بازار بزرگ تهران و قدرت خرید مردم

عالم اقتصاد – این روزها حال بازار بزرگ پایتخت خوش نیست و فقط دلالان سکه و ارز‌، قاچاقچیان کالا‌، اغذیه‌فروشان و حاجی‌بازاری‌هایی که ماهانه صد‌ها میلیون تومان اجاره می‌گیرند، کارشان سکه است. به گزارش فارس، با وجود رشد ۴ درصدی در بخش صنایع بزرگ، انتظار بر این بود که این موج کم کم به حوزه بازار و خدمات هم برسد و موجی از جنب و جوش در آن ایجاد شود، اما ظاهرا حتی انبوه جمعیتی که در بازار پایتخت رفت و آمد می کنند دلیلی بر این مدعا نیست و به اذعان بیشتر فروشندگان بازار بزرگ تهران، بخشی از این جمعیت فقط برای گرفتن قیمت یا تفریح به بازار می آیند.

بازار بزرگ تهران و قدرت خرید مردم
بازار بزرگ تهران و قدرت خرید مردم

بیشتر کسبه بازار از کسادی می نالند و می گویند فقط برای درآوردن اجاره مغازه مجبورند هر صبح به صبح کرکره مغازه را بالا بدهند و گاهی تعطیلی های مکرر چیزی جز ضرر برایشان در پی ندارد.

جمالی ۱۲ سال است که در صنف پوشاک بازار بزرگ تهران فعالیت می کند. او در مورد شرایط بازار می گوید: به جمعیت نگاه نکنید. مردم قدرت خرید ندارند. چهار نفر می آیند تا یک تکه لباس بخرند. از دهه ۸۰ به این طرف سال به سال فروش ما کمتر شده است. اینجا در بازار بزرگ تهران، ۷۰ درصد مغازه ها اجاره ای است؛ آن هم با اجاره ای حدود ماهانه هشت میلیون تومان به بالا که قاعدتا در کنار دیگر هزینه ها بر سر قیمت ها سرشکن می شود. تا جایی که دیگر قانون اصناف و محاسبه سود ۳۰ درصدی روی کالا معنا پیدا نمی کند و گاهی کسادی بر سر فروش خالی می شود.

کسبه به حال آنهایی که در بازار بزرگ مغازه ای متعلق به خودشان دارند و آن را اجاره می دهند، غبطه می خورند و می گویند: حاجی بازاری های که چند دهنه مغازه در بازار دارند و اجاره آن را می گیرند، اوضاع خوبی دارند، برخی بدون هیچ درگیری ماهانه فقط ۱۵۰ میلیون تومان اجاره می گیرند. و از بازار که بیرون می آیی چشمت به انبوه دلالان سکه و ارز می افتد که وسط سبزه میدان، بدون آن که دغدغه اجاره مغازه ، مالیات یا هر چیز دیگری را داشته باشند، بازارشان داغ داغ است!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.