واکنش به ادعای اقدام تروریستی ایران در آمریکا

رییس مجلس: مي‌خواهند بین کشورهای منطقه مساله‌سازی کنند.
وزیر خارجه: اين سناريو يك بازي بسيار ناشيانه بود.
اتهام افکنی تازه واشنگتن علیه تهران مبنی بر دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا، واکنش فوری مقامات ایران را در پی داشته است. علی لاریجانی، ريیس قوه‌مقننه دراین رابطه گفته است: غرب دچار سكته سياسي شده و لذا مي‌خواهد بحران جديدي را به صورت موهوم ايجاد كرده و بين كشورهاي منطقه مساله‌‌سازي كند.

به گزارش دانش روز علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه نیز وارد کردن چنین اتهاماتی را به ایران ناشیانه خوانده و اظهار کرده است: قطعا دوستان ما در حوزه خليج‌فارس با اين شيطنت‌ها آشنايي دارند و آمريكايي‌ها نيز مجبور به عذرخواهي خواهند شد. رامین مهمانپرست، سخنگوي وزارت خارجه نیز ادعاي طراحي ترور سفير سعودي در آمريکا را عاري از هرگونه صحت دانسته و قويا آن را تکذيب کرده است. محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اما در فوری‌ترین واکنش در نامه به بان کی مون دبیرکل این سازمان اظهارات مقامات آمریکایی را اتهامات جعلی خوانده و نسبت به تاثيرات آنها بر صلح و امنيت هشدار داده است. وزارت خارجه در اقدامی دیگر دیروز در غیاب سفیر سوئیس، کاردار این کشور در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اتهام افکنی آمریکایی‌ها اعلام کرد.
لاریجانی: آمریکا مي‌خواهد مساله‌سازی کند
علی لاریحانی، رييس مجلس با اشاره به اخبار مربوط به بازداشت دو ايراني به اتهام ترور سفير عربستان در واشنگتن گفت: غرب دچار سكته سياسي شده و لذا مي‌خواهد بحران جديدي را به صورت موهوم ايجاد كرده و بين كشورهاي منطقه مساله‌سازي كند.
لاريجاني دیروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به تذكر مصطفي كواكبيان، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس كه نسبت به سناريوسازي‌هاي غرب عليه ايران ابراز نگراني كرد، گفت:‌ آنها شيطنت احمقانه‌اي به راه انداختند كه ظاهري بسيط داشته و سر و صدايي به راه انداختند كه افرادي را دستگير كرده‌ايم كه اين افراد قصد داشتند در سفارت سعودي بمب‌گذاري كنند. لاريجاني گفت: آنها مي‌خواهند با پوشش خبري وسيع اين موضوع، روي مشكلات خودشان سرپوش بگذارند. وي با بيان اينكه غرب دچار يك سكته سياسي شده يادآور شد: آنها خودشان هم متوجه شدند كه بازي كودكانه‌اي را آغاز كردند و شايد به دنبال اين هستند كه بحران جديدي را به صورت موهوم ايجاد كنند و بين كشورهاي منطقه مساله‌سازي كنند. رييس مجلس با تاكيد بر روابط متعارف ايران و عربستان تاكيد كرد: غرب بسيار ناشيانه دست به اين خبرسازي زده، ما هم حوادث را رصد مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم همسايگان نيز متوجه‌اند كه اين ترفندي براي منحرف كردن ذهن‌ها از مشكلات غرب در منطقه است. لاريجاني همچنین اظهار كرد: آنها بايد بدانند كه نمي‌توانند با اين رفتار لجن، جلوي اين موج بيداري اسلامي در منطقه را بگيرند.
صالحی: واشنگتن مجبور به عذرخواهي خواهد شد
علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه نیز در واكنش به سناريوي جديد دولت آمريكا عليه ايران گفت: اين سناريو يك بازي بسيار ناشيانه بود و قطعا دوستان ما در حوزه خليج فارس با اين شيطنت‌ها آشنايي دارند و آمريكايي‌ها نيز مجبور به عذرخواهي خواهند شد. به گزارش ايرنا، صالحي در پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران افزود:ما با عربستان سعودي روابط دو جانبه خوبي داريم و اگر اختلاف نظرهايي هم بين ما هست مربوط به مسائل بين‌المللي است و نه مسائل دو جانبه. وزير خارجه با اشاره به مشكلات فراواني كه امروز دولت آمريكا در داخل اين كشور با آن مواجه است، گفت: آمريكايي‌ها با طرح اين گونه سناريوها قصد فرافكني دارند؛ چرا كه كشورشان مشكلات داخلي زيادي دارد و اين روزها شاهد موج تظاهرات مردمي عليه سياست‌هاي دولت آمريكا و افزايش فقر و سير نزولي منحني اقتصاد در آمريكا هستيم. صالحي، جمهوري اسلامي ايران را ركن اصلي صلح و ثبات در منطقه خليج فارس خواند و افزود: ايران همواره در برابر حوادث و تحولات بين‌المللي رفتار و واكنش اخلاقي كاملا منطقي از خود نشان داده است.
هشدار وزیر خارجه به غرب
صالحي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران قدرت را براي تسلط بر منطقه نمي‌خواهد، گفت: ما همواره اعلام كرده‌ايم كه كشورهاي منطقه با همكاري، همدلي و همفكري يكديگر مي‌توانند صلح و ثبات را در منطقه به بهترين شكل ممكن حفظ كنند و نيازي به بيگانگان نيست. وی با بيان اينكه ملت ايران كاملا آگاه و هوشيار هستند، افزود: ما در چارچوب حكمت و مصلحت حركت مي‌كنيم و از مقابله هرگز استقبال نمي‌كنيم؛ اما اگر بخواهند عليه ما از سياست مقابله استفاده كنند، ما هم قدرت مقابله داريم. وي تصريح كرد: در صورت استفاده از سياست مقابله عليه ايران، چنان سيلي محكمي خواهند خورد كه عواقب آن براي آنها به شدت وخيم خواهد بود. صالحي در بخش دیگری از سخنان خود با بيان اينكه آمريكا و قدرت‌هاي اقتصادي غرب عملا ورشكسته هستند و با سيلي صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند،گفت: آمريكا ميلياردها دلار پول بدون پشتوانه چاپ و اين پول‌ها را به منطقه ما سرازير كرده تا بتواند آن را در منطقه ما خرج كند و از اين طريق اقتصاد ورشكسته خود را نجات دهد.
مهمانپرست: قویا تکذیب مي‌کنیم
رامین مهمانپرست، سخنگوي وزارت خارجه نیز ادعاي طراحي ترور سفير سعودي در آمريکا را عاري از هرگونه صحت دانست و قويا آن را تکذيب کرده است. به گزارش ايسنا، مهمانپرست افزود: اين گونه رفتارهاي نخ نما که مبتني بر سياست‌هاي خصمانه و ديرينه محور آمريکايي – صهيونيستي است، نمايش مضحکي به شمار مي‌رود که در راستاي سناريوسازي‌هاي خاص و با اهداف تفرقه افکنانه از سوي دشمنان اسلام و منطقه تعقيب مي‌شود. او تصريح کرد: طراحان اين قبيل سناريوهاي ساختگي هدفي جز ايجاد اختلاف و کمک به خروج رژيم صهيونيستي از انزواي موجود ندارند. مهمانپرست تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران نظامي مبتني بر اخلاق و ارزش‌هاي اسلامي بوده و همواره نسبت به خطر توطئه دشمنان منطقه هشدار داده است و اين قبيل سناريوسازي‌هاي تکراري در شرايطي از سوي محور آمريکايي – صهيونيستي مطرح مي‌شود که منطق و سياست‌هاي آمريکا در داخل و در سطح منطقه با يک ناکارآمدي جدي و اعتراض‌هاي گسترده داخلي و جهاني مواجه شده است.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي مبتني بر احترام متقابل بوده و طرح چنين ادعاي کذبي ره به جايي نبرده و تاثيري در اذهان عمومي بر جاي نخواهد گذاشت.
آمریکا داستان هالیوودی ساخته است
مهمانپرست همچنین در جمع دانشجویان برتر دانشكده حقوق دانشگاه دوستي ملل (رودن) مسکو اظهار كرد: آمريكايي‌ها سناريوي جديدي را با تبليغات زياد شروع و ادعا دارند كه ايراني‌ها قصد ترور سفير عربستان را در آمريكا داشتند و در اين زمينه داستان‌هاي هاليوودي درست كردند و مي‌گويند يك ايراني تحت بازداشت خودمان اين كار را كرده كه 10 سال پيش به جرم دزدي دستگير شده و استناد مي‌كنند به اين‌كه خودش گفته مي‌خواستم ترور كنم و قرار بوده هزار كيلو ترياك به مكزيكي‌ها بدهد تا بيايند اين ترور را انجام دهند. سخنگوي وزارت خارجه‌ اين پرونده را يك پرونده‌ كاملا بي‌پايه و اساس دانست و گفت: در مورد اين پرونده وزير دادگستري آمريكا، رييس اف‌بي‌آي و خانم كلينتون صحبت كردند و همزمان با آن در يك سناريوي از پيش تعيين شده افرادي را آوردند و صحنه‌سازي كردند و با ابزار رسانه‌اي‌شان تلاش داشتند حقوق ملت ايران را پايمال كنند. آنها با تمام كشورها اين‌گونه رفتار مي‌كنند.
نامه هشدارآمیز ایران به بان کی مون
محمد خزاعی، نماينده دائم ايران در سازمان ملل نیز در واکنش به این رویداد، در نامه‌اي به بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد از ادعاهاي اخير مقامات آمريكايي عليه جمهوري اسلامي ايران مبني بر نقش تهران در توطئه براي ترور يك ديپلمات خارجي در واشنگتن ابراز انزجار كرد و اين اتهامات جعلي را كه براساس ادعاهاي يك فرد مشكوك شكل گرفته را رد كرد. محمد خزاعي، سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان ملل در نامه خود كه رونوشت آن براي رييس شوراي امنيت و رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز ارسال شده است، تصريح كرد: هركشوري مي‌تواند، كشورهاي ديگر را با چنين داستان‌هاي جعلي متهم كند. به هر حال اين اقدام سابقه خطرناكي در روابط ميان كشورها ايجاد مي‌كند. او اضافه كرد: ايران همواره تروريسم را در همه اشكال آن محكوم كرده است و خود يك قرباني تروريسم است كه نمونه اخير و روشن آن ترور تعدادي از دانشمندان هسته‌اي ايران در دو سال گذشته است كه از سوي رژيم صهيونيستي و با حمايت آمريكا انجام پذيرفت. وی افزود: ملت ايران طالب دنيايي بدون تروريسم است و جنگ افروزان فعلي آمريكا و ماشين تبليغاتي آن عليه ايران را نه فقط به عنوان تهديدي عليه خود بلكه به عنوان تهديدي عليه صلح و ثبات منطقه‌اي مي‌داند. وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران نسبت به عواقب اين سناريوي خطرناك هشدار مي‌دهد و معتقد است ادامه چنين سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه‌اي تاثيرات وخيمي بر صلح و امنيت بر جاي خواهد گذاشت. خزاعي ادعاهاي اخير آمريكا را اقدامي سياسي و نشانه‌اي از كينه‌توزي آن كشور در قبال ملت ايران دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران قاطعانه و با شديدترين لحن ممكن اين ادعاهاي شرم‌آور توسط مقامات آمريكايي را محكوم مي‌كند و آن را به مثابه توطئه‌اي شيطاني در راستاي سياست‌هاي ضدايراني آن‌ها مي‌داند كه در پي انحراف توجهات از مسائل جاري اقتصادي و اجتماعي در داخل و انقلاب‌ها و اعتراضات عليه ديكتاتوري‌هاي مورد حمايت آمريكا در خارج از آن كشور است. سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان ملل تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران بر عزم خود براي حفظ روابط دوستانه با همه كشورهاي منطقه به‌ويژه همسايگان مسلمان تاكيد كرده و از همه مي‌خواهد نسبت به اقدامات اهريمني كه ثبات و صلح و روابط دوستانه دولت‌ها در منطقه ما را هدف گرفته‌اند، هوشيار باشند.
او در پايان نامه خود تاكيد كرد: شما در جايگاه دبيركل سازمان ملل متحد مسووليت داريد تا افكار عمومي جهاني را درباره عواقب خطرناك سياست‌هاي جنگ افروزانه دولت آمريكا بر صلح و امنيت بين‌المللي آگاه كند. خزاعي از دبيركل سازمان ملل متحد درخواست كرد تا اين نامه به عنوان اسناد مجمع عمومي و شوراي امنيت اين سازمان منتشر شود.

جزئیات اتهام زنی تازه آمریکا به ایران
مقامات واشنگتن، تهران را به دست داشتن در توطئه‌ ترور سفير عربستان در آمریکا متهم كردند. توطئه‌اي که مقامات آمریکا مي‌گویند پیش از عملیاتی شدن توسط نیروهای امنیتی این کشور کشف شده است. آنگونه که ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز گزارش داده است، مقامات آمريكايي مدعي‌‌اند كه توطئه‌ دو مرد مرتبط با نهاد‌هاي امنيتي ايران براي ترور عادل الجبير، سفير عربستان در آمريكا را خنثي كرده‌اند. يك نفر از این افراد ماه گذشته دستگير شده است، اما گمان مي‌رود نفر دوم در ايران باشد. باراك اوباما ، رييس‌جمهور آمريكا اين اقدام را «ناقض حقوق آمريكا و حقوق بين‌الملل» و عربستان آن را «منزجركننده» خوانده‌اند. هيلاري كلينتون، وزيرخارجه آمريكا در گفت‌وگويي با رويترز ابراز اميدواري كرد، اين مساله باعث شد كشورهايي كه در اجراي تحريم‌هاي موجود عليه ايران ترديد دارند در اين مسير قدم بردارند.
اتهام به سپاه قدس
اريك هولدر، وزير دادگستري آمريكا نیز وارد این ماجرا شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سپاه قدس را در اين زمينه متهم كرده است. او در یک كنفرانس خبري مدعي شده است: مقامات عالي‌رتبه اين نهاد‌ها كه بخشي از دولت ايران محسوب مي‌شود مسوول اين توطئه هستند. گزارش رویترز همچنین مدعي است: شواهد اوليه ارتباط دولت ايران با اين اقدام را افرادي كه در اين رابطه دستگير شده بودند، فاش كرده و مدعي شده بودند كه از افرادي در ايران دستور مي‌گيرند. در اين گزارش به افرادي با نام‌هاي غلام شكوري و منصور ارباب سيار در رابطه با اين اتهام اشاره شده است. ارباب سيار روز سه‌شنبه حضوري كوتاه در دادگاهي در منهتن داشت و در آن‌جا دستور بازداشت وي صادر و وكيلي براي او تعيين شد. مقامات آمريكايي گفته‌اند سفير عربستان در اين رابطه هرگز در معرض خطر قرار نگرفته است. هولدر مدعي است كه ارباب سيار پس از دستگيري در نيويورك اعتراف كرده و جزئيات بيشتري را در اين رابطه ارائه كرده است. در اسناد دادگاه ادعا مي‌شود كه شكوري در تماس تلفني با ارباب سيار گفته است كه در سريع‌ترين زمان ممكن بايد اين اقدام انجام گيرد.
خط و نشان هیلاری کلینتون
بنابر گزارش رويترز، كلينتون با متهم كردن ايران به اين توطئه مدعي شده است كه چنين مساله‌اي به انزواي تهران، تقويت اتحاد امنيتي خليج‌فارس و اجراي شديدتر تحريم‌ها عليه ايران منجر مي‌شود. وزير خارجه‌ آمريكا گفت: آمريكا با ديگر كشورها در تلاش است تا به صورت جمعي اين اقدام را محكوم كند. او در اظهاراتي كه از تلويزيون پخش شد، گفت: ما با دوستان و شركاي‌مان در سراسر جهان در خصوص اينكه چطور مي‌توانيم پيامي بسيار جدي به ايران بدهيم مبني بر اينكه اين نوع اقدامات بايد پايان يابد، مشورت خواهيم كرد.
تحریم 5 شهروند ایرانی
در رویدادی دیگر، وزارت خزانه‌داري آمريكا در چارچوب همین اتهام‌افکنی‌ها، تحريم‌هايي را عليه پنج شهروند ايراني اعلام كرد. در همين رابطه بنا بر گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، معاون وزير خارجه مكزيك گفته است كه مكزيك با مقامات آمريكايي براي خنثي كردن اين اقدام همكاري كرده است. وي گفت: مكزيك از مقامات اداره مهاجرت مكزيك خواسته بود از ورود ارباب سيار به مكزيك در 28 سپتامبر(5 مهرماه) جلوگيري كنند.
سعودی‌ها نام ایران را در بیانیه خود نیاوردند
سفارت عربستان در واشنگتن نیز با صدور بیانیه‌اي اين اقدام را «نقض منزجر كننده هنجارها، استانداردها و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي» خواند كه با اصول انساني مطابقتي نكرد. بنا بر گزارش آسوشيتدپرس، در اين بيانيه هيچ اشاره‌اي به دولت ايران كه آمريكا در اين رابطه اتهامات را متوجه آن كرد، نشده است. اما رويترز به نقل از عبدالله الشماري يك مقام دولتي در رياض گزارش داد: پس از اين حادثه بسياري در عربستان انتظار دارند كه اقداماتي اتخاذ شود كه كمترين آن خارج كردن سفير عربستان از تهران است. اما بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه، وكيل ارباب سيار روز سه‌شنبه گفت كه موكلش اعلام بي‌گناهي خواهد كرد. او با ذكر اينكه درخواست وثيقه نكرده است، افزود: ما از دستور موقت بازداشت رضايت داريم.
توصیه امنیتی به اوباما
با اين حال بنا بر گزارش شبكه خبري اي‌بي‌سي، رابرت بائر، تحليلگر اطلاعات جاسوسي پيشين آمريكا به دولت اوباما هشدار داد كه از مقصر خواندن ايران در اين رابطه عقب‌نشيني كند.
وي گفت : به نظر نمي‌رسد اين حمله توسط ايران طراحي شده باشد و ممكن است ارزيابي‌هاي آمريكا به شكلي خطرناك اشتباه باشد. بائر تاكيد كرد: آمريكا بايد يك كانال ديپلماتيك مستقيم با ايران برقرار كند يا با خطر جنگي كنترل نشدني روبه‌رو شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *