آمادگی ایران برای گفت‌وگو با آمریکا

عكس: President.ir
هيچ‌گونه دليلي براي تنش وجود ندارد و در شرايط عادلانه و احترام‌آميز آماده تعامل و گفت‌وگو هستيم

 

محمود احمدی نژاد ريیس جمهور در نخستین روز سفر به نيويورك که براي شركت در شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل انجام شده است، به طور جداگانه با روسای جمهور کومور، لبنان، بولیوی و نخست‌وزیر سنت وينسنت و گرنادينس دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در جمع فعالان و رهبران گروه‌هاي ضد جنگ درآمريكا سخنرانی کرد و با نماینده شبكه ای.بی.سی آمريکا به گفت‌وگو نشست. در همین مصاحبه بود که احمدی‌نژاد آمادگی دولت خود را برای تعامل با آمریکا البته در شرایطی «عادلانه و احترام‌آمیز» اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه ای.بی.سی آمریکا در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران و آمريكا گفت: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر پايه رابطه دوستانه و برادرانه با ساير كشورها استوار است و ما هميشه از برقراري رابطه بين ملت‌ها استقبال كرده‌ايم و البته بايد توجه داشت كه دولت آمريكا رابطه خود را به طور يكجانبه با ايران قطع كرد؛ ما معتقديم هيچ‌گونه دليلي براي تنش وجود ندارد و در شرايط عادلانه و احترام‌آميز آماده تعامل و گفت‌وگو هستيم.
وی افزود: متاسفانه دولت آمريكا همواره به طور يكطرفه عليه ملت ايران اقدام مي‌كند در صورتي كه دليلي براي اين اقدام وجود ندارد و خودشان هم از اينگونه اقدامات تاكنون هيچ بهره‌اي نبرده‌اند.
آمریکا در امور دیگران دخالت نکند
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه اگر آمريكا و متحدينش در امور داخلي كشورها دخالت نكنند، مسائل و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به شكل بهتري حل و فصل خواهد شد، گفت: مشكل امروز جهان اخلاق و روحيه استكباري برخي از سردمداران و سياست‌گذاران آمريكا است كه خودشان را مالك دنيا مي‌دانند و از اين‌رو در امور داخلي ساير كشورها دخالت مي‌كنند.
وی در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي جمهوري اسلامي ايران از تحولات منطقه‌اي گفت: ايران آزادي، عدالت و حق انتخاب آزاد را متعلق به همه ملت‌ها و يك حق انساني مي‌داند و معتقد است دولت‌ها و ملت‌ها بايد در كنار هم با تفاهم و حسن نيت مسائل و مشكلات خود را بدون دخالت ديگران برطرف كنند.
وی اظهار كرد: تمام ديكتاتورهاي دنيا مورد حمايت دولت آمريكا و بعضي از دولت‌هاي اروپايي قرار دارند و اساسا ديكتاتوري و نظام سلطه مجموعه‌اي متصل به هم و عليه حقوق ملت‌هاست كه بايد تغيير پيدا كند.
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي ايران از وضعيت سوريه گفت: ديدگاه ايران در خصوص همه ملت‌ها يكسان است و عدالت و انتخاب آزاد را حق همه ملت‌ها مي‌داند. ملت‌ها و دولت‌ها بايد با همكاري يكديگر اصلاحات مورد نياز را در كشورهاي خود انجام دهند، اما نبايد ديگران در اين امور دخالتي داشته باشند.
وی رفتار دولت آمريكا در يمن و بحرين را با رفتاري كه دولتمردان اين کشور در قبال سوريه از خود نشان مي‌دهند كاملا متفاوت و متناقض دانست و با اشاره به فرستادن اسلحه به سوريه و تهديد كردن بر ضد منافع اين كشور گفت: متاسفانه بعضي كشورها و گروه‌هاي نزديك به دولت آمريكا، به سوريه اسلحه مي‌فرستند و بي‌ترديد اين روند نه تنها كمكي به حل و فصل شرايط نخواهد كرد، بلكه اوضاع را در اين كشور پيچيده‌تر مي‌كند.
تلاش برای نزدیک کردن نگاه معترضین و دولت سوریه
احمدي‌نژاد با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌كند ديدگاه‌هاي برخي معترضين و دولت سوريه را به هم نزديك كند تا مسائل با گفت‌وگو و تفاهم برطرف شده و اصلاحات مورد تفاهم طرفين ايجاد شود، گفت: ما تلاش مي‌كنيم همه با هم رابطه دوستانه داشته باشند و حقوق اساسي انسان‌ها رعايت شود و از طرف مقابل هم با هر نوع دخالت خارجي نيروهاي ناتو و برخي به اصطلاح قدرت‌طلبان در امور كشورها نيز مخالف هستيم.
رييس‌جمهور تصريح كرد: اگر دولت آمريكا و متحدين آن تصور مي‌كنند با ايجاد تنش و درگيري در منطقه، آينده به نفع آنها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند، چرا كه تحولاتي كه در منطقه شروع شده به طور حتم سلطه آمريكا را نمي‌پسندد و بهتر است دولت آمريكا در امور كشورها دخالت نكرده و در كنار ملت‌ها قرار بگيرد و كمك كند تا مسائل با تفاهم و دوستي بين ملت‌ها برطرف شود.
دلیلی برای ساخت بمب اتم نداریم
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درخصوص ادعاهاي مطرح شده درباره تلاش ايران براي ساخت بمب اتم گفت: اين‌گونه موارد ادعاي برخي سياستمداران آمريكايي و اروپايي است، ايران دليلي براي حركت در مسير ساخت بمب اتم ندارد و اصولا ما با سلاح هسته‌اي مخالفيم و آن را اقدامي عاقلانه نمي‌دانيم و معتقديم امروزه بمب اتم هيچ‌گونه كارآيي ندارد.
وی افزود: اگر مشكلي بين ايران و آمريكا وجود دارد به‌خاطر سياست‌هاي زورگويانه برخي سردمداران آمريكايي است و بدون شك ادامه اين روند مشكلي را حل نخواهد كرد. ملت ايران خواهان صلح، امنيت و رفاه براي همه ملت‌هاست و با مردم آمريكا مشكلي ندارد، اما براساس منطق و عدالت با سياست‌هاي سلطه‌طلبانه و زورگويانه دولت آمريكا مخالف است.
پاسخ كوبنده به هر تهديدي
وی درباره اظهارات تهديد آميز وزير دفاع آمريكا علیه ايران نیز تصريح كرد: آمريكا ده‌ها سال است كه عليه ملت ايران فعاليت مي‌كند و هرچه در توان داشته عليه کشور ما به كار گرفته است. تصور تهديد ملت ايران تصور كاملاً اشتباهي است، چرا كه پاسخ ملت ايران به هر تهديدي بسيار قاطع و كوبنده خواهد بود.

