گزارشی درباره آخرین تحولات سوریه، جنگ رسانه ای عربستان و قطر ادامه دارد

مخالفت مجدد روسیه و چین با دخالتهای خارجی در امور سوریه، واکنش مقامات سوری به جنگ رسانه ای عربستان و قطر و ادامه ناآرامی ها در برخی مناطق از جمله تحولات مربوط به سوریه است.
به گزارش دانش روز به نقل از مهر، شبکه الجزیره به نقل از آنچه شورای انقلاب سوریه خواند، مدعی شد 25 نفر، روز پنجشنبه به ضرب گلوله نیروهای ارتش و امنیتی در مناطق مختلف سوریه کشته شدند.

این شبکه که همسو با العربیه با بزرگنمایی تحولات سوریه به پخش خبرهایی که صرفا به نقل از آنچه شاهدان عینی و فعالان خوانده می شود، اقدام می کند، امروز نیز ادعا کرد امروز نیز در برخی مناطق از جمله حمص، 37 نفر کشته شدند.

الجزیره با سانسور خبرهای مربوط به تحرکات گروههای مسلح تروریستی اعلام کرد شعار مخالفان در تجمعات امروز جمعه، جمعه ممنوعیت پروازی، بود.
 
از سوی دیگر این شبکه گزارش داد انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر برای تصویب قطعنامه ای بر ضد سوریه پس از شکست آخرین تلاش این شورا در اوایل اکتبر به سبب مخالفت روسیه و چین نشست برگزار کند.
 
در این زمینه جرار آرنو نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد گفته است اعضای شورای امنیت احتمالا بار دیگر برای رایزنی درباره تصویب قطعنامه ای ضد سوریه نشست برگزار می کنند.
 
آرنو بدون اشاره به مانع تراشی کشورهای غربی از جمله فرانسه و تلاش آنها برای ادامه بحران و ناامنی در سوریه از طریق حمایتهای تبلیغاتی و سیاسی و حتی نظامی از گروههای مخالف اظهار داشته است شاید در یک زمان مشخصی بار دیگر برای برداشتن گام مشترک درباره سوریه به شورای امنیت بازگردیم.
 
مذاکرات فرستاده چین با اسد

خبر دیگر اینکه چین بر ضرورت مسالمت آمیز بودن اصلاحات در سوریه که در خدمت مردم این کشور است، تاکید و از تلاشهای اتحادیه عرب با هدف جلوگیری از دخالت بیگانگان حمایت کرد.
 
“وو سیکه” فرستاده ویژه چین به خاورمیانه که روز گذشته به دمشق رفت تا با مقامات بلندپایه سوریه از جمله بشار اسد دیدار کند، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت باید به اراده مردم و مطالبات مشروع آنها احترام گذاشت، توافق گسترده درباره مشارکت گسترده و مسالمت آمیز در زمینه اصلاحات وجود دارد.
 
وی خواستار تمام اقدامات خشونت آمیز و انجام اصلاحات از راه گفتگو و دیگر راههای مسالمت آمیز شد و ابراز امیدواری کرد دولت سوریه به انجام تعهدات خود درباره اصلاحات و آغاز فرایند سیاسی فراگیر با مشارکت طرفهای مختلف سرعت ببخشد.

فرستاده چین تاکید کرد کشورش در مقابل دخالتهای خارجی در امور سوریه می ایستد.

خبر دیگر اینکه یکی از نیروهای امنیتی سوریه به ضرب گلوله افراد مسلح در حماه زخمی شد.

تاکید بر شایعه پراکنی الجزیره

از سوی دیگر یک منبع در پلیس حلب تاکید کرد خبرهایی که شبکه الجزیره درباره تظاهرات در محله الحمدانیه پخش می کند، کاملا دروغ و بی اساس است و این شهر همانند هفته های گذشته، روز آرامی را سپری کرده است.

این منبع افزود : هدف الجزیره از انتشار چنین خبرهای دروغی، تلاش برای ایجاد هرج و مرج و اغتشاش پس از شکست آنها بر شرط بندی خود برای کشاندن مردم حلب به سمت خشونت و خرابکاری است.

از سوی دیگر مدیر موسسه ارتباطات در حلب، ادعای العربیه درباره قطع ارتباطات تلفنی در منطقه مارع در شمال شرقی حلب را بی اساس دانست.

یک منبع رسمی در استان حمص نیز ادعای شبکه الجزیره درباره پرواز هواپیماها بر فراز حمص و اطراف آن را کاملا دروغ و آن را نشان دهنده میزان دروغگویی الجزیره در پوشش اخبار سوریه و در چارچوب توطئه بزرگ علیه سوریه دانست.
 
حمایت مجدد روسیه از دولت سوریه

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در مسکو گفت مسکو از روند جستجوی راههایی برای دستیابی به وفاق ملی در سوریه حمایت می کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد لاوروف بر حمایت کشورش از روند مثبت برای جستجوی راه حلهای مقبول برای همگان حمایت می کند که این روند با تلاشهای اتحادیه عرب آغاز شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *