نامزدهایی از سلایق گوناگون حضور داشته باشند

آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی:
فعلا قصد کاندیداتوری ندارم

اگر می‌دانستم غیر از من کسی نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، قطعا کاندیدا می‌شدم
دنیای اقتصاد- ريیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر می‌دانستم به غیر از من کسی نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، یک لحظه هم تردید نمی‌کردم و قطعا کاندیدا می‌شدم؛ اما فعلا بنای کاندیداتوری ندارم.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی عصر دیروز در دیدار جمعی از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه گرفتار جریان‌های افراطی هستیم و همیشه از اول انقلاب تا کنون مزاحمت‌هایی از جانب گروه‌های افراطی و تفریطی داشته‌ایم؛ اما بدنه انقلاب همواره راه خود را به خوبی رفته است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در 7-8 سال اخیر انصافا از مسیر منحرف شده‌ایم و اختلافات عجیب و غریبی شکل گرفته است، گفت: در دوران من و آقای خاتمی هم اختلاف وجود داشت، اما این‌گونه نبود که هم‌اکنون وجود دارد و دارند همدیگر را تکه و پاره می‌کنند.
نمی‌توانند رابطه من با رهبری را به‌هم بزنند
وی همچنین با اشاره به اینکه عده‌ای می‌خواهند رابطه من و رهبری را به هم بزنند، ولی موفق نخواهند شد، خاطرنشان کرد: من در موضوعات گوناگون می‌روم و با ایشان صحبت می‌کنم و ایشان هم برادرانه گوش می‌دهند و هیچ ناظر و دستگاه ضبطی هم در دیدارهایمان وجود ندارد.‌ هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر انتخابات خوبی با حضور انبوه جمعیت برگزار شود، دشمن‌های ما نه یک گام بلکه 10 گام به عقب می‌نشینند. وی با اشاره به دیدارش با رهبری در قبل از انتخابات مجلس نهم افزود: مقام معظم رهبری یک جمله تاریخی فرمودند که البته به دلایلی عملی نشد. فرمودند بروید برای انتخابات کار کنید و اگر 60 درصد هم مخالفین من در مجلس رفتند، خطری را متوجه کشور نمی‌کند. وی ادامه داد: ایشان تاکید کردند که مجلس تریبونی است که نظرات مختلف گفته شود و اگر هم کسی خطا گفت، دیگران به آن جواب می‌دهند و این خطر نیست. هاشمی رفسنجانی افزود: دعوت من به حضور پرشور در انتخابات به معنای برگزاری انتخاباتی تک حزبی و یک باندی نیست، بلکه من می‌گویم که باید نامزدهایی از سلایق گوناگون حضور داشته باشند. اگر این‌گونه بشود انتخابات پرشور خواهد بود. البته من مطمئن نیستم که این‌گونه بشود؛ ولی تلاش می‌کنم که این‌گونه شود.


باید کار ریشه‌ای کرد نه اینکه پول به جیب مردم بریزیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها و با بیان اینکه این کار در دولت من با همان سیاست تعدیل اقتصادی آغاز شد، خاطرنشان کرد: منتها ما این‌گونه که آقای احمدی‌نژاد اینکار را انجام داد، انجام ندادیم. ريیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وقتی جنگ تمام شد، بنزین 5 تومانی را 30 تومان کردیم، یعنی قیمت‌ها را 6 برابر افزایش دادیم؛ اما آب از آب تکان نخورد و هیچ کس به ما اعتراض نکرد. اکثر کوپن‌ها را حذف کردیم. البته گاهی اوقات افراط کردیم و تورم بزرگی ایجاد شد و علت آن تورم بزرگ هم این بود که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد آن موقع وقتی که کوپن‌ها را حذف کردیم، به آنها گفتیم که کالاها را بیاورید و بازار را پر کنید؛ اما این کار انجام نشد و رهبر انقلاب با من تماس گرفتند که فورا کاری انجام دهید. وقتی ما متوجه اشتباه شدیم، جلسه‌ای ترتیب دادیم و مشکلات حل شد و این وضعیت (تورم سنگین) بیشتر از یکی دوماه در بازار طول نکشید.
هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: من تورم 30 درصدی را تحویل گرفتم و تورم 17 درصدی را به آقای خاتمی تحویل دادم. بیکاری 16 درصدی را تحویل گرفتم و بیکاری 9 درصدی را تحویل دادم. کاملا مسیری که در حال طی شدن بود، درست بود. البته آن کار‌بزرگ (آزادسازي قيمت‌ها) صورت نگرفت و طبیعتا در این کارهای بزرگ برای قشر کم درآمد باید کاری ریشه‌ای انجام داد نه اینکه به جیب آنها پول بریزند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان ریاست‌جمهوری‌ام لایحه‌ای به مجلس دادم که بر اساس آن پس از اصلاح قیمت‌ها، هر کسی از هر نظر مانند شغل و دارو و غذا و تحصیل و مسکن و … بیمه می‌شد و به نظر من بهترین راه در حال حاضر نیز همین است. البته این لایحه‌ای که به مجلس ارائه کردم، توسط دولت آقای خاتمی از مجلس بازپس گرفته شد که اشتباه بود.
سخنان عسگراولادی مثبت است
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اظهارات اخیر حبیب الله عسگراولادی نیز گفت: من این اظهارات آقای‌عسگراولادی را مثبت ارزیابی می‌کنم، البته برخی این اظهارات را قبول دارند و برخی قبول ندارند؛ اما به نظر من مثبت است. ایشان دلشان برای نظام می‌سوزد و این دلسوزی برای نظام بالاخره یک‌جا گل می‌کند.
اوباما صادق باشد شاید رهبری مذاکره با آمریکا را بپذیرد
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره، گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه با مقام معظم رهبری است و این نکته را در ادامه متذکر شد که اگر اوباما صادقانه برخورد کرده و از رفتار او علامت منفی دیده نشود، شاید مقام معظم رهبری آن را بپذیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *