سپرده گذاران نگران پول هایشان نباشند

forecast-bank-interest-rate-پیش-بینی-نرخ-سود-بانکی
شایعه درخصوص ورشکستگی سه بانک و مؤسسه اعتباری که منتشر شد خساراتی برای مردم و این مؤسسات به بار آورد. درابتدا بانک سرمایه، سپس پارسیان و اکنون مؤسسه اعتباری ثامن قربانی تازه شایعات هستند. بدین ترتیب خرداد ماه جاری ماه گرمی برای بازارپول بوده است.

forecast-bank-interest-rate-پیش-بینی-نرخ-سود-بانکی

روزنامه ایران: از نگاه ملی که به این موضوع بنگری مهم نیست که نام کدام بانک و مؤسسه‌ای که در چارچوب قوانین بانک مرکزی فعالیت می‌کنند در شایعات ورشکستگی جا می‌گیرد، مهم هدفی است که اعتماد عمومی به شبکه بانکی کشور را نشانه گرفته است. این روزها تقریباً همه می‌دانند که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طبق قانون ۱۰ درصد از سپرده های خود را به صورت احتیاطی نزد خود نگه می‌دارند، اما اگر نیمی از سپرده‌گذاران در یک روز برای دریافت پول خود به یک بانک یا مؤسسه مراجعه کنند به طور قطع روند پرداخت سپرده‌ها به مشکل برمی خورد.

طی ماه‌های اخیر اعتراض سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار فرشتگان که اکنون با نام کاسپین شناخته می‌شوند و دست به دست شدن فیلم‌ها و عکس‌های آنها در فضای مجازی مردم را نسبت به سرنوشت مؤسسات اعتباری و بانک‌ها حساس کرده و به همین دلیل شایعات تأثیر بیشتری دارد و مردم ساده‌تر آن را باور می‌کنند.
البته همانگونه که بارها مسئولان بانک مرکزی و دولت اعلام کرده‌اند، شبکه بانکی کشور نیازمند اصلاحات است و برخی از مشکلات بخصوص در ترازنامه‌ها و صورت‌های مالی آنها وجود دارد که در همین راستا بانک مرکزی ساماندهی این نظام را دردستور کار خود قرار داده است. از یک سو درصدد حذف مؤسسات غیرمجاز یا ساماندهی آنهاست و از سوی دیگر دست به اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها زده است تا دارایی‌های سمی موجود درترازنامه‌ها را از بین ببرد. اما این بدان معنا نیست که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در مرز ورشکستگی قرار دارند.

 مؤسسه مالی و اعتباری ثامن

درتازه‌ترین شایعاتی که در بازارپول دست به دست شد و سپرده‌گذاران بسرعت نسبت به آن واکنش نشان دادند، خبر نادرست ورشکستگی مؤسسه ثامن بود. درابتدا خبری درباره ادغام این مؤسسه با مؤسسه اعتباری کوثر منتشر شد که تا حدودی سپرده‌گذاران ثامن را نگران کرد ولی زمانی که شایعه‌ای درخصوص ورشکستگی ثامن به عنوان دلیل اصلی این ادغام درفضای مجازی منتشر شد، نگرانی سپرده‌گذاران بیشتر شد و به همین دلیل بخشی از سپرده‌گذاران تصمیم گرفتند که بسرعت سپرده‌های خود را از ثامن خارج کنند.
مؤسسه اعتباری ثامن در تیر ۱۳۷۶ با نام مؤسسه اعتباری ثامن الائمه در مشهد فعالیت خود را با توجه به موافقتنامه وزارت تعاون وقت آغاز کرد و به طور رسمی در ۱۸ دی ماه ۱۳۷۶ افتتاح شد. البته این مؤسسه هنوز مجوز بانک مرکزی را کسب نکرده ولی جزو مؤسساتی است که درحال دریافت مجوز است. درهمین زمینه ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در آبان سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که «مؤسسه مالی و اعتباری ثامن» درحال طی مراحل قانونی برای دریافت مجوز و موافقت اصولی است. با گذشت حدود ۲۰ سال از فعالیت این مؤسسه، ثامن هم‌اکنون حدود ۵ هزار کارمند و ۶۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد.
پرداخت پول سپرده‌گذاران ادامه دارد
در چند روز اخیر تعداد زیادی از سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن برای دریافت پول خود به شعب این مؤسسه مراجعه کرده‌اند. برهمین اساس روز گذشته با مراجعه به چند شعبه ثامن درسطح شهر از نزدیک با سپرده‌گذاران و کارمندان این مؤسسه گفت‌و‌گو کردیم.
در یکی از شعبات این مؤسسه در خیابان سهروردی، حدود ۵۰ نفر از سپرده‌گذاران برای دریافت سپرده‌های خود صف کشیده بودند. اما به دلیل کثرت مراجعات مؤسسه تنها بخشی از سپرده‌ها را می‌پردازد. دراین شعبه به هر سپرده‌گذار ۳ میلیون تومان پرداخت می‌شد، اقدامی که در سایر شعبه‌ها با مبالغی بالاتر یا پایین‌تر انجام می‌شود.
اما آنچه مشخص است روند پرداخت سپرده‌ها ادامه دارد و روزانه مبلغی از خزانه این مؤسسه بین شعب توزیع می‌شود تا جوابگوی مشتریان باشند. دربرخی از مواقع نیز به سپرده‌گذاران چک داده می‌شود تا خیال آنها آسوده شود و در روزهای آینده نسبت به دریافت اصل پول خود اقدام کنند.
یکی از سپرده‌گذاران که مبلغ ۳۰ میلیون تومان درثامن سپرده‌گذاری کرده می‌گوید: پس از شنیدن خبر ورشکستگی و مشاهده حضور مردم برای دریافت سپرده‌های خود به شعبه مراجعه کردم. فرد دیگری که با اصرار می‌خواهد کل ۱۲۰ میلیون تومان سپرده خود را دریافت کند، می‌گوید: برای پاس کردن چکی که تاریخ آن متعلق به فرداست به شعبه آمده است.سپرده‌گذار جوان دیگری که تازه وارد شعبه شده پیش از آنکه از او سؤال کنم، می‌پرسد شما موفق شدید سپرده خود را دریافت کنید؟ او که مدتی در خارج از کشور اقامت داشته می‌گوید: دیشب به ایران برگشتم و تا خبر را شنیدم آمدم. من ۳۰۰ میلیون تومان سپرده در ثامن دارم.
یکی از مسئولان این شعبه هم اظهار می‌کند: با اجرای بحث ادغام ثامن و کوثر تمام مشکلات بزودی حل می‌شود و اگر مردم تنها یک هفته صبر کنند مشکلی نخواهد بود.
تهیه فهرست مشتریان
دریکی دیگر از شعبات مؤسسه ثامن در ساعات پایانی کار شعبه و پس از آنکه پولی که خزانه ارسال کرده بین تعدادی از سپرده‌گذاران توزیع شده است، یکی از کارمندان نام و شماره تماس مشتریانی که قصد دریافت پول خود را دارند می‌نویسد. وی می‌گوید: به محض رسیدن پول به ترتیب به مشتریانی که نامشان دراین فهرست ثبت شده تماس می‌گیریم و از آنها برای دریافت پولشان دعوت می‌کنیم.
اما همانند سایر شعبه‌ها دراین شعبه نیز براساس مبلغی که برای آنها ارسال می‌شود پول بین مشتریان توزیع می‌شود. رقمی که بین یک تا ۵ میلیون تومان در نوسان است.
کارمند دیگری می‌گوید: دراین مواقع کارمندان بیشترین آسیب را می‌بینند. چرا که سپرده‌گذاران که به هر طریق به پولشان می‌رسند ولی اگر اتفاقی برای یک مؤسسه بیفتد کارمندان آن بیکار می‌شوند. به گفته وی با محاسبه ۵ هزار کارمند ثامن و خانواده آنها معیشت حدود ۱۵ هزار نفر وابسته به آن است.

زمانی که از یکی از سپرده‌گذاران درخصوص بررسی وضعیت مجوز ثامن سؤال می‌کنم، اظهار می‌کند: هنگام سپرده‌گذاری در ثامن برای چک کردن مجوز به سایت بانک مرکزی مراجعه نکردم ولی در ۵ سالی که دراین مؤسسه سپرده دارم بموقع سود خود را دریافت کردم.

 مردم نگران سپرده‌های خود نباشند 

در این شرا

فرد دیگری که پنج دفترچه ثامن در دست دارد می‌گوید: پس از اینکه بتوانم پول خود را دریافت کنم نمی‌دانم برای سپرده‌گذاری باید به کدام بانک اعتماد کنم.

یط رئیس هیأت مدیره مؤسسه اعتباری ثامن به مردم اطمینان می‌دهد که نگران سپرده‌های خود در این مؤسسه نباشند، زیرا هرگونه تصمیم درباره ادغام و تغییر در ساختار آن با نظر بانک مرکزی انجام می‌شود.

«عیسی رضایی» گفت: توصیه من به سپرده‌گذاران، حفظ آرامش است و هیچ جای نگرانی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مردم نیست. وی تأکید کرد: نقدینگی مورد نیاز مردم تأمین است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی افزود: در صورت موافقت بانک مرکزی برای ادغام این مؤسسه، همه سپرده‌های مردم حفظ می‌شود و تنها مشتریان برای صدور کارت‌های جدید به شعب مراجعه خواهند کرد. رضایی، ادغام را فرآیندی زمان بر دانست و گفت: تا زمانی که روال اداری مربوط به ادغام انجام نشود و بانک مرکزی تأیید نکند، این ادغام صورت نمی‌گیرد. رئیس هیأت مدیره این مؤسسه اعتباری گفت: از آنجا که مشکلی در رسیدگی به حساب‌های مردم وجود ندارد، تمامی شعب ثامن در سراسر کشور فعال است ولی با ازدحام جمعیت رو به رو است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.