مشایی وزارت اقتصاد

پنج پست مهم در وزارت اقتصاد و نفوذ خیره کننده آقای “ب” در این وزارتخانه او را مقلب به مشاييِ وزارت اقتصاد کرده است. وی که دارای سابقه همراهی با جریان اصلاحات است در ماه های اخیر کمر به قلع و قمع اصولگرایان از این وزارتخانه بسته است. بخشی از مسئولان مطلع عملکرد ضعیف وزیر اقتصاد را متاثر از اقدامات این مدیر جنجالی می دانند چرا که گفته می شود وزیر تحت تاثیر او قرار دارد. نکته مهم آن که آقای مدیر ناظر ویژه وزیر اقتصاد در بانک ملی بوده؛ همان بانکی که از متهمان اصلی فساد بزرگ اخیر بود است. نام این مدیر در گزارش كمسيون اصل ۹۰ در ماجراي اختلاس هم به چشم می خورد.
خسرو یعقوبی: به گزارش دانش روز به نقل از جهان، حاشيه‌هاي رياست دفتر رئيس‌جمهور به زيرمجموعه‌هاي دولت نيز سرايت كرده است. وزارت اقتصاد از جمله دستگاه‌هايي است كه به علت فعاليت يك اصلاح‌طلب در رأس آن، حاشيه‌هاي قابل تاملي به وجود آورده است كه مسائل مربوط به رئيس دفتر وزير اقتصاد از جمله بارزترين آنهاست كه اين بيماري مهلك از دفتر رياست جمهوري گرفته شده است.

بازرس ويژه وزير، رئيس مشاوران جوان وزارتخانه، عضو غيرموظف هيات مديره چند بانك و بيمه، سرپرست سابق روابط عمومي و بيمه و رئيس دفتر وزير اقتصاد؛ اينها تمام مناصب كنوني آقای “ب” در وزارت امور اقتصادي و دارايي است كه تمامي اين مناصب را به علت رفاقت ديرينه با شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد به دست آورده است.

وی در دولت اصلاحات، همكار حسيني در وزارت نيرو بود اما به علت نداشتن تخصص قابل توجه، به طور مرتب بين ادارات و دفاتر كل وزارت نيرو جابجا مي‌شده است. وي كه گرايش‌هاي كاملا آشكار اصلاح‌طلبانه دارد، در مدتي كه همراه با حسيني به وزارت اقتصاد پاي گذاشته، تعداد زيادي از نيروهاي اصولگراي وزارت اقتصاد را ناك‌اوت كرده است. 

يكي از آنها، مديركل روابط عمومي بود كه چون بعدها و هنگامي كه از تفكرات اصلاح‌طلبانه، رانت‌جويانه و غيراخلاقي این مدیر اطلاع پيداد كرد، ديگر با وي همراهي نكرد و همين عامل باعث شد تا او يك سال پس از انتصاب، به اجبار استعفا دهد. مورد ديگر، مديركل حراست وزارت اقتصاد بود كه قرباني گرايش‌هاي اصلاح‌طلبانه رئيس دفتر وزير اقتصاد شد.

این مدیر علاوه بر ديپورت كردن نيروهاي اصولگرا، در استفاده از نيروهاي اصلاح‌طلب نيز عملكرد قابل توجهي داشته است. هم‌اكنون معاون روابط عمومي وزارت اقتصاد يكي از رفقاي آقای مدیر است كه پيش از اين هيچ سابقه كار در روابط عمومي نداشته و در سوابق او صرفا شغل معلمي به چشم مي‌خورد.

مديركل حوزه وزارتي، ديگر رفيق جناب مدیر در وزارت اقتصاد است كه سابقه رفاقت آنها به وزارت نيروي دولت خاتمي بازمي‌گردد. مدير روابط عمومي وزارت اقتصاد نيز بدون هيچ سابقه‌اي به واسطه رفاقت با مشایی وزارت اقتصاد به اين سمت رسيده است.

این مدیر با تاثيري كه بر شخص وزير اقتصاد دارد در ۲ سال اخير به گونه‌اي رفتار كرده كه تمام مديران بانك‌ها و بيمه‌ها براي باقي ماندن در سمت خود مجبور به دادن حق‌الحساب و هدايا به وي شده‌اند و هر كس از منويات وي پيروي نكند، بركنار خواهد شد.

مديرعامل بانك توسعه صادرات، بارزترين نمونه اينگونه مديران است كه قرباني مخالفت‌ها با خواسته‌هاي رئيس دفتر وزير اقتصاد شده است. وي جاي خود را به آقای “و” كه از همكاران مشایی وزارت اقتصاد در وزارت نيروي دولت خاتمي بود، داد.

معاون منابع انساني وزير اقتصاد، ديگر مديري است كه با حمايت مدیر جنجالی پاي به ساختمان وزارت اقتصاد گذاشته است. وي پيش از اين رئيس سازمان اقتصاد و دارايي خراسان رضوي بود كه در آن زمان رابطه خيلي خوبي با آقای مدیر داشت و خانواده آقای مدیر بارها در آن دوران به مشهد مي‌رفتند و در بهترين هتل‌ها و مهمانسراهاي اين شهر به صورت رايگان مورد پذيرايي قرار مي‌گرفتند.

معاون منابع انساني سابق وزارت اقتصاد در واكنش به اقدامات مشایی وزارت اقتصاد گفته بود: براي آقاي “ب” متاسفم.

رفتار و كردار آقای مدیر به گونه‌اي است كه تقريبا هيچ يك از كارمندان دفتر وزير اقتصاد خصوصا اگر گرايش‌هاي اصولگرايانه داشته باشند، چند ماه بيشتر دوام نمي‌آورند. آقايان “ر” و “م” از نمونه‌هاي آنها هستند كه در اعتراض به روابط بي‌ضابطه آقای مدیر از دفتر وزير اخراج شده‌‌اند. نكته جالب ديگر در مورد اين مشاييِ وزارت اقتصاد، اين است كه وي تاكنون مدرك تحصيلي به اداره كارگزيني ارائه نكرده است. با اين حال، هم‌اكنون پژو پارس دولتي زير پايش است و گفته مي‌شود زانتيايي نيز براي همسرش فراهم كرده است.

در هر صورت، وضع مالي اين نورچشمي شمس‌الدين حسيني در يك سال و نيم اخير به طور غيرقابل باوري رو به رشد گذاشته است.او بازرس ویژه آقای وزیر در بانک ملی بود اما پس از افشای اختلاس اخیر، اصلا به روی خود نمی‌آورد که در بانک ملی چه می‌کرده است.

بروز اينگونه مسائل در وزارت اقتصاد دولت دهم، با توجه به اين كه شخص شمس‌الدين حسيني، تمايلات اصلاح‌طلبانه دارد و از مديران دست پنجم دولت خاتمي بود، هيچ تعجبي ندارد؛ بلكه از دكتر احمدي‌نژاد انتظار نمي‌رفت كه اينگونه افراد را به كار بگيرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *