قسط وام جدید مسکن چقدر افزایش یافت؟

عالم اقتصاد – یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با تشریح جزئیات پرداخت وام مسکن و تامین مالی پروژه های مسکن مهر گفت: وام مسکن باید حداقل ۵۰ درصد از قیمت تمام شده واحد مسکونی را پوشش دهد که این رقم در تهران و کلانشهرها باید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

قسط وام جدید مسکن چقدر افزایش یافت؟

علی چگینی در خصوص پرداخت وام مسکن اظهار داشت: بانک مسکن یک سپرده ممتاز دارد و کسانی که  در آن سپرده گذاری کنند می توانند وام بگیرند و یا اوراق سپرده فرابورس را خریداری کنند.

وی افزود: وام ۳۵ میلیون تومان مسکن که برای خرید و ساخت در نظر گرفته شده است در دوره ۱۲ ساله با نرخ ۱۵ درصد و عددی در حدود ۵۳۰ هزار تومان اقساط ماهیانه بازپرداخت می شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قانون اساسی وظیفه دولت ها و حاکمیت تامین مسکن آحاد مردم است گفت: یکی از شیوه های تامین مسکن پرداخت وام و تسهیلات ساخت و خرید است که معمولا نهادهای پولی کشور آن را طراحی کرده و در اختیار جامعه قرار می دهند.

چگینی افزود: متاسفانه در سال های گذشته وام مسکن بر روی یک عدد ثابت مانده بود اما تغییراتی را درقیمت های بازار مسکن داشتیم. بنابراین وام قبلی اثرگذاری خود را در بازار از دست داده بود.

وی با اشاره به اینکه وام مسکن  نوعی برنامه ریزی بلند مدت و سپرده گذاری است گفت : قرار بود مبلغ وام بیشتر از این رقم باشد تا آثار بیشتری را در حوزه تقاضا داشته باشد و منجر افزایش تولید در بازار مسکن شود اما فعلا در همین حد افزایش یافت.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: وام کنونی هم برای خرید و ساخت ناکافی است و سهم زیادی را از قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها پوشش نمی دهد.

وی افزود: متاسفانه برخی از کارشناسان افزایش وام مسکن را موجب تقویت تقاضا و افزایش قیمت ها می دانند در حالی که این نظر درستی نیست زیرا باید تقاضا را تشویق کرد تا تولید کننده هم وارد بازار شود.

چگینی با بیان اینکه باید با تحریک تقاضا خانه های خالی و مازاد تولید در برخی از شهرها وارد بازار شود گفت: باید کسب و کار رونق بگیرد و عرضه آتی را در بازار مسکن افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: معتقدم وام مسکن باید حداقل ۵۰ درصد از قیمت را پوشش دهد که بر این اساس در تهران و کلانشهرها وام باید بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما حداقل ۵۰ میلیون تومان برای وام مسکن بود در ۷ سال گذشته هم که افزایش وام مسکن نداشتیم شاهد تغییر قیمتی در بازار بودیم بنابراین نمی توان گفت که افزایش وام دلیل افزایش قیمت است.

چگینی تصریح کرد: به هر حال سیاست انبساطی می تواند در قیمت تاثیر جزئی داشته باشد اما مم این است که بازار مسکن فعال شده و فرایند تولید اتفاق بیفتد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره تامین مالی پروژه های مسکن مهر که به تازگی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است گفت: تاکنون تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان مصوبه پروژه های مسکن مهر بوده است و مازاد بر آن قرار شد از طریق سیستم بانکی و منابع داخلی مابقی بانکها به همراه تهاتر یا فروش اموال وزارت راه و شهرسازی تامین اعتبار شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها موضوع مسکن را از طریق موسسات مالی و وام های رهنی حل کرده اند گفت: در سایر کشورها بانکهای رهنی تا ۸۰ و ۹۰ درصد قیمت واحد مسکونی را تسهیلات می دهند و مردم با پس اندازهای آینده می توانند واحد مسکونی را خریداری کنند.

چگینی افزود: اما ما هنوز در این امر مشکل داریم و همواره متقاضیان باید از پس انداز شخصی و گذشت خود مسکن را تهیه کنند اما ما باید با کمک نهادهای پولی و مالی بازار رهنی را در کشور شکل بدهیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.