بسیاری از تجار پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها حتی با وجود تقاضای پایین کاهش پیدا نکند و علت آن نیز نبود کالاهای ارزان و به خصوص شمش است. به بیانی دیگر کالاهایی که چند ماه قبل با اعتبارات دولتی، به صورت ارزان در بازار به فروش می‌رسید چه در بخش مقاطع و چه در حوزه مواد اولیه به اتمام رسیده، از این رو اگر تقاضای دولتی‌ها که بعید است در این چند ماه پایانی سال وارد بازار شود، به تقاضای بازار اضافه نشود باز هم انتظار کاهش‌ قيمت‌ها وجود ندارد.
از این‌رو برخی تحلیل می‌کنند که شرایط فعلی بازار و نبود این انتظار که قیمت‌ها کاهشی شود به این دلیل نیست که کالای کمی وارد شده، بلکه به این دلیل است که کالای ارزانی که از قبل وارد می‌شد دیگر وجود ندارد.
البته برخی نیز شرایط فعلی بازار را که قیمت‌ها نوسان محدود دارد، ناشی از تلاش برخی تجار برای نگه داشتن قیمت‌ها می‌دانند تا در این شرایط بتوانند خریدهای لازم را انجام بدهند تا در صورت افزایش قیمت‌ها بتوانند به سود برسند، اما از آنجا که تحلیل مشخصی از اینکه علت بالارفتن قیمت چه عاملی می‌تواند باشد، وجود ندارد به این پیش‌بینی و تحلیل نیز نمی‌توان اتکا کرد. البته برخی در این خصوص به احتمال افزایش قیمت ارز اشاره کرده و معتقدند اگر قیمت ارز یکسان شود، احتمال بالارفتن قیمت‌ها وجود دارد، اما این موضوع نیز از آنجا که تنها 30 درصد واردات فولاد به وسیله ارز آزاد انجام می‌شود از نظر برخی معامله‌گران منتفی است و تنها می‌تواند اثرات روانی مقطعی داشته باشد و در بلندمدت تاثیری بر قیمت‌ها نخواهد گذاشت.
در نهایت در معاملات دیروز بورس کالا مجموعا میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن با نرخ 944 تومان در بالاترین رقم معامله شد که حجم این محموله 69 هزارو 960 تن بود. میانگین قيمت این کالا 935 تومان بود. کلاف 8 نیز با نرخ 900 تومان توسط فولاد یزد 720 تن فروش رفت. میلگرد 25 تا 32 ذوب‌آهن نیز با قیمت 875 تومان 1460 تن فروش رفت. کلاف نطنز هم با نرخ 900 تومان 880 تن فروش رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *