پیش بینی قیمت نفت, کاهش قیمت بلندمدت نیست

پیش بینی قیمت نفت, کاهش قیمت بلندمدت نیست

عالم اقتصاد – پیش بینی قیمت نفت, کاهش قیمت بلندمدت نیست – اندرو هال، پیشگوی بازار نفت که به پیش‌بینی‌های درست در مورد افت و خیز بازار نفت معروف است در روزهای اخیر باوجود کاهش قیمت نفت یک‌درصد سود کرده است.

پیش‌بینی قیمت‌نفت توسط سلطان‌پیشگویی

به گزارش بلومبرگ، کسانی که اندرو هال را می‌شناسند، می‌گویند او که شغل خود را به‌عنوان مدیرعامل شرکت فایبرو ترک کرد تا روی سرمایه خصوصی خود تمرکز کند، افت قیمت نفت را پیش‌بینی کرده بود و همزمان سرمایه‌اش را روی دلار سرمایه‌گذاری کرد.

یکی از دلایلی که او توانست در روزهای اخیر در اثر کاهش قیمت نفت سود ببرد این بود که با پیش‌بینی قیمت نفت وی قراردادهای نفتی خود را قبل از اینکه قیمت نفت دچار این افول وحشتناک شود به قیمت خودش فروخت و پولش را که حدود ۳ میلیارد دلار بود، روی دلاری سرمایه‌گذاری کرد که درحال افزایش بود.

پیش بینی قیمت نفت

براساس نامه‌یی که هال به سرمایه‌گذاران نوشته است، او پیش‌بینی کرد که قیمت نفت به ۵۰ دلار خواهد رسید سپس در نیمه اول سال آینده مجددا ارزش خود را به‌دست خواهد آورد.

در واقع هال معتقد است که قیمت نفت در درازمدت بار دیگر افزایش خواهد یافت و برای این افزایش دلایلی وجود دارد و در مورد اکتشاف نفت شیل نیز مبالغه شده است.

دلایل کاهش بهای نفت

کاهش قیمت نفت از تابستان آغاز شد. این کاهش دلایل زیادی دارد، یکی از این دلایل این است که تقاضا به‌دلیل افت فعالیت‌های اقتصادی پایین است، بهره‌وری افزایش یافته و جهان درحال تغییر رویکرد از نفت به‌سوی دیگر سوخت‌هاست.

ثانیا ناآرامی‌ها در عراق و لیبی، دو کشور بزرگ تولید‌کننده نفت، دیگر تاثیری بر میزان تولید این کشورها نداشته است. بازار حساسیت چندانی به ریسک‌های ژئوپلیتیک ندارد.

ثالثا امریکا به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان تبدیل شده است. هرچند امریکا نفت صادر نمی‌کند اما نفت کمتری نیز وارد می‌کند و این موجب افزایش ظرفیت عرضه می‌شود و دلیل چهارم بی‌میلی کشورهای تولید‌کننده نفت به کاهش تولید و عرضه است. سعودی‌ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تصمیم گرفته‌اند تا سهم خود از بازار را قربانی افزایش قیمت نکنند.

کاهش قیمت بلندمدت نیست

هال در نامه‌یی به سرمایه‌گذاران نوشته که عربستان سعودی در مورد کاهش ندادن میزان تولید در اجلاس ماه قبل اوپک در وین حق دارد. بازار دچار مازاد تولید است و هرگونه تلاشی برای اینکه قیمت نفت را حدود ۹۰ دلار نگه دارد، اقدام غیرعقلانی خواهد بود.

بنابراین با اینکه عربستان سعودی خود نیز از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کند حق دارد که برای حفظ قیمت در آینده از میزان تولیدش نکاهد.

وی می‌گوید در این سال‌ها سرمایه‌گذاری زیادی برای افزایش تولید مخصوصا در منابع نفتی شیل شده است. اما قیمت‌های پایین نیز فعالیت روی نفت شیل را نهایتا غیراقتصادی می‌کند و باعث کاهش بودجه و سرمایه بر اکتشاف منابع شیل در پروژه‌های آینده مانند پروژه‌های قطبی، حفاری در آب‌های عمیق یا حفاری در شن‌های نفتی کانادا می‌شود.

  غیراقتصادی شدن تولید شیل

هال استدلال می‌کند، این یعنی غیراقتصادی شدن تولید نفت شیل، چیزی که سعودی‌ها در نظر دارند و منتظرش هستند و به‌نظر می‌رسد که قمار منطقی هم باشد.

استراتژی هال هم در گذشته این بود که قراردادهای درازمدت نفت، تحویلی در آینده را بخرد. او علاقه‌مند است که روی آینده‌یی سرمایه‌گذاری کند که قیمت‌ها ارزان‌تر از قیمت‌های کنونی است.

اوایل امسال قراردادهای آتی به قیمت کمتری از قیمت نفت به فروش می‌رفت.

در ماه فوریه قراردادهای آتی تحویلی برای ماه دسامبر ۲۰۱۹ به قرار هر بشکه ۷۶دلار به فروش می‌رفت، این درحالی است که قیمت نفت ۱۰۰دلار بود.

در ماه دسامبر، آن قراردادهای آتی تحویلی برای سال ۲۰۱۹ به قیمت ۸۸دلار فروش رفت که حدود ۱۸درصد سود دربرداشت.

به این ترتیب اوستن بک، صندوق پوششی آقای هال که روی فلزات دیگر هم سرمایه‌گذاری می‌کند در ماه ژوئن حدود ۱۹درصد سود کسب کرد.

در ماه آگوست و سپتامبر، هال به سرمایه‌گذاران گفت که او ریسک را کاهش می‌دهد و تعدادی از قراردادهای نفتی را به قیمت بالاتر فروخت و قصد داشت که منتظر بازار بماند تا متناسب با آن تصمیم‌گیری کند. حالا چنین قراردادهای آینده بالاتر از قیمت نفت یعنی ۶۳ دلار برای هر بشکه به فروش می‌رسد. وقتی قیمت‌ها کاهش یافت هال سرمایه‌گذاری خودش را روی دلار آغاز کرد.

به این ترتیب استن بک در ماه نوامبر که قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در ۵ سال اخیر رسید، یک درصد سود کرد.

در همین دوره شاخص ارزش دلار ۱۵درصد افزایش یافت و این افزایش برای هال پرمنفعت بود برای اینکه دلار روی دور رونق است.

One thought on “پیش بینی قیمت نفت, کاهش قیمت بلندمدت نیست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.