آخرین وضعیت حضور سهامداران خارجی در بورس

forecast-exchange-stock-market-پیش-بینی-بازار-بورس
مدیرعامل بورس تهران گفت: صورتهای مالی باید با IFRSتطبیق داده شود تا سهامدار خارجی بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند.
حسن قالیباف اصل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت کدهای سهامداری خارجی در بورس تهران خاطرنشان کرد: تعداد کدهای سهامداری خارجی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در کنار آن، حجم معاملات نیز بیشتر شده است، به نحوی که برآوردها حکایت از افزایش ۳۰ درصد تعداد کدهای سهامداری خارجی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ دارد و حجم معاملات نیز رشد خوبی را تجربه می‌کند.
مدیرعامل بورس تهران افزود: البته مالکیت سهامداران خارجی از ارزش بازار سرمایه ایران، بیش از ۵ درصد نیست که این عدد بسیار کمی است و پتانسیل‌های بازار ایران بسیار بالا است؛ به خصوص اینکه مالکیت خارجی در برخی بورس‌های منطقه‌ای، بعضا به بیش از ۶۵ درصد می‌رسد؛ یعنی بالغ بر شصت و پنج درصد از سهام آنها، در دست سرمایه‌گذار خارجی است.
وی تصریح کرد: البته بعد از برجام، مراجعات خارجی‌ها برای دریافت کد سهامداری و مالکیت سهام به بورس تهران زیاد بوده است و افزایش حجم معاملات و کدها هم این را نشان می‌دهد؛ ولی بحث‌های سیاسی هم در این مسیر موثر بوده و بر حضور سرمایه‌گذار خارجی، اثر گذاشته است؛ به همین دلیل امیدواریم با اجرای برجام، شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام شرکتهای ایرانی باشیم.
قالیباف اصل با تشریح راهکارهای افزایش سهم خارجی‌ها در معاملات بورس تهران خاطرنشان کرد: گام اول این است که نیازهای سهامدار و سرمایه‌گذار خارجی را برطرف کرده و تلاش کنیم امکان شفافیت برای سرمایه‌گذار خارجی را فراهم نماییم؛ البته با اجرایی شدن سیستم گزارشگری مالی بین المللی یا همان IFRS در شرکتهای بزرگ، بانکها و بیمه‌ها اجباری شد؛ این راهی است در جهت اینکه سرمایه‌گذار خارجی بیشتر انگیزه داشته باشد تا در بورس تهران حضور یابد؛ در واقع او باید صورتهای مالی را متوجه شود، بخواند و بتواند تحلیل کند.
وی از عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها و نیز فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی خبرداد و آن را راهی برای افزایش حضور ایران در بازارهای خارجی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی دانست.
قالیباف اصل، با اشاره به جلسه اخیر مدیران بورس با وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: چند سالی است که در بورس تهران به دنبال اجرای حاکمیت شرکتی هستیم که در جلسه اخیر با وزیر اقتصاد هم این موضوع مطرح شد؛ چراکه اعتقاد ما بر این است که اجرای حاکمیت شرکتی کمک می‌کند تا سرمایه‌گذار خارجی با اعتماد بیشتری در بازار سرمایه ایران حضور داشته باشد. ضمن اینکه شرکتها نیز بر اساس حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی شده و در ارتباط با آن نیز مکانیزمی طراحی و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده ایم.
وی ابراز امیدواری کرد تا بتوان با بورس‌های منطقه ای نیز موافقت نامه هایی امضا شود و گفت: با بورس استانبول نیز موافقت نامه ای امضا شده تا دو شرکت به صورت همزمان، در بورس تهران و استانبول عرضه سهام داشته باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.