کره جنوبی نفت قزاقستان را جایگزین ایران کرد

پیش بینی تأثیر قیمت نفت بر بازار مسکن

کره جنوبی در حالی که واردات از قزاقستان را ۴ برابر کرده است میزان وارداتش از ایران در ماه سپتامبر به کمترین میزان ۳ سال گذشته می‌رسد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آمارهای تجاری و کشتیرانی اعلام کردند در حالی که بسیاری از کشورهای آسیایی به دنبال جایگزین نفت ایران هستند کره جنوبی هم میزان واردات نفت CPC از قزاقستان را ۴ برابر کرده است.

کره جنوبی که در حال حاضر ۳ درصد واردات نفت خام جهان را استفاده می‌کند از آنجایی که پالایشگاه‌های کشور خودشان را برای قطع یا کاهش واردات نفت خام ایران آماده می‌کنند تا به تحریم‌های آمریکا که از ماه نوامبر آماده می‌شود پایبند باشند، واردات نفت از ایران را کاهش داده است.

منابع آگاه اعلام کردند: میزان واردات نفت این واردکننده آسیایی از ایران میزان در ماه سپتامبر به کمترین میزان سه سال گذشته خواهد رسید.

کره جنوبی نفت قزاقستان را جایگزین ایران کرد- عالم اقتصاد
کره جنوبی نفت قزاقستان را جایگزین ایران کرد- عالم اقتصاد

براساس آمارهای شرکت ملی نفت کره، بیشترین کاهش واردات نفت ایران توسط سئول در ماه می بوده که میزان خرید این کشور به ۱۷۹ هزار و ۴۴۴ بشکه در روز کاهش یافته که کمترین میزان از ژانویه ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

آمارهای رویترز هم نشان می‌دهد همانطور که میزان واردات نفت خام از ایران کاهش یافته میزان واردات نفت از قزاقستان نیز از ماه می بیشترین رکورد ماهانه را ثبت کرده و به ۲۸۴ هزار بشکه در ماه جولای رسیده است.

کره جنوبی امسال ۴ میلیون تن نفت از قزاقستان برای تحویل در ماه جولای خریداری کرده است. نفت CPC که اکثرا در قزاقستان تولید می‌شود توسط لوله به پایانه‌های دریای سیاه در روسیه هدایت می‌شود.

این خط لوله به صورت مشترک با شرکت شورون آمریکا است. این خط لوله ظرفیت انتقال نفت را امسال با ۲۰ درصد افزایش به ۶۷ میلیون تن معادل ۱٫۴ میلیون بشکه در روز رسانده است و انتظار دارد که میزان صادرات را افزایش و هزینه صادراتی را کاهش دهد.

روسیه و قزاقستان انتظار دارند تا تولید خودشان را پس از توافق کشورهای اخیر تولیدکننده نفت افزایش دهند.

سرمایه‌گذاران آسیایی می‌گویند که نفت CPC قزاقستان همان کیفیت نفت خام سبک و میعانات گازی ایران را دارد و قیمتش هم مناسب‌تر است.

نفتCPC ، نفت سبک ترش و دارای ۰٫۵ درصد سولفور و ۴۶٫۵ درجه APR دارد. بازار سنتی این نوع نفت اروپا است که معمولا با انواع دیگری از نفت‌ها مخلوط می‌کنند که نوع ترکیب آنها معمولا نفت اورال روسیه است.

در سال ۲۰۱۸ کره جنوبی چهارمین کشور واردکننده این نوع نفت بوده و پس از آن ایتالیا، هلند و فرانسه قرار گرفته‌اند میزان تخفیف برای این نوع نفت  ۲٫۹ دلار در ماه می بوده که تقاضا را به این سمت بیشتر کرده است.

 

عالم اقتصاد – پیش بینی میشود کاهش صادرات نفت ایران ، همینطور مشکل در وصول پول نفت فروخته شده مشکلات عدیده ای در سیستم مالی ایران ایجاد کند بطوری که بودجه تخصیصی برای موارد متعدد بشدت کاهشی خواهد شد و باید منتظر شوک های قیمتی جدید بعلت عدم امکان تأمین و واردات با توجه به نداشتن ارز کافی برای واردات در برخی از بازارها بود.

امید است دولت نیازهای اساسی را با همان مقدار ارزی که وصول میشود با دقت تأمین نماید تا شرایط کشور در حالت عادی بماند و فقط بازار مالی برخی کالاهای کمیاب از کنترل خارج خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.