واکنش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به درخواست عزت‌الله انتظامی

معاون کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موضع این نهاد را در قبال درخواست عزت‌الله انتظامی برای استفاده موزه سینما از یک کتابخانه عمومی که رو به روی این موزه واقع شده، اعلام کرد.

به گزارش دانش روز به نقل از مهر، مجدالدین معلمی ظهر امروز آخرین آمار از تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور را اعلام کرد.

وی در سخنانی با اشاره به تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: در حال حاضر دو میلیون و 200 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که یک میلیون و 300 هزار نفر آنها را خانم‌ها و 900 هزار نفر آنها را آقایان تشکیل می‌دهند.

به گفته معلمی 40 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور را دانش آموزان تشکیل می‌دهند که عمدتا از این فضاها به عنوان قرائت‌خانه استفاده می‌کنند.

معاون کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درهمین زمینه یادآور شد: ما برای اینکه بتوانیم زمینه‌ای برای استفاده بیشتر از مخازن کتابخانه‌ها فراهم کنیم برنامه های خاصی داریم که از جمله آنها راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه ای کشور بود.

معلمی گفت: در حال حاضر 85 هزار نفر عضو این شبکه شده‌اند و بیشترین استقبال هم از بخش مسابقات کتابخوانی شبکه بوده است ضمن اینکه 45 درصد اعضای شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه های عمومی همچنین از راه‌ اندازی کتابخانه دیجیتالی کشور در دو سطح عمومی و تخصصی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ما مجوزهای لازم را برای بارگذاری 5 هزار عنوان کتاب ناشران کشور را اخذ کرده‌ایم و تاکنون هم قریب به 100 کتاب برتر آنها را که در سالهای 88 و 89 منتشر شده، خریداری کرده‌ایم.

وی همچنین از تغییر قانون سپری شدن 30 سال از فوت پدید آورنده کتاب برای استفاده عمومی از آن که به تصویب مجلس رسیده است انتقاد کرد و گفت متاسفانه مجلس اخیرا این بازه زمانی را از 30 سال به 50 سال افزایش داد در حالیکه ما معتقدیم باید این زمان کاهش می‌یافت نه اینکه بیشتر شود.

معلمی گفت: بسیاری از کتاب‌ها هستند که حتی با گذشت 5 سال باز چاپ نمی‌شوند و جامعه کتابخوانی استقبالی از آنها نمی‌کند و به نظرم لزومی ندارد منتظر ماند که 50 سال از فوت مولف آن بگذرد تا در دسترس عموم قرار گیرد.

وی همچنین درباره ماجرای ساختمان یک کتابخانه عمومی که رو به روی موزه سینما واقع شده و عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت خواستار آن شده بود که ساختمان این کتابخانه در اختیار موزه سینما قرار گیرد، گفت: این کتابخانه متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی است و ما هم اعلام کرده‌ایم که اگر شهرداری تهران ما به ازای این ساختمان، فضای مناسبی در اختیار نهاد بگذارد ما آماده‌ایم آن را تحویل موزه سینما بدهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *