افزایش قیمت مسکن در پی رشد قیمت سیمان ؟

کانون سراسری انبوه سازان: مصوبه افزایش ۲۱ درصدی قیمت سیمان، قیمت تمام شده مسکن را ۷ درصد گران می‌کند
انبوه سازان که هنوز تبعات افزایش سه برابری قیمت تیرآهن و میلگرد در سال ۹۱ را نتوانسته اند در هزینه های مربوط به قیمت تمام شده مسکن جبران کنند، از دو روز پیش با اولین شوک هزینه‌ای سال ۹۲، از ناحیه «سیمان» روبه‌رو شدند.

چاشنی افزایش قیمت مسکن کار گذاشته شد؟

دنیای اقتصاد – بازار مصالح اصلی ساختمانی که از ابتدای سال جاری تا روزهای پایانی اردیبهشت در وضعیت آرامش پس از طوفان (شوک چند مرحله‌ای قیمت مصالح در سال ۹۱) به سر می‌برد، دو روز مانده به پایان دومین ماه سال، اولین افزایش قیمت رسمی سال ۹۲ را در بخش سیمان تجربه کرد.


واکنش تند به افزایش قیمت سیمان

به این ترتیب در حالی که انبوه سازان با گذشت نزدیک به دو ماه از سال جدید، با تثبیت نسبی قیمت مصالح در سال ۹۲ – پس از نوسان چند مرحله‌ای قیمت‌ها در سال گذشته – به روند آتی ساخت و سازها امیدوار شده بودند، هم اکنون افزایش ناگهانی قیمت سیمان را شوک غیرقابل انتظاری عنوان می‌کنند که حداقل ۷ درصد قیمت تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد.
انبوه سازان هر چند معتقدند که افزایش دستمزدها در سال جدید مهم‌ترین عامل افزایش قیمت سیمان است، اما تصمیم اخیر برای افزایش ۱۴ تا ۲۱ درصدی قیمت سیمان، آرامشی را که ظرف دو ماه اخیر آنان را به وضعیت آتی ساخت و سازها امیدوار کرده بود، هم اکنون، تا حدی مختل کرده است.
اعضای هیات رییسه کانون انبوه سازان می‌گویند: با توجه به اینکه فولاد و سیمان مصالح اصلی ساخت و ساز هستند، هر گونه افزایش قیمت در این دو مورد، سایر اقلام ساختمانی را نیز با افزایش قیمت مواجه می‌کند. بنابر عقیده آنان، فولاد در سال گذشته بیشترین حد افزایش خود را داشت و به همین دلیل دیگر فضایی برای افزایش بیشتر قیمت آن در سال جاری تصور نمی شود.
از سوی دیگر، افزایش مداوم میزان تولید سیمان در کشور، تعدد کارخانه‌های تولید سیمان، ارزانی مواد اولیه و همچنین فراوانی عرضه نسبت به تقاضا در بازار مصرفی داخل، مواردی است که به اعتقاد انبوه سازان، افزایش قیمت سیمان را به‌رغم افزایش دستمزدها در سال جدید، غیرمنطقی جلوه می‌دهد.
آن طور که انبوه سازان می‌گویند با توجه به نیمه دولتی بودن تولید سیمان در کشور، دولت می‌توانست با جلوگیری از افزایش قیمت سیمان در مقطع حساس زمانی حاضر که ساخت و سازها رو به کاهش رفته و قیمت مسکن بالا است، به تثبیت آرامش در بازار مسکن کمک کند. افزایش قیمت سیمان، به گفته انبوه‌سازان بیشترین تاثیر خود را بر هزینه های مسکن مهر خواهد داشت؛ چرا که سیمان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در شیوه صنعتی سازی ساختمان است که بخش عمده‌ای از واحدهای مسکن مهر به این روش ساخته می‌شوند.

افزایش قیمت ، پارسال فولاد ، امسال سیمان

رییس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان در مقطع زمانی حاضر به هیچ وجه به صلاح بازار مسکن نبود، گفت: تولید سیمان در کشور به حدی زیاد است که این مصالح ساختمانی به صورت روزانه در کشور با افزایش تولید مواجه است.
ایرج رهبر با اشاره به برتری حجم تولید سیمان نسبت به تقاضای داخلی افزود: افزایش قیمت سیمان شاید تحت تاثیر افزایش قیمت سایر مصالح و اقلام ساختمانی صورت گرفته است. اما در شرایطی که سازندگان بحران گرانی فولاد را پشت سر گذاشته و از ابتدای امسال با قدری ثبات قیمت به آینده ساخت و ساز امیدوار شده بودند، به هم ریختن آرامش ایجاد شده با گرانی سیمان چندان منطقی نبود.
وی ادامه داد: این در حالی است که تولید و عرضه سیمان در کشور تقریبا حالت نیمه دولتی دارد و به همین دلیل مسوولان می‌توانستند با اعمال کنترل در این زمینه از ایجاد شوک در بازار ساخت و ساز جلوگیری کنند.

افزایش قیمت دوباره مسکن مهر ؟

رهبر همچنین با بیان اینکه عمده تاثیر گرانی سیمان متوجه واحدهای مسکن مهر می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر به شیوه صنعتی ساخته می‌شود و در این شیوه سیمان پرکاربردترین مصالح مورد استفاده است، بیشترین تاثیر افزایش قیمت سیمان در این گونه ساخت و سازها خواهد بود.
وی با بیان اینکه فولاد و سیمان دو مصالح اساسی ساخت و ساز هستند، تاکید کرد: افزایش قیمت هر کدام از این مصالح باعث افزایش قیمت در سایر مصالح ساختمانی می‌شود.
رهبر در مورد افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی، توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت محسوسی در قیمت مصالح نداشته ایم هر چند فولاد در سال ۹۱ به سقف افزایش قیمت خود رسید و دیگر جایی برای افزایش قیمت ندارد.

کاهش ساخت‌ و‌ سازها با افزایش قیمت سیمان؟

افزایش قیمت مسکن در پی رشد قیمت سیمان ؟  واکنش تند به افزایش قیمت سیمان، کاهش ساخت‌ و‌ سازها با افزایش قیمت فولاد؟ افزایش قیمت غیرمنطقی سیمان ، افزایش قیمت ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )نایب رییس انجمن انبوه سازان قم در خصوص تاثیر افزایش اخیر قیمت سیمان در ساخت و سازها گفت: با توجه به اینکه سیمان یکی از دو نوع مصالح اصلی مورد استفاده در ساخت و سازهاست، افزایش قیمت آن به طور قطع افزایش قیمت سایر اقلام ساختمانی را در بر خواهد داشت.
محمدعلی ربانی با اشاره به نقش کلیدی سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کنترل قیمت‌ها، افزود: افزایش قیمت سیمان اگرچه ممکن است متناسب با افزایش دستمزدها و تورم، منطقی به نظر برسد اما از آنجا که عرضه سیمان برای نیاز داخل بیش از تقاضا است و عمده سیمان تولید شده به کشورهای همسایه صادر می‌شود، افزایش ۱۴ تا ۲۱ درصدی چندان هم منطقی به نظر نمی رسد. وی با تاکید بر اینکه گرانی مصالح به خصوص در سال گذشته انگیزه ساخت‌وساز را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، گفت: هر چند افزایش دستمزد کارگران در سال جاری در ظاهر می‌تواند علت قابل توجیهی برای افزایش قیمت سیمان باشد، اما با توجه به اینکه تولیدکنندگان سیمان از مواد اولیه ارزان قیمت برخوردارند و از آنها حمایت هم می‌شود، درصد افزایش یافته اخیر منطقی نیست.

آرامش مسکن منوط به تحولات سیاسی

ربانی با بیان اینکه تا زمان رفع ابهام از آینده انتخابات پیش‌ روی کشور نمی توان چندان به تثبیت شرایط امیدوار بود، گفت: اگر شرایط سیاسی کشور تثبیت شود و نرخ ارز هم به حالت تعدیلی بازگردد می‌توان به تثبیت و کاهش قیمت مصالح ساختمانی هم امیدوار بود. وی ادامه داد: هر چند برخی افزایش هزینه‌ها مانند بالا رفتن دستمزدها قابل بازگشت نیست و نمی‌توان آن را کاهش داد. نایب رییس انجمن انبوه سازان قم گفت: با توجه به شرایط موجود در بازار مسکن هیچ گونه انتظاری برای کاهش قیمت‌ها قابل تصور نیست و افزایش میزان ساخت و سازها در سال ۹۲ هم نمی تواند چندان قابل توجه باشد.

افزایش قیمت غیرمنطقی سیمان

در همین زمینه، دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: هر چند افزایش قیمت سیمان با توجه به تورم و افزایش دستمزدها، طبیعی است ولی ۱۴ تا ۲۱ درصد رقمی منطقی برای این افزایش نیست.

محمود احمد شعربافی با اشاره به نقش کلیدی سیمان به عنوان یکی از دو مصالح اصلی در ساخت و سازها، خاطرنشان کرد: این میزان افزایش قیمت سیمان، حداقل ۷ درصد قیمت ساخت را افزایش می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه ایجاد آرامش در همه زمینه های اقتصاد کشور از جمله بازار مسکن به تثبیت شرایط سیاسی در کشور وابسته است، افزود: هر چند تولید مسکن به عنوان یک نیاز اساسی همواره و در هر شرایطی صورت می‌گیرد اما شکل، نحوه و هزینه ساخت و ساز متناسب با شرایط روز تغییر می‌کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.