چه شد قيمت مسكن بالا رفت ؟ مسکن بخریم یا نه ؟

در بازار واحدهاي مسكوني براي خريد صف تشكيل شده، اما براي فروش نه تنها صف وجود ندارد كه فايل‌هاي فروش موجود در بنگاه‌ها هم يكي يكي در حال انصراف از طرف مالكانشان است.

البته در هفته‌هاي اخير ميل به فروش آپارتمان در بين مالكان نسبت به ابتداي زمستان تاحدي احياء شده است، اما كماكان حجم تقاضا براي خريد بيشتر از تقاضا براي فروش است.
همه كارشناسان اقتصادي در بيان علت اين عدم‌ توازن در بازار معاملات مسكن، افت‌وخيز قيمت سكه و دلار را مقصر مي‌دانند و معتقدند نوسان و عدم تعادل قيمت سكه و دلار باعث شده مقصد نقدينگي يك روز بازار مسكن و روز ديگر اين دو بازار باشد كه همين رفت‌ و آمد پول بين بازارها مانع ثبات قيمت مسكن شده است.
در اين ميان، متقاضيان مسكن نيز با رفتاري كه در روزهاي پاياني سال از خود بروز مي‌دهند، در حال دميدن بر تنور قيمت‌ها هستند.
هرچند توصيه به نخريدن پيش از سال جديد شايد توصيه كارشناسي‌شده و منطقي نباشد، اما موجي كه اين روزها از سوي خريداران مسكن، بازار را فراگرفته، به‌طور قطع به پايداري حباب قيمت مسكن كمك بسزايي خواهد كرد.
در هفته‌هاي اخير صعود قيمت مسكن به قدري نگران‌كننده شده كه برخي نمايندگان مجلس با انتقاد از اين وضعيت، خواستار توجه دولت به اين بازار شده‌اند.
يك عضو كميسيون عمران مجلس در اين باره مي‌گويد: در حال حاضر قیمت مسکن در کشور افزایش یافته و این امر می‎تواند تبعات اقتصادی بدی را در کشور بر جای گذارد.
مجيد جليلي معتقد است: به طور قطع در سال آینده جهش قیمت شدیدی در مسکن اتفاق می‌افتد و اگر عرضه مسکن نیز کاهش یابد، روند افزایش قیمت مسکن شدیدتر خواهد شد.
به اين ترتيب كارشناسان تاكيد مي‌كنند: كساني كه قصد تعويض خانه را دارند، اول بايد بخرند و سپس ملك فعلي‌شان را بفروشند، چون كه با نوسان رو به رشد قيمت‌ها، تنها به فاصله چند روز، قيمت‌ها از حد پس‌انداز و توان مالي خريداران، بيشتر مي‌شود و در اين شرايط نبايد قبل از پيدا كردن آپارتمان مورد نظر، آپارتمان فعلي فروخته شود.
اما در اين ميان شایعه رشد قیمت مسکن در ماه‌های آینده نيز بر افزایش در دو ماه گذشته تاثير زيادي در بازار مسکن گذاشت.
رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران با اشاره به اینکه همیشه جو روانی، بازار مسکن را متشنج می‌کند، اظهار داشت: تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، نوسان قیمت در بازار مسکن همچنان وجود دارد.
خسروي همچنين تاکید کرد: باید منتظر ماند تا بازار ارز به ثبات برسد که تصور نمی‌شود در این دولت این ثبات بازار را شاهد باشیم.
اين مقام ارشد صنف مشاوران املاك درباره اينكه «آيا مردم يا سرمايه‌گذاران در حال حاضر ملك مسكوني خريداري بكنند يا اينكه دست نگه دارند بلكه قيمت‌‌ها كاهش پيدا كند؟» گفت: در حال حاضر از آنجا كه چشم‌انداز مشخصي از بازارهاي اثرگذار بر قيمت مسكن همچون ارز، طلا، مسكن‌مهر و… وجود ندارد، نمي‌توان توصيه اكيدي براي خريد يا عدم خريد به مردم ارائه كرد اما فقط مي‌توان اين يك جمله را گفت، «اگر نیازمند مسکن هستيد، مسکن خریداری كنيد، چون قیمت‌ها اگر بالا برود، همه چیز رشد مي‌كند.»

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *