آیا تورم در سال ۹۲ رکورد ها را خواهد شکست؟

سال پایانی دولت با چه تورمی همراه است؟

آیا تورم در سال ۹۲ رکورد می زند؟

 گرانی ها در سال ۱۳۹۱ از همان روزهای نخست آغاز شد. موضوعی که معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به صراحت در اردیبهشت ۱۳۹۱ اعلام کرد: « قطعا گرانی وجود دارد اما باید میان گرانی و گران فروشی مرز بندی کرد. » مسئولان اقتصادی و فعالان صنفی در حالی بر این مساله تاکید داشتند که موضوع « گرانی » بیش از « گران فروش » مشهود بوده که در سال ۱۳۹۱ نرخ تورم میانگین اقتصاد ایران از ۲۱.۸ درصد برای فروردین شروع شد و به طور حدودی ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. بر همین اساس در روزهای پایانی سالی که گذشت نرخ تورم برای اسفند فراتر از ۳۱ درصد برآورد شد. رسیدن نرخ تورم میانگین به سطحی بالاتر از ۳۱ درصد از آبان سال ۱۳۷۵ به بعد سابقه نداشته است و بنابراین می توان گفت تورم در سال ۱۳۹۱ رکورد شکنی کرد.

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : نرخ تورم میانگین در اقتصاد ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقط از آبان ۱۳۷۳ تا آبان ۱۳۷۵ رقمی فراتر از ۳۰ درصد را به ثبت رسانده بود و دیگر تا سال ۱۳۹۱ خودش را تکرار نکرده بود.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، اگر اقدامات کنترلی بانک مرکزی در مدیریت عوامل شتاب دهنده تورم انجام نمی شد، نرخ تورم می توانست ۱۴ درصد از نرخ کنونی بیشتر باشد. رییس کل بانک مرکزی در شرایطی اینگونه در رابطه کنترل نرخ تورم سخن گفت که روند افزایشی نرخ تورم تقریبا از مرداد سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود. درست زمانیکه تب و تاب اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها در جامعه افتاده بود و حتی برخی کارشناسان خبر از تورم ۵۰ درصدی پس از اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها دادند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.