موافقت با تشكيل دولت فلسطيني
رييس‌جمهور در بخشی از مصاحبه با شبکه ای.بی.سی آمریکا در پاسخ به سوالي درباره تشكيل دولت مستقل فلسطيني اظهار کرد: ايران تشكيل دولت فلسطين را به عنوان گام اول براي آزادي كامل سرزمين‌هاي فلسطيني به رسميت مي‌شناسد. فلسطين قبل از اينكه سازمان ملل تشكيل شود وجود داشت، اما ديگران حق ملت فلسطين را ضايع كردند و متاسفانه در اين راستا ساز و كارهاي بين‌المللي هم در جهت تضييع حق ملت فلسطين به كار گرفته شد. احمدي‌نژاد در پاسخ به اين ادعا مبني بر اينكه پيش‌شرط تشكيل دولت فلسطين به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي از سوي اين دولت است، تصريح كرد: چرا بايد چنين شرطي گذاشته شود كه يك ملت براي استقلال و عزت خود بايد يك رژيم جعلي را به رسميت بشناسد؟ اين عادلانه نيست؛ اگر دولت آمريكا در ادعاي خود مبني بر به رسميت شناختن حق ملت فلسطين صداقت دارد بايد اجازه دهد دولت فلسطين بدون هيچ‌گونه پيش‌شرطي تشكيل شود و البته دولت فلسطين پس از آن اجازه دارد در خصوص موضوعات مختلف تصميم‌گيري كند؛ بي‌ترديد قرار گذاشتن پيش‌شرط‌هاي ظالمانه مشكلي را حل نخواهد كرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *