رکود در بازار خودرو موجب کاهش یا افزایش قیمت؟ Reviewed by Momizat on . هرچند که سرنوشت قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت مسکوت باقی مانده است ولی گزارش ها از بازار نشان می دهد، التهاب همچنان در نرخ گذاری ها وجود دارد. يک عضو اتحاديه هرچند که سرنوشت قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت مسکوت باقی مانده است ولی گزارش ها از بازار نشان می دهد، التهاب همچنان در نرخ گذاری ها وجود دارد. يک عضو اتحاديه Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » اقتصادی » رکود در بازار خودرو موجب کاهش یا افزایش قیمت؟

رکود در بازار خودرو موجب کاهش یا افزایش قیمت؟

هرچند که سرنوشت قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت مسکوت باقی مانده است ولی گزارش ها از بازار نشان می دهد، التهاب همچنان در نرخ گذاری ها وجود دارد.
یک عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید:« پس از اینکه اعلام کردند، احتمال کاهش قیمت وجود دارد، عملا خرید و فروش خودرو متوقف شده است. مردم به انتظار مانده اند تا قیمت های جدید اعلام شود.» در صورتی که شورای رقابت اقدام به نرخ گذاری دوباره کند، قیمت ها از حدود فعلی کمتر خواهد بود.

رکود در بازار خودرو موجب کاهش یا افزایش قیمت؟

با این وجود خودروسازان اقدام به برگزاری فروش های ویژه کرده اند. قیمت عرضه خودروهای داخلی در این فروش های ویژه نیز براساس آخرین مصوبه شورای رقابت بوده است. براین اساس در صورتی که کاهش قیمتی رخ دهد، بخشی از خریداران خودرو با زیان مالی مواجه می شوند.

در همین حال گزارش وزارت صنعت نشان می دهد میزان تولید خودرو ۷۶ درصد رشد داشته است. این عدد نشان می دهد اقبال به خرید خودرو همچنان در میان مردم وجود دارد. رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص از خودروسازان خبر داده که ۵ روز دیگر تصمیم نهایی مجلس، شورای رقابت و وزارت صنعت در مورد قیمت خودرو اعلام می شود.

برخی اظهانظرها نیز تایید می کند به دلیل نگرانی دولت از ایجاد نارضایتی عمومی به دلیل رشد قیمت خودرو، کاهش بین ۵ تا ۷ درصدی قیمت خودرو در دستور کار قرار گرفته است. با این وجود وزارت صنعت به عنوان یکی از مخالفان جدی قیمت گذاری دوباره خودرو شناخته می شود.

حتی دبیرانجمن خودروسازان نیز چندی قبل اعلام کرده بود که افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها کف خواسته خودروسازان به شمار می آید و براین اساس آنها به رشد ۶ درصدی قیمت ها تنها برای دوره زمانی کوتاه رضایت داده اند. رئیس انجمن قطعه سازان اصفهان نیز گفته است:« در حال حاضر ارزان‌ترین قیمت خودرو را در ایران داریم، البته باید قبول کرد از لحاظ کیفیت خودروهای تولیدی هم پایین‌تر از استانداردهای دنیا هستیم.

شورای رقابت سال گذشته قیمت‌هایی برای خودروهای داخلی ارائه داد اما باید توجه داشت از سال گذشته تاکنون ۲۵ درصد بر هزینه‌های تولید اضافه شده که این موضوع در قیمت‌گذاری امسال باید اعمال شده باشد، وگرنه خودروسازان دچار ضرر می‌شوند.» با این حال فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد احتمال تغییر قیمت ها گفته است:« موضوع اصلی بر سر افزایش قیمت محصولات خودرویی درصد افزایش قیمت بطور صرف نیست بلکه مسئله اصلی محاسبه قیمت ها براساس سال پایه قیمت گذاری است بطوریکه باید محاسبه شود در زمان سال باید قیمت گذاری به چه میزان افزایش نرخ داشته ایم و چند درصد از آن به علت افزایش نرخ ارز بوده و آیا فاکتورهایی که در آن زمان به عنوان مبنای لزوم اعمال افزایش نرخ محاسبه شده است، مجدداً در این افزایش ها لحاظ شده یا خیر؟.»

طی یک ماه اخیر خودروسازان برنامه های فروش و پیش فروش خود را به طور متناوب افزاش داده اند تا طبق وعده ای که به شورای رقابت کرده اند، عرضه خودرو به بازار را تقویت کنند.

گزارش ها نشان می دهد با وجود افزایش میزان تولید خودرو، عرضه محصولات خودروسازان به بازار به آهستگی صورت می گیرد و حتی نمونه های برخی خودروهای داخلی در بازار کمیاب شده اند.

پیش از آنکه خودروسازان به تقویت عرضه خودرو بپردازند، فضا برای سفته بازی در این بازار بازتر شده بود و پیدا کردن خودروی صفر تنها از طریق نمایشگاه ها امکانپذیر بود که این موضوع مستلزم پرداخت مبلغ بیشتر نسبت به قیمت واقعی خودرو بود.

به همین دلیل اختلاف قیمت خودرو در بازار با کارخانه افزایش یافت و شاید همین موضوع به یکباره تعداد بنگاه های معاملات خودرو را افزایش داد.

طی یک ماه اخیر اما بازار خودرو به دلیل ورود نسبی خودروسازان به میدان عرضه، از تب و تاب افتاد تا هم اختلاف قیمت خودروها در بازارو کارخانه کاهش یابد و هم فروشندگان خودرو بیشتر مانور خود را بر روی خودروهای دست دوم انجام دهند.

با این وجود اما به دلیل وجود همین ابهامات روند شکل گیری معاملات کند شده است و خرید و فروش به دلیل دست نگه داشتن دو طرف به حداقل رسیده است.این در حالی است که معمولا در سال های گذشته در ایام تابستان بازار خودرو از رونق نسبی برخوردار بوده است. بک فعال بازار خودرو معتقد است که دلیل اصلی این موضوع طولانی شدن زمان برای تعیین قیمت خودروهای داخلی است.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: برخی نمایندگان مجلس از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروها خبر داده‌اند و در این زمینه مصرف‌کنندگان در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

قیمت انواع خودرو داخلی در بازار –

خودرو

مدل

قیمت (تومان)

شرکت سایپا

پراید ۱۳۲

SE

۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

پراید ۱۱۱

SE

۲۱٫۱۰۰٫۰۰۰

پراید ۱۳۱

رنگ سفیدSE

۱۹٫۹۰۰٫۰۰۰

تیبا

یورو ۴ -EX

۲۵٫۲۰۰٫۰۰۰

تیبا

یورو ۴ -SX (تنوع رنگ)

۲۴٫۴۰۰٫۰۰۰

ایران خودرو

سمند

LX

۲۸٫۹۰۰٫۰۰۰

پژو ۴۰۵

GLXدوگانه سوز

۳۰٫۹۰۰٫۰۰۰

تندرL90

۳۸٫۳۰۰٫۰۰۰

پژو ۲۰۶

تیپ ۲

۳۵٫۵۰۰٫۰۰۰

پژو ۲۰۶

تیپ ۶

ناموجود

پژو ۲۰۶

تیپ ۵

۳۶٫۸۰۰٫۰۰۰

رانا

LX

۳۲٫۵۰۰٫۰۰۰

پژو ۲۰۷i

دنده دستی

ناموجود

پژو ۲۰۶SD

۳۷٫۲۰۰٫۰۰۰

پژو پارس سال

یورو ۴

۳۴٫۶۰۰٫۰۰۰

پژو پارس

LX

۳۹٫۳۰۰٫۰۰۰

شرکت پارس خودرو

رنو مگان

۱۶۰۰ تیپ ۲

۷۶٫۵۰۰٫۰۰۰

رنو مگان

۲۰۰۰ تیپ ۲

۱۰۹٫۰۰۰٫۰۰۰

نیسان ماکسیما

اتوماتیک

ناموجود

نیسان تینا

۱۶۴٫۰۰۰٫۰۰۰

نیسان مورانو

مدل ۲۰۱۲

۲۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰

تندر

۳۹٫۲۰۰٫۰۰۰

رنو پارس

تندر

۴۰٫۹۰۰٫۰۰۰

گروه بهمن

مزدا ۲

فول

۸۱٫۰۰۰٫۰۰۰

مزدا ۳

تیپ ۳ هاچ بک

۱۱۹٫۰۰۰٫۰۰۰

قیمت انواع خودرو لوکس در بازار

خودرو

مدل

قیمت (تومان)

لندکروز

VXR

۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰

کمری

GLX

۱۵۲,۰۰۰,۰۰۰

مرسدس بنز

S 550

۱,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰

مرسدس بنز

کوپهE350

۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰

سانتافه

IX 45-فول

۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰

پرادو

VX4

ناموجود

بی ام و

Z4 35I

۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰

بی ام و

X6موتور ۵٫۰

۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰

پورشه

۹۱۱کررا

۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰

آزرا

گرنجور-فول بارادار

۲۴۶,۰۰۰,۰۰۰

سنتنیال

۲۰۱۳- ۴نفره

۴۲۶,۰۰۰,۰۰۰


دیدگاه خود را بنویسید

بازگشت به بالا