تحریم ها هم رفت، اما خودرو ساز ها چیزی را تغییر ندادند

خودرو, پیش بینی قیمت خودرو, پیش بینی قیمت خودرو در سال 98, پیش بینی قیمت خودرو در دولت روحانی, پيش بيني قيمت خودرو, پیش بینی قیمت خودروهای وارداتی, پیش بینی قیمت خودرو پراید, پیش بینی قیمت خودرو فاز دوم هدفمندی یارانه ها, پیش بینی قیمت خودرو افزایش قیمت برق
تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بهانۀ خودرو سازان داخلی برای بی کیفیت بودن محصولات، تحریم صنعت خودرو و در پی آن عدم دسترسی به برخی از قطعات و مشکلات نقل و انتقالات مالی بود. حال، حدود یک سال از برداشته شدن تحریم صنعت خودرو می گذارد، اما گویی با برداشته شدن تحریم ها هیچ تغییری در کیفیت خودرو های ساخت دو خودروسازِ بزرگ ایران ایجاد نشده. اکنون پرسش این جاست که آیا واقعا مشکل ما تحریم ها بوده است؟

تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بهانۀ خودرو سازان داخلی برای بی کیفیت بودن محصولات، تحریم صنعت خودرو و در پی آن عدم دسترسی به برخی از قطعات و مشکلات نقل و انتقالات مالی بود. حال، حدود یک سال از برداشته شدن تحریم صنعت خودرو می گذارد، اما همچنان شاهد بی کیفیتی خودرو های ساخت داخل هستیم و گویی با برداشته شدن تحریم ها هیچ تغییری در کیفیت خودرو های ساخت دو خودروسازِ بزرگ ایران ایجاد نشده. اکنون پرسش این جاست که آیا واقعا مشکل ما تحریم ها بوده است؟

خودرو, پیش بینی قیمت خودرو, پیش بینی قیمت خودرو در سال 93, پیش بینی قیمت خودرو در دولت روحانی, پیش بینی قیمت خودرو, پیش بینی قیمت خودروهای وارداتی, پیش بینی قیمت خودرو پراید, پیش بینی قیمت خودرو فاز دوم هدفمندی یارانه ها, پیش بینی قیمت خودرو افزایش قیمت برقبه گزارش تابناک اقتصادی، ۲۷ دی ماه تحریم ها علیه ایران برداشته شد و اکنون حدود یکسال از آن می گذرد. با این وجود، روز به روز شاهد مشکلات بیشتری در عرصۀ خودرو سازی هستیم و خودرو های ساخت ایران خودرو و سایپا هنوز نتوانسته اند به آن کیفیتی دست یابند که ایرانیان از آن ها انتظار دارند و همچنین نشانه هایی از توانایی آن ها برای رقابت با محصولات خارجی دیده نشده. این در حالی ست که مسئولان خودرو سازی ایران وعده داده بودند که با برداشته شدن تحریم ها، کیفیت خودرو ها ارتقا خواهد یافت و بسیاری از مشکلاتی که شاهد آن بودیم، بر طرف خواهد شد.

در زمان تحریم ها، وابستگی بخشی از قطعه‌سازان به قطعات وارداتی مرتفع نشد و ما هنوز برای تدمین برخی از قطعات نیاز به واردات آن ها از سایر کشور ها داریم. در بررسی‌های تخصصی صورت گرفته از سوی انجمن قطعه‌سازان ۶۰ درصد قطعات یدکی موجود در بازار بی‌کیفیت و اغلب چینی هستند. این در صورتی ست که هر روز از مذاکرات جدید خودراسازان با شرکت های خارجی نظیر پژو، رنو و حتی بنز خبر جدیدی می شنویم. با برداشته شدن تحریم ها، یکه زارع گفته بود که “شرکت بنز به دلیل تحریم های بین المللی ایران را ترک کرد اما اخیراً در حال مذاکراتی برای گسترش همکاری های خود با خودروسازان ایرانی تمام قد حاضر شده است.”

این ها در حالی ست که یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، وجود تحریم ها و مشکلات برآمده از آن بود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سال ۹۲ در بخشی از جوابیه خود به این پرسش که چرا با افزایش قیمت خودرو موافقت شده، گفته بود: “مشکل شدن فرآیندهای اعتبارات اسنادی و مشکل گشایش اعتبار برای خریدهای خارجی به‌خصوص در رابطه با قطعه‌سازان بخش خصوصی و به تبع آن افزایش میزان سرمایه در گردش مورد نیاز آنها جهت تداوم تولید گذشته (سپرده‌گذاری ۱۳۰ درصدی جهت گشایش اعتبار) – وجود موانع بین‌المللی در انتقال وجه قطعات مورد نیاز در تولید خودرو از دیگر عواملی است که موجب گردیده است حتی شرکت‌هایی که تمایل به ادامه همکاری با خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی دارند به دلیل افزایش ریسک مبادلات ناشی از عدم امکان انتقال وجه و مشکلات موجود، از حجم مبادلات کاسته و نسبت به افزایش قیمت اقدام نمایند، که این موضوع علاوه بر این که موجب کاهش تولید و عرضه می‌گردد موجب افزایش قیمت تمام شده و نرخ فروش خودروی تولیدی نیز می‌گردد.”

اما پس از برداشته شدن تحریم ها “هاشم یکه زارع”، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: “در شرایط تحریم عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما با رفع تحریم‌های بین المللی درصدهای دیگری به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده که این موضوع در نهایت به ارزانی قیمت‌ها منتهی نخواهد شد.”

انتظار می رود با برداشته شدن تحریم ها و گسترش همکاری ها بین ایران و سایر کشور ها، و همچنین مذاکرات بسیار خودروسازان داخلی با تولیدکنندگان خارجی، شاهد بهبود کیفیت خودرو های داخلی باشیم . همچنین انتظار می رود تنوع خودرو های موجود افزایش یابد تا با این هزینۀ بسیاری که ایرانی ها صرف خرید خودرو می کنند، دستشان کمی در انتخاب باز باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.