قیمت مسکن، توهم مالکان، افت شدید فایل‌فروش در بنگاه‌های املاک

فضاي مصنوعي در بازار مسكن

دنياي اقتصاد- تحقيقات ميداني از بازار مسكن نشان مي‌دهد: به‌رغم وجود ساختمان‌هاي نوساز خالي از سكنه در همه محله‌هاي شهر تهران، غالب مالكان قصد فروش ندارند و گروه اندك حاضر در بازار، قيمت‌ها را به شكل كاملا حبابي، افزايش داده است.در اين ميان، واسطه‌‌هاي بازار مسكن با صراحت بيان مي‌گويند، قيمت‌گذاري از اراده آنها خارج شده و پايبندي مالك به هر آنچه خود تحت عنوان «قيمت‌پيشنهادي» تعيين مي‌كند نيز متزلزل شده است.كارشناسان مسكن براي شكست فضاي مصنوعي موجود، نسخه 3 بندي ارائه كرده‌اند.

«دنياي‌اقتصاد» بررسي مي‌كند: تعادل زمستاني در بازار مسكن، چگونه؟
فضاي مصنوعي در بازار مسكن

«حباب» در قيمت مسكن، توهم مالكان، افت شديد فايل‌فروش در بنگاه‌هاي املاك
نسخه صاحب‌نظران بازار براي شكست طرح عاملان تحريك‌قيمت
گروه مسكن- فريد قديري: شرايط خريد مسكن در تهران با فاصله‌گرفتن از چشم‌اندازي كه دولت تصوير كرده، دشوار شده است تا جايي كه مشاوران‌ املاك با نگراني از افت شديد موجودي فايل‌هاي ‌فروش در بنگاه‌ها و عدم كفايت و قابليت براي پاسخ به حجم بالاي تقاضا، از ركود يك‌طرفه در بازار خبر مي‌دهند و ادامه اين وضعيت را براي سال آينده، جبران‌ناپذير مي‌دانند.


گزارش «دنياي‌اقتصاد» از اوضاع هفته‌هاي اخير بازار مسكن حاكي است: به رغم وجود ساختمان‌هاي نوساز خالي از سكنه در همه محله‌ها و تنوع كافي در متراژ اين واحدها، غالب مالكان «قصد‌فروش» ندارند و گروه اندك حاضر در بازار، قيمت‌ها را به شكل كاملا حبابي، افزايش داده‌ است.
در اين ميان واسطه‌‌هاي بازار مسكن با صراحت بيان مي‌گويند، قيمت‌گذاري واحدهاي مسكوني از اراده آنها خارج شده و پايبندي مالك به هر آنچه خود تحت عنوان «قيمت‌پيشنهادي» تعيين مي‌كند نيز متزلزل شده است.
مديران دولتي بازار مسكن پيش‌تر با اميد به عرضه ناشي از ساخت‌وسازهاي وسيع سال‌هاي اخير، اعلام كرده بودند: «بازار نقل‌وانتقالات شب‌عيد متعادل خواهد بود»، اما آنچه هم‌اكنون در واقعيت اتفاق افتاده، پرهيز سازنده‌ها از عرضه آپارتمان به بازار فروش است طوري‌كه براي مهار اين پديده تازه در بازار ملك، اقدامي فراتر از ساخت‌وساز لازم است.
تحقيقات ميداني «دنياي‌اقتصاد» نشان مي‌دهد: در حال حاضر دهك‌هاي ميان‌درآمدي جامعه اغلب با ميانگين بودجه‌نقدي 100 تا 120 ميليون تومان وارد بازار خريد مسكن مي‌شوند؛ اما طبق گفته دلالان ملك، سطح نرخ‌هاي فروش، نيازمند قدرت‌خريد متوسط 170 تا 180 ميليون تومان است.
در اين ميان از آنجا كه قدرت خريد مسكن هيچ افزايشي پيدا نكرده، طرف تقاضا سعي دارد رشد ‌قيمت را با افت‌متراژ جبران كند.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] نمی گیرد، افزود: البته بصورت غیررسمی در بنگاه های املاک، خرید و فروش می شود اما در مجموع متقاضیان بسیار کمتری […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *