آیا افتصاد ایران به سوی زیمباوه دیگر در حرکت است؟

احیای ارزش پول ملی با حذف 4 صفر هم ناممکن است
سایت طلا : خبر حذف صفر از پول ملی در سال 90 امید به قدرت گرفتن ریال را افزایش داد اما این روزها با تورم فزاینده موجود این سوال باقی می ماند که آیا حذف صفرها می تواند ارزش پول ملی را حفظ کند؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ چندی است به دلیل گذشت زمان و انباشت اثرات تورم در اقتصاد ایران، ارزش پول ملی کاسته شده و صفرهای بی مصرفی در محاسبات تجاری حضور یافته اند.

حذف این صفرها از ابتدای سال 90 نقل مجالس شده، و از همان ابتدا با حساسیت از سوی رسانه ها و مردم پیگیری شد اما نتیجه آن که تورم فزاینده اجرای این طرح را حداقل تا سال 93 به تاخیر انداخت.

در ابتدای ارایه این طرح، حذف سه صفر از پول ملی مطرح شد اما به مرور زمان و با پا فشاری بانک مرکزی تعداد صفرها به 4 صفر رسید در این شرایط توجیه رییس کل بانک مرکزی این بود که با حذف 4 صفر، ارزش هر یک واحد پول ایران برابر با یک دلار آمریکا می شود و این علاوه بر اعتماد به نفس برای ملت ایران، جایگاه بین المللی پول ایران را نیز ارتقا می دهد.

بانک مرکزی آنقدر در این کار مصمم بود که از طریق یک سامانه اینترنتی برای نام پول و روش اجرای حذف صفر نیز نظر سنجی کرد ، اما نتیجه این هزینه با افسار گسیختگی نرخ ارز در بازار آزاد، از دست رفت.

در حال حاضر اگر 4 صفر از پول ملی حذف شود بازهم هر دلار آمریکا 3.5 برابر نرخ ارز ایران می شود و این با هدف طرح فاصله فاحشی دارد.

آیا افتصاد ایران به سوی زیمباوه دیگر در حرکت است؟
زیمباوه، یکی از کشورهای آفریقایی است که در سال ۱۹۷۰ میلادی رسما استقلال خود را اعلام کرد. کشاورزی حدود دو سوم نیروی کار این کشور را در بر دارد؛ تنباکو، نیشکر، پنبه، گندم و ذرت، هم صادر می‌شود و هم اساس صنایع آماده‌سازی را تشکیل می‌دهد؛ منابع طبیعی شامل زغال سنگ، طلا، پنبه کوهی و نیکل است.

وضعیت فعلی زیمبابوه در پی بیرون کردن کشاورزان انگلیسی از زیمبابوه بوجود آمد؛ در حدود سال ۱۹۶۵ هر دو دلار آمریکا در زیمبابوه به یک دلار زیمبابوه خرید و فروش می شد.

قیمت ها در زیمبابوه در سال 2006 بیش از صد هزار برابر افزایش یافت و نرخ تورم در این کشور در سال 2007 به 16 هزار درصد رسید که البته نشان دهنده روند نزولی تورم در این کشور بود.

مشکل تورم در زیمباوه از آنجایی شروع شد که کشورهای غربی و در راس آن امریکا دست به تحریم این کشور زد و طی 12 سال توانست اقتصاد این کشور را به زانو درآورد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *