انتظار و تردید سرمایه‌گذاران

معامله‌گران بورس تهران در روز گذشته تحت تاثير فضاي انتظار براي انتشار گزارش‌هاي شش ماهه و به تعويق انداختن تصميمات سرمايه‌گذاري خود شاهد جوي راكد و ضعيف در فضاي معاملات بودند كه در نهايت به كاهش 16/0درصدي شاخص كل منجر شد.

دانش روز  – خسرو یعقوبی : در بازار ديروز، افت انگيزه سرمايه‌گذاران در كليه گروه‌هاي سهام مشهود بود به نحوي كه حتي سهام پيش‌روي چند روز قبل نظير گروه تجهيزات و بانكداري نيز در ليست نوسات قرمز رنگ قرار داشتند.
از سوي ديگر، سرمايه‌گذاران در انتظار بازگشايي بازارهاي بين‌المللي در روز جاري هستند كه با توجه به رويدادهاي پايان هفته مي‌تواند در بردارنده تحولات مهمي باشد. در همين راستا، رييس بانك مركزي اروپا، «‍ژان كلود تريشه» كه آخرين روزهاي خود در سمت مزبور را سپري مي‌كند، در يك كنفرانس خبري از تصميمات مهمي براي مواجهه با بحران اقتصادي پرده برداشت.
به گفته وي، با وجود آنكه نرخ بهره در مقطع كنوني كاهش نخواهد يافت، اما بانك مركزي اروپا برنامه اي را تصويب كرده است كه به مقدار نامحدود در پشتيباني از بانكهاي مشكل‌دار به آنها اعتبار اعطا كند. تريشه با وجود سماجت خبرنگاران براي اعلام رقم چندين بار تاكيد كرد كه بانك مركزي اروپا محدوديت يا سقفي براي برنامه حمايتي خود در نظر نگرفته است. در رويدادي ديگر، بانك مركزي انگلستان نيز يك برنامه 75 ميليارد پوندي براي تزريق به اقتصاد و خريد اوراق قرضه را اعلام كرده است.
تلفيق دو تصميم مزبور كه به نوعي راه از پيش رفته ايالات متحده در دو بسته انبساطي اخير را در اذهان تداعي مي‌كند، چشم انداز رشد بيشتر نقدينگي و افزايش حمايت‌هاي دولتي از اقتصاد را ايجاد كرده است؛ رويكردي كه واكنش قبلي بازارها به آن طي دو سال گذشته تضعيف ارزهاي كاغذي و رشد قيمت دارايي‌ها (سهام، مواد خام و فلزات) بوده است، بدون آنكه بهبود جدي در وضعيت واقعي اقتصاد ايجاد شود.
در هر حال تصميمات مزبور انتظار براي بازگشت آرامش به بازارهاي جهاني را ايجاد كرده است كه مي‌تواند براي سهامداران بورس تهران و شركت‌هاي توليد كننده مواد اوليه در كشور نيز در كوتاه‌مدت خبر خوشي باشد. در رويدادهاي مربوط به بازار سهام، ديروز معامله‌گران در كمال شگفتي با صف فروش بيمه تازه وارد نوين در بازار پايه فرابورس مواجه شدند. به نظر مي‌رسد تعجيل سهامداران خرد شركت براي واگذاري سهام در كنار فقدان حمايت سهامدار عمده، ايجاد‌كننده شرايط مزبور باشد.
اين رويداد بار ديگر ضرورت تغيير وضعيت كنوني بازگشايي نمادها و عرضه‌هاي اوليه و لزوم ايجاد يك مكانيزم كارآمد و جديد را نزد مسوولان بازار سرمايه خاطر نشان مي‌سازد. در گروه واسطه گري‌هاي مالي، آگهي بلوك حدود 16 درصدي سرمايه‌گذاري ملي متعلق گروه سپه، وضعيت اين شركت سرمايه‌گذاري را در موقعيت حساسي قرار داده است. در همين حال بلوك 19 درصدي گروه بهمن در «ونيكي» امروز در قيمت 219 تومان در حالي روي تابلو مي‌رود كه شايعات ضد و نقيضي از انجام و يا عدم انجام اين معامله به گوش مي‌رشد.
در صورت تحقق معامله در قيمت پايه، گروه بهمن در موقعيت تعديل بيش از 35 درصدي پيش‌بيني سود سال جاري قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند سود هر سهم شركت را به بيش از 700 ريال برساند. در همين گروه، گزارش شش ماهه سرمايه‌گذاري گروه صنايع بهشهر كه با پوشش بيش از 45 توماني سود هر سهم همراه بود اين سهم را از صف فروش به صف خريد رساند. بايد توجه داشت به واسطه ماهيت فعاليت سرمايه‌گذاري اين شركت و دريافت سود سهام بانك اقتصاد نوين (كه بخش عمده پرتفوليوي شركت را تشكيل مي‌دهد) در نيمه نخست سال، طبيعتا انتظار پوشش درآمد در شش ماهه دوم به ميزان به مراتب كمتري مهيا است.
در تحولي ديگر، سهامداران با توجه به انتشار گزارش صورت وضعيت پرتفوليوي شركت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن در انتظار تعديل قابل ملاحظه پيش‌بيني درآمد هر سهم براي سال مالي قبل (منتهي به 31 شهريور 90) از محل افزايش درآمد حاصل از خريد و فروش سهام و نيز بازگشت ذخاير كاهش ارزش سرمايه‌گذاري هستند.
در گروه تجهيزات، يك گزارش شفاف سازي ديگر از سوي آذرآب منتشر شد كه بر مبناي آن «فاذر» موفق به انعقاد 6 فقره قرارداد فروش محصولات به مبلغ ۱۲۶ میلیارد ریال در بخش‌های بویلر و راکتور شده است. طبق معمول روند گزارش‌هاي شفاف سازي شركت اعلام كرده كه با توجه به پیش بینی زمانبندی تامین مواد و تجهیزات، اين قرارداد تاثیري بر عایدی پیش بینی شده هر سهم در سال 90 ندارد. در صنعت فلزات و معدني نيز اكثر سهام اين گروه از جمله سنگ‌آهني‌ها، مس و فولادسازان در روند منفي قرار داشتند.
در اين گروه، مس كاتدي ديروز در بورس كالا در قيمت 81365 ريال در هر كيلو عرضه شد و به فروش رفت كه از لحاظ كردن قيمت دلار ميانگين دولتي و آزاد در قيمت گذاري محصولات داخلي مطابق وعده قبلي مدير عامل شركت حكايت دارد. در همين راستا، جنگ بانك مركزي با خريداران ارز در بازار غيررسمي به نحو فشرده اي ادامه دارد؛ رقابتي كه البته تا‌كنون با مقاومت خريداران موجب شكست سطح مقاومت 1200 توماني و افت بيشتر قيمت دلار از سطح مزبور نشده است.
در مجموع بازار ديروز، فضايي راكد و توام با احتياط سرمايه‌گذاران را به نمايش گذاشت كه طي آن شاخص كل با افت 43 واحدي مواجه شد. حجم معاملات نيز در حد 395 ميليارد ريال رقم خورد كه نشان از كاهش سطح فعاليت در بين معامله‌گران دارد.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] اصلی‌ترین دلیل عدم جذابیت فعالیت‌های تولیدی در چشم سرمایه‌گذاران بالقوه است. ⬅️پخش کردن پول میان بنگاه‌های تولیدی […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *