آیا سال 92 تورم را نزولی شروع خواهد کرد ؟

پیش بینی نمایندگان مجلس از نرخ تورم
۹۲؛سال صعود یا سقوط تورم؟
نرخ تورم در سال 91 با عبور از 31درصد به بالاترین رقم طی 17 سال گذشته رسید
پیشتر در سال 1374، اقتصاد ایران، نرخ تورم 49.4 درصدی را تجربه کرده بود. در سال 1373 هم نرخ تورم 35.2 درصدی ثبت شده بود. یعنی نرخ تورم سال گذشته از سال 1374 تاکنون بی سابقه بوده است. در عین حال در فاصله 1323 تا 1391 نرخ تورم سال گذشته سومین نرخ تورم بالای تاریخ معاصر بوده است.
حال این سوال مطرح است که چشم انداز نرخ تورم در سال 92 چگونه خواهد بود؟

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر حتی نرخ تورم از نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیز پیش گرفته و مدام بیشتر می شود. به طوری که اگر نرخ تورم سال 91 در جامعه را بدون مقایسه با سال پیش از آن محاسبه کنیم نرخ تورم بالای 35 درصد خواهد بود.
ارسلان فتحی پور پیش بینی کرد: با توجه به اینکه در سال جاری انتشار اسکناس درشت در دستور کار بانک مرکزی قراردارد شاهد روند صعودی نرخ تورم در سال جدید خواهیم بود.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به افزایش اعتبار یارانه ها در بودجه 92 تصریح کرد: تزریق یارانه ها یعنی افزایش نقدینگی پس باید در انتظار تورم بیشتر و بیمار شدن اقتصاد کشور بود.
ایرج ندیمی اظهار داشت: در سال گذشته این سوال برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی بوجود آمد که چرا علی رقم اینکه میزان عرضه و پس انداز سکه و طلا در کشور بسیار زیاد است اما با این وجود قیمت ها افزایش پیدا کرده است.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در کشور خاطر نشان کرد: در سال 91 ما شاهد کمترین موفقیت در مدیریت کنترل نرخ سکه و ارز بودیم و طرح شکست خورده پیش فروش سکه در سال گذشته نشان داد بانک مرکزی پذیرفته که ارزش پول ملی در کشور کاهش یافته است.
دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه ادامه روند کنونی به افزایش تورم در سال جدید ختم می شود، اظهار داشت: دولت باید کمک به مردم را به صورت غیر نقدی دنبال کند تا مشکلات اقتصادی کاهش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: کاهش مشکلات اقتصادی و پایین آمدن نرخ تورم در سال آینده منوط به کاهش نقدینگی در جامعه است و تا زمانی که افزایش تزریق منابع مالی در جامعه بدون تدابیر کارشناسی انجام شود امیدی به آغاز سال جدید بدون تورم نیست.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم درباره راهکار مهار رشد فزاینده نرخ تورم در کشور به خبرگزاری خانه ملت گفت: بالا بردن نقدینگی و توزیع نقدی بین مردم، سم مهلکی است و قطعاً با این روش تورم قابل کنترل نخواهد بود.
عبدالرضا مصری افزود: اگر تولید کاهش یابد رکود ایجاد می شود و چون تورم بالاست دچار رکود تورمی خواهیم شد، در حالی که اگر تولید افزایش یابد تورم قابل جبران است، بنابراین توجه به تولید و حمایت از آن بهترین سیاست است که دولت می تواند در سال 92 اتخاذ کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *