شکاف قیمت دلار رسمی و غیر‌رسمی به 210 تومان رسید

اختلاف قیمت رسمی و غیر رسمی دلار در بازار داخلی 211 تومان شد. روز گذشته در بازار ارز قیمت دلار آزاد با 6 تومان افزایش به 1282 تومان رسید. در همین حال بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با 16 ریال افزایش به 10716 ریال رساند. از این رو شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار 210 تومان شد.

دانش روز – خسرو یعقوبی: تداوم افزایش این شکاف در حالی است که رييس كل بانك مركزي در تازه‌ترین اظهارات، رفتار برخي مردم در انتخاب ارز به عنوان يك منبع پس‌انداز و سرمايه‌گذاري را به عنوان یکي از عوامل تاثیرگذار در این زمینه مي‌داند.
او افزود: اعتقاد ما بر این است که علت اختلاف بازار با نرخ بانک مرکزی این است که بازار تقاضای کاذب دارد و برخي خانواده‌ها ارز را به عنوان پس‌انداز خریداری و در منزل نگهداری کرده‌اند. رييس كل بانك مركزي يكسان‌سازي قيمتي در بازار رسمي و غيررسمي را در گرو بازنگري در نرخ سود دانست و گفت: اگر نرخ سود متناسب با تورم تعديل شود، نقدينگي به جاي هجوم به برخي بازار‌ها به نظام بانكي بازمي‌گردد.
به گفته بهمني، با طلا و ارز امكان جذب نقدينگي وجود ندارد و براي جمع‌آوري نقدينگي سرگردان در بازار نياز است متغير‌هاي پولي مانند نرخ سود سپرده‌هاي مدت‌دار جذاب شود.
رییس کل بانک مرکزی واردات کالاهای
غیر‌استاندارد و قاچاق را از دیگر زمینه‌های مهم افزایش بیش از حد تقاضا در بازار ارز اعلام کرده است. بهمني اظهار كرد: هم اکنون در بازار ارز ایران، واسطه‌هایی وجود دارند که به این اختلاف دامن می‌زنند؛ چرا که ما اعتقاد داریم نرخ مرجع دلار در کشور 1060 تا 1080 تومان است و تقاضایی که گاهی در بازار به وجود می‌آید، می‌تواند برای انواع واردات قاچاق، کالاهای غیراستاندارد و حتی مواد مخدر باشد که واردات آنها نیازمند ارز است. وی ادامه داد: زمانی که کالایی قاچاق وارد کشور می‌شود، حتما ارز آن قبل از واردات از کشور خارج شده است، بنابراین تقاضا برای این ارز در کف بازار می‌نشیند و تقاضا را بالا می‌برد؛ بنابراین اگر بخواهیم بلافاصله قیمت را پایین آوریم، باید در بازار ارز بریزیم؛ یعنی در عمل ارز مورد نیاز قاچاق را هم تامین کرده‌ایم.
در حالی زمینه‌های قاچاق، واردات بی‌رویه کالاهای بنجل و تقاضای سرمایه‌گذاری در روز‌های اخیر مهم‌ترین چالش‌های بازار ارز عنوان مي‌شود که برخی اخبار از سطح بازار از ریسک عملیات صرافی‌ها حکایت دارد. بر اساس برخی شنیده‌ها عده‌اي از صرافان به دلیل احتمال بلوکه شدن حواله‌های ارزی مردم با جدی‌تر شدن اخبار مربوط به تحریم بانک مرکزی، از آنان تعهد مي‌گیرند که در صورت نرسیدن پول به مقصد، مسوولیتی متوجه صرافی نشود. اخیرا شایعاتی مبنی بر بلوکه شدن دارایی‌های حواله‌اي از مقصد دبی به کشورهای اروپایی منتشر شده بود که گفته شد به اعمال تحریم احتمالي بانک مرکزی ایران از سوی غرب مربوط بوده است. در همین راستا بعضی از فعالان بازار ارسال حواله به خارج از کشور را توام با ریسک مي‌دانند.
در عین حال برخی نیز با رد این شایعات به فعالیت خود در زمینه ارسال حواله ارزی از مسیر‌های فعلی ادامه مي‌دهند. یکی از فعالان بازار ارز به «دنیای اقتصاد» گفت: در صورتی که تعهد گرفتن از فعالان اقتصادی به رویه‌اي عادی تبدیل شود، امکان اختلاس‌های فراوان و ادعاهای غیر واقعی با سند سازی‌های تقلبی از سوی برخی فعالان بازار ارز وجود خواهد داشت.
قیمت‌ها در بازار ارز
دیروز قیمت دلار در بازار آزاد در حالی به 1282 تومان رسید که قیمت دلار در بازار فرعی بدون تغییر 1182 تومان تعیین شد. قیمت یورو در بازار آزاد نیز روز گذشته با 8 تومان افزایش به 1775 تومان رسید؛ در حالی که قیمت یورو در بازار فرعی 1742 تومان اعلام شد. دیروز پوند انگلیس با 5 تومان کاهش قیمت به نرخ
2035 تومان فروخته شد. نرخ درهم امارات در بازار ارز دیروز تغییری نداشت و 350 تومان عرضه شد.
بازار سکه
قیمت سکه‌ها روز گذشته با وجود نوسان جزئی قیمت جهانی طلا، با کاهش 2000 تومانی روبه‌رو شد و تا 568 هزار تومان پایین آمد. نرخ سکه طرح قدیم نیز 5000 تومان کاهش یافت و به 590 هزار تومان رسید. در این بازار قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی بدون تغییر به ترتیب 264 هزار تومان، 143 هزار تومان و 75 هزار تومان اعلام شد. در بازار، قیمت مثقال طلا 1700 تومان افزایش داشته و تا 219 هزار تومان بالا رفت. قیمت گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت نیز با 390 تومان افزایش تا 50 هزار و 550 تومان گران شد.
سکه‌های دولتی
بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های خود در تعیین قیمت سکه، دیروز در حالی که قیمت جهانی طلا تنها چند دلار نوسان داشت، قیمت سکه دولتی را با 2080 تومان افزایش 559 هزار و 520 تومان تعیین کرد. نیم سکه نیز با 1040 تومان افزایش 260 هزار تومان تعیین شد. ربع سکه و سکه گرمی نیز هر یک با 520 تومان افزایش به ترتیب 141 هزار و 960 تومان و همچنین 73 هزار و 320 تومان اعلام شد.
قیمت جهانی طلا
نرخ هر اونس طلا دیروزدر اولین روز هفته بازار‌های جهانی بین 1640 تا 1658 دلار در نوسان بود که تا غروب روز گذشته به 1655 دلار رسید. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح 1643 دلار بسته شده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *