پیش بینی بازار نفت و میعانات گازی و پترو شیمی

Oil Price Forecast پیش بینی قیمت نفت

قیمت نفت و پیش بینی قیمت نفت همواره یکی از تأثیر گذارترین شاخص ها در اقتصاد ایران بوده است. بدلیل وابستگی مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران تأثیر گذاری قیمت نفت بر اقتصاد ایران احتمالاً ادامه دار خواهد بود مگر اینکه بیماری وابستگی اقتصاد به یک شاخص منحصر بفرد از جمله قیمت نفت از اقتصاد ایران خداحافظی کند.

بازارهای مختلف از جمله مسکن، بورس و خودرو احتمالاً وابستگی غیر مستقیم شدیدی به بازار نفت دارند، مخصوصاً در زمینه تأمین مالی

بنابراین تا زمانی که قیمت نفت بالا باشد این بازارها رونق خواهند داشت اما اگر قیمت نفت پایین باشد این بازارها که بسیاری از صنایع را بعنوان صنایع وابسته به خود یدک می کشند تأمین مالی نخواهند شد و به معنی دیگر راکد خواهند بود و در نتیجه صنایع وابسته به آن ها نیز راکد باقی خواهد ماند.

حال آنکه بسیاری از صنایع زیر مجموعه بازار نفت هستند از جمله میعانات گازی و یا محصولات پتروشیمی که بالا رفتن قیمت نفت میتواند ارزش محصولات این شرکت ها را به مقدار زیادی افزایش دهد و تأثیر گذاری سیاسی اقتصادی کشور براساس این افزایش قیمت بیشتر و بیشتر خواهد شد.

حال در صورتی که بتوان پیش بینی قیمت نفت را به درستی انجام داد، نه تنها در بازار ایران بلکه شاخص های بسیاری از اقتصاد های جهان را میتوان پیش بینی کرد، البته ممکن است این رویه در سال های آینده کمی تغییر کند اما وابستگی به نفت در حال حاضر وجود دارد و یکی از تأثیر گذارترین و مهمترین عوامل در پیش بینی های مالی و اقتصادی بسیاری از کشورها است.

Oil Price Forecast پیش بینی قیمت نفت
Oil Price Forecast پیش بینی قیمت نفت

 

 

افزایش قیمت در پیش‌بینی های نفتی

با توجه به اعمال تحریم ها احتمال کاهش ذخایر و همچنین افزایش قیمت توسط اکثر کارشناسان پیش بینی شده است

🔵 بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود با اشاره به ریسک کاهش عرضه نفت خام از سمت ایران، تداوم افت تولید در ونزوئلا و همچنین محدود شدن ظرفیت مازاد کشورهای عضو اوپک، چشم‌انداز خود از قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به ترتیب ۷ و ۹ دلار بر بشکه افزایش داد و متوسط آن را به ۷۲ دلار و ۷۴ دلار بر بشکه رساند.

🔵 چشم‌انداز بانک جهانی از آینده عرضه و تقاضای نفت در دنیا نشان می‌دهد که تمایل فعلی کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید و صادرات نفت خام می‌تواند بازار نفت را دچار یک شوک عرضه کند که پیامد آن افزایش چشمگیر قیمت‌ها است.

🔵 در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۱۹ قیمت فلزات روندی باثبات داشته باشد؛ در‌حالی‌که قیمت محصولات کشاورزی تا ۲ درصد رشد خواهد کرد./ دنیای اقتصاد

البته برخی موارد سیاسی پیش آمده در برخی کشورهای خاورمیانه ممکن است معادلات قبلی را تحت تأثیر قرار دهد و نفت بیشتری نسبت به پیش بینی ها به بازار عرضه گردد / ۱۳ آبان ۹۷

بروز رسانی ۲۲ اردیبهشت ۹۶ (تأثیر تحریم های جدید امریکا روی صادرات نفت ایران در کوتاه مدت و بلند مدت چگونه خواهد بود؟)

پیش بینی بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری در سال ۲۰۱۹

🔹به گزارش اینوستوپدیا، معامله گران نگرانند که بازگشت تحریمهای آمریکا علیه تهران، به کاهش صادرات نفت خام از سومین تولیدکننده بزرگ اوپک منجر شود.
🔹طبق برآورد “اس اند پی گلوبال پلاتس”، بازگشت تحریمها ممکن است صادرات نفت ایران را بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان امسال کاهش دهد.
🔹تحریمهای آمریکا قرار است در نوامبر به اجرا گذاشته شوند و به فعالان بازار مهلت می دهند تا منابع تامین جدیدی را پیدا کنند.
🔹چین بزرگترین خریدار نفت ایران است که میزان وارداتش به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز می رسد و کره جنوبی با بیش از ۲۵۰ هزار بشکه در روز در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
🔹تحلیلگران در بانک امریکا مریل لینچ انتظار دارند قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹ برسد.
🔹اختلال در میزان عرضه از سوی ایران ممکن است اوپک را ناگزیر کند در سطح تولیدش که انتظار می رفت تا پایان امسال تحت توافق نفتی میان کشورهای اوپک و غیراوپک محدود بماند، تغییراتی صورت دهد و شرکتهای حفاری شیل آمریکا را نیز به تولید بالاتر تشویق کند.

پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری تا سال آینده

 

موسسه مشورتی انرژی اسپکتس مستقر در لندن در گزارشی نوشت، کاهش تولید نفت جدید در خارج از میادین شیل آمریکا در سال ۲۰۱۹ می تواند به نفت برنت کمک کند تا به صورت موقتی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برگردد.

بر اساس گزارش انرژی اسپکتس، ترمیم اقتصادی گسترده در سطح کشورهای جهان موجب خواهد شد که رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به ۱٫۷ میلیون بشکه در روز برسد و این شانس وجود دارد که رشد تقاضا تا ۲ میلیون بشکه در روز نیز بالا برود. مطمئنا رشد اقتصادی گسترده ای در راه است که بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهان را در سال جاری به ۳٫۱ درصد رسانده و صندوق بین المللی پول هم در جدیدترین گزارش خود از رشد اقتصادی ۳٫۹ درصدی برای امسال و سال آینده سخن گفته است.

چه تحریم‌هایی در ۱۳ آبان‌ماه سال‌جاری به ایران تحمیل خواهد شد؟

🔴 ۱۳ آبان‌ماه زمان سررسید تعلیق تحریم‌هایی است که عمدتا بخش انرژی و نفت ایران را نشانه گرفته‌اند، بر مبنای اطلاعیه منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این موارد پس از تاریخ ۱۳ آبان در شمول تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران قرار خواهد گرفت:

🔺 فعالیت بندرگاهی، کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی ایران ازجمله خطوط کشتیرانیجمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جنوب و شرکت‌های وابسته

🔺 مبادلات نفتی و هر گونه خرید مواد پتروشیمی از ایران، شرکت ملی نفت، نفتیران و شرکت ملی تانکرسازی ایران

🔺 هرگونه مبادله مالی بین موسسات مالی بین‌المللی با بانک مرکزی ایران یا موسسات مالی ایرانی

🔺 بخش انرژی

🔺 همکاری با ایران در قالب تعهدات خدماتی، بیمه‌ای و بیمه اتکایی.

شرکت های پالایش نفت ژاپن پس از تحریم از ایران نفت خرید ن میکنند؟

بزرگترین شرکت پالایش نفت ژاپن: به دلیل بازگشت تحریم های آمریکا اگر مجبور شدیم نفت ایران را با دیگر کشورهای خاورمیانه جایگزین می کنیم/ رویترز

نفت روند تغییر تولید ایران طی ۸ سال گذشته

در صورت تبعیت کشورها از تحریم آمریکا، تولید ایران میتواند تا مرز ۱.۳ میلیون بشکه کاهش یابد/ اقتصادآنلاین

آرایش مشتریان نفت ایران

💢 به‌دنبال خروج ترامپ از برجام، نگرانی کاهش عرضه موجب افزایش ۳ درصدی قیمت نفت برنت در معاملات دیروز شد. در پسابرجام صادرات نفت ایران رشد چشمگیری داشت که حدود سه‌چهارم آن مربوط به آسیا است. در این میان، چین و هند به‌عنوان اصلی‌ترین خریداران با وجود برخی مشکلات، احتمالا مشتری نفت کشورمان می‌مانند.

💢 کره‌جنوبی و ژاپن اما به‌دلیل وابستگی امنیتی به آمریکا ممکن است رفتار محتاط‌تری در واردات نفت از ایران داشته باشند. بنابراین آنها همزمان با آنکه دنبال نفت جایگزین هستند برای مستثنا شدن از تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کنند.

شعاع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

🔺 وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌دنبال تصمیم ترامپ مبنی‌بر بازپس‌گرفتن امضای آمریکا از برجام، مختصات و شرایط اعمال تحریم‌های جدید بر ایران را مشخص کرد.

🔺 این اطلاعیه به جهت مشخص کردن رویکرد هیات حاکم بر کاخ سفید در قبال ایران حائز اهمیت است و می‌تواند در تدوین نقشه راه مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه به سیاست‌گذاران ایران کمک کند.

🔺 تحریم‌هایی که به‌نظر این بار با شدت بیشتری اعمال خواهد شد و آنطور که وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته هدف آن «قطع جریان پول به ایران است».

فشار روی ایران تشدید می شود

🎤 مرتضی ایمانی راد، اقتصاددان در گفت و گو با تجارت فردا به بررسی وضعیت اقتصاد ایران پس از لغو برجام پرداخته است:

📌 به نظر من اینکه آمریکا از برجام خارج شود یا نه تفاوت چندانی ندارد. ترامپ شانتاژ تبلیغاتی می‌کند و ما هم درست پاسخ‌هایی که او می‌خواهد می‌دهیم. اگر ترامپ از برجام خارج شود تحریم‌های خود را علیه ایران شروع خواهد کرد و اگر خارج نشود با کمک و همراهی اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهند کرد، این بار به بهانه فعالیت‌های فرامرزی و فعالیت‌های موشکی. بنابراین روز ۲۲ اردیبهشت نقطه مهم یا نقطه عطفی در اقتصاد ایران نیست. روی کار آمدن ترامپ نقطه عطف است. قابل پیش‌بینی بود که ترامپ کارش را با تهدید و اعمال فشار آغاز خواهد کرد و تمایل دارد که ایران هم همکاری خودش را با نظام بین‌المللی شروع کند.

مشتری نفت ایران چه کشورهایی هستند؟ پیش بینی روند آینده قیمت نفت
مشتری نفت ایران چه کشورهایی هستند؟ پیش بینی روند آینده قیمت نفت

📌 با فرض شکل‌گیری این شرایط از دو نقطه فشار تحریم‌ها بر ایران آغاز خواهد شد. کسی با پسته و زعفران ایران کاری ندارد. محل فشار بر اقتصاد ایران از ناحیه صادرات نفت خواهد بود. در این زمینه هم الگو ممانعت از صادرات نفت یا جلوگیری از ورود عواید حاصل از صادرات نفت خواهد بود. کما‌اینکه بعد از انتخاب ترامپ، نه در حوزه اول بلکه در انتقال ارز حاصل از صادرات نفت مشکلاتی به وجود آمده است که با روح مفاد برجام مغایرت دارد. هم‌اکنون ایران در خارج از کشور پول حاصل از صادرات نفت دارد که به دلایل متعدد نمی‌تواند از آن استفاده کند. اگر این روند تشدید شود، که با شروع تحریم‌های جدید بسیار محتمل است، در ابتدای کار بازار ارز به سرعت دوباره ملتهب می‌شود.

📌 رفتار کلی مردم هم به سمت سوداگری حرکت خواهد کرد. مردم تلاش می‌کنند که درآمدهای خود را بیشتر در این بازارها به دست آورند. بدیهی است که باید انتظار داشته باشیم قیمت طلا و ارز افزایش داشته باشد. در این شرایط تفاوت نمی‌کند که مبنای ارزی ما یورو باشد یا دلار؛ چون که هر دو بالا می‌روند. البته با سازوکاری که بانک مرکزی ایجاد کرده است شدت ضربه‌های تحریم‌ها با تثبیت قیمت دلار گرفته می‌شود اما به راحتی به بازار غیررسمی ارز منتقل می‌شود و ارز رسمی، محلی بسیار مطلوب برای استفاده از رانت ارزی است. یعنی در بازار رسمی ارز، گسترش رانت‌جویی را خواهیم داشت و در آن طرف، یعنی بازار غیررسمی یا سیاه ارز، التهاب قیمت‌ها و احتمالاً بالا رفتن قابل توجه قیمت.

📌 در سال جاری نسبت به ۱۰ سال قبل ایرانیانی که یک پا در ایران و یک پا در خارج از کشور دارند بسیار زیاد شده است. آمار نشان می‌دهد که مومنتوم افزایش تعداد مهاجران در خارج کشور بالا رفته است و مهم‌تر اینکه این مهاجران عمدتاً سرمایه‌گذار بوده‌اند. معنای این واقعیت این است که حرکت سرمایه از داخل به بیرون بسیار سریع‌تر از بیرون به داخل و با حجم بالاتر است و همین عامل می‌تواند التهابات ارز را بیشتر کند.

بروز رسانی ۵ اردیبهشت ۹۶ (پیش بینی بازار نفت و میعانات گازی و پترو شیمی)

پاسخ زنگنه به ادعای نفتی آمریکا

? وزیر نفت، انتقاد اخیر ترامپ از قیمت بالای نفت و نقش اوپک در دستکاری بازار را اقدامی برای اقناع افکار عمومی ایالات‌متحده آمریکا ارزیابی کرد. به گفته بیژن زنگنه، تمایل واقعی رئیس‌جمهوری آمریکا رشد بهای طلای سیاه است. ترامپ در این زمینه، نه با اوپک بلکه با برخی کشورهای عضو اوپک، برای هدایت قیمت نفت در مسیر صعودی توافقاتی انجام داده است.

? آن‌طور که از صحبت‌‌های زنگنه می‌توان برداشت کرد، از آنجا که افزایش قیمت نفت خام موجب رشد قیمت سوخت در آمریکا می‌شود، توییت اخیر ترامپ صرفا جنبه‌ای پوپولیستی دارد و برای اقناع افکار عمومی این کشور منتشر شده است.

? این در حالی است که در عمل رشد قیمت جهانی نفت می‌تواند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت آمریکا، به‌خصوص صنعت شیل را که با هزینه‌های زیادی برای برداشت نفت همراه است، افزایش دهد.

قرارداد برجام کمرنگ تر می شود

تا جایی که به ایران مربوط است، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نشانه ای است مبنی بر اینکه خبرهای خوشی برای برجام در راه نیست

?تحلیلگران بازار نفت در آغاز سال ٢٠١٨ پیش بینی دامنه قیمتی بین ۶۵ تا ٧۶ دلار کرده بودند که قیمت نفت در میانه سال میلادی به ٧۵ دلار در هر بشکه رسید.

بروز رسانی ۱ بهمن ۹۶ (پیش بینی بازار نفت و میعانات گازی و پترو شیمی)

پیش بینی ها از بازار قیمت نفت افزایشی شد

به‌دنبال صعود نفت برنت به بالای ۷۰ دلار در ماه ژانویه، بزرگ‌ترین بانک‌‌های وال‌استریت تغییری جدی در پیش‌بینی‌های خود از قیمت نفت خام در سال‌جاری میلادی ارائه کرده‌اند.

بانک‌هایی چون گلدمن‌ساکس و جی‌پی مورگان که تا یک ماه گذشته در بهترین حالت میانگین قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۸ را ۶۲ و ۵۸ دلار بر بشکه پیش‌بینی می‌کردند، با چرخشی ناگهانی از قیمت‌های ۸۲٫۵۰ دلار یا ۷۰ دلار بر بشکه می‌گویند.

بروز رسانی ۱ بهمن ۹۶ (پیش بینی بازار نفت و میعانات گازی و پترو شیمی)

پیش بینی افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۸

یک پایگاه خبری بر اساس پیش بینی تحلیلگران بین المللی از افزایش بیش از انتظار قیمت نفت در سال آینده( ۲۰۱۸) خبر داد.

چند ماه پیش بود که تحلیلگران و بانک های سرمایه گذاری سطح مورد انتظار قیمت های نفت را کاهش دادند، زیرا توافق کاهش تولید سازمان کشوهای صادرکننده نفت (اوپک)، مازاد عرضه نفت در بازارها را کمتر از آنچه انتظار می رفت، از بین برد و افزایش تولید نفت شیل آمریکا نیز جلوی بالا رفتن قیمت های نفت را گرفته بود.اما در پایان تابستان امسال وقتی اوپک و آژانس بین المللی انرژی از رشد بیش از انتظار تقاضای نفت و تشدید افت سطح موجودی انبارهای نفت در آمریکا خبر دادند، رفتار بازارها شروع به تغییر کرد.

اویل پرایس ادامه داد: با توجه به اینکه برخی اعضای اوپک از تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ در نشست ماه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) حمایت کرده اند، محدودیت احتمالی عرضه نفت در سال ۲۰۱۸ به دلیل توافق اوپک و غیراوپک، احتمال رشد چشمگیر تقاضای نفت در سال آینده و نگرانی از محدودیت منابع عرضه به دلیل افت سرمایه گذاری های جدید در سال های اخیر به دنبال سقوط قیمت های نفت در سال ۲۰۱۴ موجب شده است، برخی تحلیلگران هشدار دهند که بازار نفت ممکن است در سال ۲۰۱۸ با کمبود عرضه مواجه شود.

به علاوه برخی بانک های سرمایه گذاری انتظار دارند تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۱۸ کمتر از پیش بینی قبلی افزایش یابد که این اتفاق نیز می تواند به افزایش قیمت نفت در سال میلادی آینده کمک کند.

بنا به اعلام این پایگاه خبری، تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جفریز* آمریکا پیش بینی کرده اند، در سال ۲۰۱۸ متوسط قیمت نفت خام غرب تگزاس این کشور به ۵۵ دلار و متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال به ۵۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

بانک یاد شده همچنین هشدار داد، ممکن است نرخ رشد تولید نفت خام آمریکا در سال آینده کمتر از انچه انتظار می رود، باشد.

بانک جهانی بیست و دوم اکتبر (۳۰ مهر) پیش بینی کرد متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به ۵۵ دلار در هر بشکه می رسد. این بانک در ژوئن (خرداد-تیر) گذشته متوسط قیمت جهانی نفت را ۵۳ دلار در هر بشکه پیش بینی کرده بود.

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ) ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

۱۴ کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر موافقت کردند.

منبع: ایرنا

پیش‌بینی از نفت ۲۰۱۸

دنیای اقتصاد : نفت در سال جاری به لطف تلاش اوپک و متحدانش برای کاهش مازاد عرضه، مسیر رو به رشدی را طی کرد و از متوسط ۴۴ دلار بر بشکه در سال ۲۰۱۶ به متوسط ۵۴ دلار درسال جاری میلادی رسید. در حال حاضر به خصوص بعد از تصمیم اوپک و متحدانش برای تمدید توافق نفتی تا پایان سال ۲۰۱۸، بسیاری از موسسات و بانک‌ها اقدام به بازبینی برآوردهای خود از قیمت نفت در سال پیش رو کرده‌اند. این برآوردها نشان می‌دهد که احتمالا نفت در سال ۲۰۱۸ برای دومین سال متوالی در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. موسسات و بانک‌ها زمان خروج از توافق از سوی تولیدکنندگان نفت را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر در برآوردهای خود از بهای نفت می‌دانند. آن دسته از موسساتی که چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی بازار نفت نمی‌بینند، در عین حال به نقش تولیدکنندگان شیل در بازار نفت تاکید می‌کنند.

نگاهی به ۷ برآورد از قیمت نفت در سال آینده نشان می‎دهد که غالبا بر این باورند که اوپک موفق به متعادل کردن بازار نفت خواهد شد و موجودی انبارهای نفتی به متوسط ۵ ساله خواهد رسید، این همان برآوردی است که اوپک در آخرین گزارش خود بر آن تاکید کرد. از این رو غالبا قیمت نفت شاخص برنت در سال آتی را ۶۰ دلار یا مقداری بیشتر و در حدود قیمت‌های کنونی پیش‌بینی کرده‌اند. در مقابل برخی نیز با اشاره به نقش تولیدکنندگان شیل و احتمال افزایش تولید آنان تغییری در برآوردهای خود لحاظ نکرده و بر این باورند که نفت در سال ۲۰۱۸ رشد چندانی نسبت به امسال نخواهد کرد و در حدود ۵۴ دلار بر بشکه باقی خواهد ماند. برآوردهای مختلف از بهای نفت در سال پیش رو در حالی منتشر می‌شود که زمان خروج از توافق همچنان به‌عنوان یک معما در بازار نفت مطرح است. در حالی که برخی منابع آگاه از بررسی استراتژی خروج از توافق از سوی اوپک و روسیه خبر می‌دهند، مقامات کشورهای عضو اوپک و همچنین روسیه هرگونه بحث در این خصوص را زود‌هنگام می‌دانند.

  دومین سال صعودی نفت رقم خواهد خورد؟

بعد از تمدید توافق کاهش تولید از سوی اوپک و متحدانش، برخی بانک‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری برآورد خود از قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ را افزایش دادند، برخی نیزتغییری در پیش‌بینی‌هایشان ایجاد نکردند.گلدمن ساکس جزو آن دسته از بانک‌هایی است که پیش‌بینی خود از قیمت نفت را افزایش داده است. این بانک با افزایش ۷ درصدی برآورد خود از قیمت نفت شاخص برنت در سال ۲۰۱۸ آن را از ۵۸ دلار بر بشکه به ۶۲ دلار رسانده است. به گفته کارشناسان گلدمن ساکس، تعهد قوی‌تر از پیش‌بینی‌ روسیه و عربستان برای تمدید توافق کاهش تولید موجب تغییر برآوردهای این بانک از بازار نفت شده است. آنها همچنین اعلام کردند که اوپک به هدف خود برای کاهش مازاد موجودی انبارهای نفتی زودتر از آنچه انتظار می‌رود، دست خواهد یافت، از این رو ممکن است خروج از توافق پیش از پایان سال ۲۰۱۸ اتفاق بیفتد. به این ترتیب که موجودی انبارهای نفتی کمتر از متوسط فصلی خود خواهد بود و در سه ماه دوم سال شاهد کاهش سطح این ذخایر خواهیم بود. از این رو بازار نفت تا میانه‌های سال ۲۰۱۸ به تعادل خواهد رسید و اوپک و روسیه در نیمه دوم سال به آرامی از توافق خارج خواهند شد. گلدمن ساکس تغییر ساختار بازار نفت به پیش‌بهین(Backwardation) را نیز پیش‌بینی کرده است. این ساختار زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها در بازار نقدی از قیمت‌های بازار آتی کمتر و نشان‌دهنده نگرانی از کمبود نفت در بازار در  آینده کوتاه‌مدت است.

جی‌پی مورگان دیگر بانکی است که در پوزیشن انتظار برای افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است. این بانک برآورد خود از بهای نفت شاخص برنت را از ۵۸ دلار به ۶۰ دلار رسانده است. به گفته کارشناسان این بانک، بازار نفت به‌طور کلی پایدار بوده است که نشان‌دهنده ثبات در عوامل بنیادی بازار و نزدیک شدن بسیار زیاد مقدار عرضه و تقاضا به هم است. این بانک همچنین تمایل اوپک برای متعادل کردن بازار نفت را عامل دیگری می‌داند که موجب شده این بانک چشم‌انداز مثبتی پیش روی بازار نفت ترسیم کند. یو‌بی‌اس(UBS) نیز برآورد خود از بهای نفت را افزایش داده است. این بانک پیش‌بینی کرده که بهای نفت شاخص برنت به ۶۰ دلار بر بشکه در سال ۲۰۱۸ برسد، این در حالی است که در یادداشت قبلی یو‌بی‌اس قیمت نفت ۵۵ دلار پیش‌بینی شده بود. کارشناسان UBS بر این باورند که موجودی انبارهای نفتی در حال کاهش است و احتمال دارد که در سه ماه سوم سال به تعادل برسند که ممکن است به خروج غیر رسمی اوپک و متحدانش در سه ماه سوم سال از توافق نفتی منجر شود.بانک کردیت سوئیس نیز برآورد خود از بهای نفت در سال ۲۰۱۸ را از ۵۳ دلار به ۶۰ دلار رسانده‌ و اعلام کرده است که تعهد قوی اوپک و متحدانش در نشست نوامبر برای تمدید توافق موجب می‌شود موجودی انبارهای نفتی در سه ماه سوم سال آینده به سطح متوسط ۵ ساله برسد.

در طیف مقابل این بانک‌ها، سیتی‌گروپ و بارکلیز قرار دارند که چشم‌انداز مثبتی پیش روی بازار نفت نمی‌بینند. سیتی گروپ پیش‌بینی خود از بهای نفت برنت در سال ۲۰۱۸ را روی ۵۴ دلار بر بشکه ثابت نگه داشته است. این بانک آخرین بار تغییر در پیش‌بینی قیمت خود را جولای سال جاری انجام داد، زمانی که برآورد خود از بهای این نفت شاخص را از ۶۰ دلار به ۵۴ دلار رساند. کارشناسان سیتی گروپ بر این باورند که توافق اوپک و متحدانش تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه نخواهد یافت و آنها در میانه سال ۲۰۱۸ یا نهایتا در پایان سه ماه سوم از توافق خارج خواهند شد. آنها همچنین بر ریسک رشد تولید نفت شیل تاکید می‌کنند.

بارکلیز نیز با سیتی‌گروپ هم عقیده است. این بانک نیز برآورد خود از قیمت ۵۴ دلاری برنت در سال ۲۰۱۸ را بدون تغییر نگه داشته است. به گفته کارشناسان بارکلیز، افزایش قیمت نفت و چشم‌انداز خوش‌بینانه به تداوم رشد قیمت‌ها، تولیدکنندگان شیل و دیگر تولیدکنندگان خارج از اوپک را به افزایش تولید تشویق خواهد کرد. آنها پیش‌بینی می‌کنند که تولید کشورهای غیرعضو اوپک بدون در نظر گرفتن آمریکا در هر یک از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد می‌کند. از این رو موجودی انبارهای نفتی مجددا رو به رشد خواهد گذاشت.اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز هرچند چشم‌انداز متعادل‌تری نسبت به دو بانک بارکلیز و سیتی‌گروپ از بهای نفت دارد، اما چندان هم به رشد قیمت‌ها خوش‌بین نیست. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‎‌بینی خود از بهای نفت برنت در سال آینده را ۲ دلار افزایش داده و به ۵۷ دلار رسانده است؛ اما این برآورد از قیمت‌های کنونی نفت حدود ۷ دلار کمتر است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که به دلیل رشد تولیدات آمریکا و احتمال خروج از توافق، موجودی انبارهای نفتی نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه رشد نیز خواهد کرد.

پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۸

نتایج یک نظرسنجی از تحلیلگران نشان می دهد که تلاش های اوپک و روسیه برای کاهش عرضه و رشد قوی تقاضای جهانی موجب خواهد شد تا قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ میلادی به نزدیکی ۶۰ دلار در هر بشکه برسد.
 بر اساس تحقیق انجام شده از ۳۲ اقتصاددان و تحلیلگر، پیش بینی شده که قیمت متوسط نفت در سال ۲۰۱۸ به بشکه ای ۵۹ دلار و ۸۸ سنت برسد در حالی که در نظرسنجی ماهیانه قبلی این رقم ۵۸ دلار و ۸۴ سنت پیش بینی شده بود.قیمت نفت که این هفته به بالاترین رقم در طی ۲ سال و نیم گذشته رسید، از زمان توافق اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان برای محدود کردن کاهش تولید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.
تولید کنندگان نفت ماه گذشته توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کردند.فرانک شالنبرگر، رئیس بخش تحقیقات کالایی موسسه ال بی بی دبلیو در این باره گفت: «با توجه به تقویت روند رشد اقتصاد جهانی، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ بالا خواهد بود…عرضه نیز به دلیل تعهد بالای اوپک به توافق کاهش تولید نسبتا محدود خواهد شد.»تحلیلگران همچنین گفتند، مقادیر بالای نفت خام برای پاسخ گویی به تقاضای بالای آسیا به این منطقه ارسال خواهد شد.میزان کل واردات نفت چین، در ماه نوامبر به ۹٫۰۱ میلیون بشکه در روز رسیده که دومین رقم بالای واردات نفت در تاریخ این کشور محسوب می شود.تحلیلگران همچنین پیش بینی کردند که قیمت متوسط نفت خام آمریکا در سال آینده به طور متوسط به ۵۵ دلار و ۷۸ سنت برسد، در حالی که پیش بینی ماه قبل ۵۴ دلار و ۷۸ سنت بود.برخی تحلیلگران همچنین گفتند، تولید نفت خام آمریکا که از اواسط سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته در سال آینده به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.منبع: خبرگزاری تسنیم

بروز رسانی ۱۹ خرداد ۹۶ (پیش بینی بازار نفت و میعانات گازی و پترو شیمی)

قیمت جهانی نفت کاهش یافت/ ۲۵ سوپر تانکر نفتکش بدون مشتری هستند

قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز جمعه به روند نزولی خود ادامه داد و هر بشکه نفت برنت به ۴۷.۷۵ دلار رسید.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز جمعه به دلیل شواهد موجود از اشباع بازار،عرضه نفت علیرغم تلاش های اوپک برای بازگرداندن توازن در بازار، به شیب نزولی خود ادامه داد.

براین اساس، قیمت نفت دریای برنت با ۱۱ سنت کاهش به ۴۷ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید؛  از بیست و پنجم ماه گذشته میلادی یعنی همزمان با نشست اوپک و توافق تمدید کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، بهای برنت تا کنون ۱۲ درصد سقوط کرده است.

امروز همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱۰ سنت کاهش در برابر ۴۵ دلار و ۵۴ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

البته سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود، میزان ذخایر نفت خام تجاری آمریکا را ۵۱۳.۲ میلیون بشکه اعلام کرد که این روند افزایشی موجب تعجب بسیاری از تحلیل گران اقتصادی شد.

بر همین اساس، بازارهای آسیایی به دلیل افزایش ذخایر نفت بر روی شناورها توسط تجار که شاخص اصلی در نشان دادن اشباع بازار است، با مازاد عرضه روبرو شده است.

بر پایه این گزارش، آمار ردیابی نفت کش ها در توماسون رویترز نشان می دهد که حداقل ۲۵ سوپرتانکر نفت کش در حال حاضر در تنگه مالاکا و سنگاپور بدون مشتری شناور هستند.

این در حالی است که با توجه به رشد تقاضا در آسیا برای نفت این میزان از نفت ذخیره شده، نمی تواند به کاهش ذخایر نفت شناور کمک کند.

ضمن اینکه، میدان نفتی «شرارا» لیبی هم با ظرفیت تولید روزانه ۲۷۰ هزار بشکه در روز بازگشایی شده و تا سه روز آینده به تولید عادی خود بر می گردد که این رقم هم به عرضه جهانی نفت افزوده می شود.

قیمت نفت به ۴۰ دلار سقوط میکند؟

این روزها بزرگ‌ترین‌ دغدغه بازار نفت احتمال تمدید یا عدم تمدید توافق بزرگان نفتی برای کاهش تولید است. کارشناسان بر این باورند که درصورت عدم تمدید توافق اوپک، با توجه به رشد تولید نفت شیل آمریکا و عدم کاهش حجم ذخایر نفتی در نیمه اول سال، مجددا مازاد عرضه در بازار نفت سر به فلک خواهد گذاشت و قیمت‌ها به حدود ۴۰ یا حتی۳۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. حال گمانه‌هایی پیش آمده که نگرانی‌ها را تشدید کرده و موجب افت قیمت نفت در هفته جاری شده است. گفته می‌شود، روسیه به‌عنوان تهدیدی بر سر راه تمدید توافق مطرح است…/ روزنامه دنیای اقتصاد

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.