تیلرسون خطاب به ترکیه: از ایران فاصله بگیر

توافق هسته ای ایران و آمریکا
تیلرسون در اظهاراتی که نشانگر نگرانی واشنگتن از توافق اخیر ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه است، به صراحت از ترکیه خواست از ایران فاصله بگیرد.
خبرگزاری فارس: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر گفت «بشار الاسد» رئیس‌جمهور سوریه نباید در حکومت آینده این کشور نقشی داشته باشد.

وی که در اندیشکده «ویلسون» در مورد روابط ایالات متحده و اروپا سخنرانی می‌کرد، گفت: بحران سوریه باید صرفا از طریق راهکاری سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۴۵ حل شود که هیچ نقشی برای اسد و خانواده او در حکومت باقی نگذارد.»

تیلرسون تأکید کرد که مناقشه سوریه باید از طریق مذاکرات ژنو که دور تازه آن از امروز آغاز شده، حل و فصل شود.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی، به مسئله ایران پرداخت و از اروپا خواست در مقابله با ایران، به آمریکا بپیوندد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «با تصمیم اخیر رئیس‌جمهور در مورد سیاست ایالات متحده در قبال ایران، آنچه ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در کنار هم قرار می‌دهد، بیش از چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند.»

وی افزود: «برجام دیگر تنها مرکز ثقل سیاست ایالات متحده در قبال ایران نیست. ایالات متحده متعهد به مقابله با مجموعه تهدیدات ایران است.»

تیلرسون ادامه داد: «از شرکای اروپایی خود می‌خواهیم که در مقابله با مجموعه رفتارهای مخرب ایران، به ما بپیوندند. رژیم ایران مخالف اصول غربی است و آزادی‌های فردی، مذهبی و اجتماعی را سرکوب می‌کند.»

او سپس افزود: «نه ایالات متحده و نه اروپا می‌خواهند شکل‌گیری تهدید اتمی دیگری مشابه کره شمالی را شاهد باشد. هیچ کدام از ما با تلاش‌های ایران برای رسیدن به هژمونی در خلیج فارس از طریق حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان در میدان در عراق و سوریه و برنامه فعال موشک‌های بالستیک، کنار نمی‌آییم.»

وی در ادامه در اظهاراتی که نشانگر نگرانی واشنگتن از توافق اخیر ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه است، به صراحت از ترکیه خواست از ایران فاصله بگیرد.

تیلرسون گفت: «می‌دانیم که ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی، نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد. اما از ترکیه می‌خواهیم به عنوان یک شریک عضو ناتو، دفاع جمعی از متحدانش در ناتو را در اولویت بالاتری قرار دهد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایران و روسیه نمی‌توانند منافع اقتصادی و سیاسی‌ای را که عضویت در جامعه ملل غربی به مردم ترکیه ارائه می‌کنند، فراهم کنند.»

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با تأکید بر پایبندی واشنگتن به اصل دفاع جمعی پیمان ناتو، از دیگر اعضای این ائتلاف خواست سهم ۲ درصدی از بودجه دفاعی خود را به ناتو بپردازند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.